altan bygge, funderingar

205 läst  4 svar

1. LinusW
    Verktygstokig Nivå 6
    skall beställa virke till altan i dagarna och sitter och skissar på hur vi skall lägga den enligt bild.
    Stenarna är utplacerade med CC 60, bärlinor blir 145x45.

Att låta bärlinan gå ut över sista stenen enligt bild kan ju inte vara några problem eller hur? Men hur långt skulle ni säga är max den kan ligga ut över sista stenen?

Om vi skulle vilja bredda trallen lite förbi stenraden(till vänster i bild) blir det ju knepigare. Tips på det? Är det lägga fler stenar som gäller och en till bärlina? Eller kan jag bygga ut med reglar? Vi pratar kanske max 30cm som vi skulle vilja bredda. Vad tror ni?

Sedan funderar vi på om vi ska köpa 120 eller 145 trall. Trallen kommer bli strax över 70m2 (6x12m)
    Många säger att 145 är snyggare på lite större trall men jag vet inte. Om någon har lite jämförelsebilder vore det kanon :)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    trall.jpg

2. LinusW
    Verktygstokig Nivå 6
    en till fråga,
    säljaren på byggvaruhuset rekommenderade att kapa alla trallbrädor 5cm i varje ända(minst) för att få snyggast resultat.
    Detta då det i ändarna gärna blir fult om det inte redan är det från början enligt honom.

Vad tror ni om det? Knappast någon han sa för att sälja mer trall men inte hört andra kapa bort ändarna. Blir det snyggare är jag dock beredd att lägga tid på detta.

3. A
    Medlem Nivå 5
    Har 145x34. Skulle inte vilja ha mindre. Helst ännu bredare.

4. davveno1
    Medlem Nivå 7
    Alla kapar ändarna så man får fina snitt.

5. Mjölsered
    Byggveteran · Nivå 5
    https://www.byggahus.se/forum/threa...r-foer-montering-av-trall-alla-moment.337158/

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: