59 402 läst ·
563 svar
59k läst
563 svar
Alltså.. NÅGOT är fel när..
Det är mycket bättre att konsekvent skriva dom, än att konsekvent skriva dem. IMOBlindnit skrev:Givetvis.
Men vad tycker ni lärda ser bäst/sämst ut?
Missa de/dem och få det fel eller skriva DOM på hela skiten?
Frågan är intressant då det uppenbart inte bara är jag som har problem med det.
Och då är jag ändå inföding med 9+2 i skola.
Iofs med 0.75 i medel från 2-årig verkstad på gymnasiet men ändå?
OFF: nån som kommit under 0.75 i medel på gymnasiet?
Det första är rätt (om än "bonnigt"
Fram till för något år sedan eller två hade jag själv ingen tanke på detta och skrev aldrig något annat än dom som om de och dem inte existerade. Sedan tänkte jag att jag skulle höja ribban lite och har nu gått över till de och dem utom när jag glömmer bort mig. Fast det är nog rätt sällan nu, tror jag
Kan ju se mer proffsigt ut med de/dem istället för dom men känns som det kan kvitta på ett forum där man frivilligt stämplat sig som en "dom" 
Försöker dock lära mig och tänka men det hela är rätt svårt.
Visst vi / oss.
They / them? Eller det är helt off?
Egentligen vill jag bli en av er de/dem-anständiga människodjur.
Försöker dock lära mig och tänka men det hela är rätt svårt.
Visst vi / oss.
They / them? Eller det är helt off?
Egentligen vill jag bli en av er de/dem-anständiga människodjur.
Vi oss är en bra tumregel, den kör jag med när jag blir tveksam. Funker ver gangBlindnit skrev:Kan ju se mer proffsigt ut med de/dem istället för dom men känns som det kan kvitta på ett forum där man frivilligt stämplat sig som en "dom"
Försöker dock lära mig och tänka men det hela är rätt svårt.
Visst vi / oss.
They / them? Eller det är helt off?
Egentligen vill jag bli en av er de/dem-anständiga människodjur.![]()
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Som svar på din första fråga: Hellre "dom" genomgående än att använda "dem" fel!Blindnit skrev:Givetvis.
Men vad tycker ni lärda ser bäst/sämst ut?
Missa de/dem och få det fel eller skriva DOM på hela skiten?
Frågan är intressant då det uppenbart inte bara är jag som har problem med det.
Och då är jag ändå inföding med 9+2 i skola.
Iofs med 0.75 i medel från 2-årig verkstad på gymnasiet men ändå?
OFF: nån som kommit under 0.75 i medel på gymnasiet?
Och den andra: Vet ej, men nu lär intagningspoängen för lärarutbildningen vara 0,2 på högskoleprovet.
Rent slumpmässigt (blunda och gissa alltså) får man 0,4 :x
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Något som faktiskt stör mig mer än fel användning av de/dem, som jag faktiskt uppfattar som dialektalt.
Verkar framför allt vara norrlänningar som slåss med det problemet.
Men många, som det förefaller välutbildade, kanske främst journalister (det är ju dem man hör i radio och läser i tidningarna) blandar ihop han/hennes/deras och sin/sina.
Exempel:
Han hoppade in i hans bil och körde iväg med en rivstart. Skall vara: Han hoppade in i sin bil...
De åkte till Liseberg med deras barn: Skall vara: De åkte till Liseberg med sina barn...
Osv.
Eller har jag fel
Verkar framför allt vara norrlänningar som slåss med det problemet.
Men många, som det förefaller välutbildade, kanske främst journalister (det är ju dem man hör i radio och läser i tidningarna) blandar ihop han/hennes/deras och sin/sina.
Exempel:
Han hoppade in i hans bil och körde iväg med en rivstart. Skall vara: Han hoppade in i sin bil...
De åkte till Liseberg med deras barn: Skall vara: De åkte till Liseberg med sina barn...
Osv.
Eller har jag fel
Du har fel det var farmor och farfar som åkte till Liseberg med deras barn (dvs med sina barnbarn)
Och körde han 7väg med en rivstart var det för att han var biltjuv.
Själv säger jag "setat" och om nån undrar hur jag stavar det så är det ess-u-te-te-i-te. Vilket kan tyckas förvirrande för vissa
Och körde han 7väg med en rivstart var det för att han var biltjuv.
Själv säger jag "setat" och om nån undrar hur jag stavar det så är det ess-u-te-te-i-te. Vilket kan tyckas förvirrande för vissa
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jaha, så nu är jag en lögnare också?sunqan skrev:
Farfar är i himlen och farmor bor på demensboende och åker ingenstans, oberoende av var du ha setat eller suttit!
Komma här som stockholmare och försöka förklara för en infödd göteborgare hur man kommer till Liseberg.
Jo tjena mittbena, håll dig till Gröna Lund du.
Förresten, hur många bilar har byggts i Stockholm
Med femton decimaler, dvs 0,000000000000000. Snacka om rivstart som kom av sig
PS
Du vet väl vad det bästa med Stockholm är?
Just det, det är göteborgståget
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hörni, här har kommit ett frestande erbjudande från säkerhetsavdelningen hos Rolex i Schweitz:
De vill ha hjälp med att spåra ur. Och det är vi väl experter på allihopa?
De vill ha hjälp med att spåra ur. Och det är vi väl experter på allihopa?
Korvgubbe
Medlem
· Östergötland
· 1 463 inlägg
Korvgubbe
Medlem
- Östergötland
- 1 463 inlägg
Vi som är lärda inom språk är rörande överens om att vi just nu befinner oss i en större språkförändring där "de" och "dem" ersätts av "dom" så att skiva "dom" går alldeles utmärkt så länge man gör det konsekvent. Större språkförändringar och förändringar inom stängda ordklasser tar dock väldigt lång tid, man brukar nämna tre generationer som ett minimum och vi är nu alltså på generation ett som skriver "dom".
Just stängda ordklasser som t.ex. pronomen är det ytterst sällan det händer något i, kanske en gång på tusen år. Därför är det inte speciellt troligt att "hen" kommer leda till något i längden då den förändringen inte är språkligt motiverad eller folkligt förankrad utan politisk.
Så skriv "dom" men skippa "hen" om ni vill ligga i framkant!
Just stängda ordklasser som t.ex. pronomen är det ytterst sällan det händer något i, kanske en gång på tusen år. Därför är det inte speciellt troligt att "hen" kommer leda till något i längden då den förändringen inte är språkligt motiverad eller folkligt förankrad utan politisk.
Så skriv "dom" men skippa "hen" om ni vill ligga i framkant!
Om jag använder "hen" så är det lika politisk bakgrund till det som varje gång jag säger dem, de, vi, ni, oss, osv. Endast praktiskt.Skulle lika gärna skrivit "han/hon" eller "h*n" vilket jag också gör ibland. För mig finns det ingen som helst skillnad mellan dessa men jag har upptäckt att "hen" är populärt att hacka på.
Så den politiska förankringen är inte säkerligen skapad utav de som använder "hen" utan kanske utav de som kritiserar dess användning...
Så den politiska förankringen är inte säkerligen skapad utav de som använder "hen" utan kanske utav de som kritiserar dess användning...
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Ordet "hen" skulle förbjudas men "dom" är åtminstone talspråk, Den häringade debatten med domadärade orden de/dem/dom fanns redan på 70-talet när jag gick i grundskolan. Redan då fanns det de (dom) som skrev "dom" hela tiden. Korrekt språkbruk har alltid varit en klassmarkör - i Sverige det skrivna språket, i t ex England även det talade.
Själv arbetar jag med programvarukvalitet och läser tusentals sidor kontrakt och specifikationer varje år. Det som irriterar mig mest är när folk inte kan förklara vad de vill eller är tvetydiga. Smärre grammatiska fel eller underklassordval stär mig inte alls lika mycket. Dessutom arbetar jag mycket med Japaner och Tyskar och förstår mycket väl att man inte behöver vara dum för att man äger en begränsad lingvistisk gåva. Ok, nu talar vi om Svenskar i Sverige men samma sak gäller, vi har olika färdigheter.
Jag tycker personligen att det är billigt att hacka på domadäringade typerna som har ett "lägre" ordförråd, vissa människor har helt enkelt ingen större begåvning inom språk, de kan ha andra talanger som väger upp.Sedan finns det ju givetvis dom som inte bryr sig om sitt ovårdade språk, det retar jag mig mer på i så fall.
Själv är jag överviktig, hade 2:a i gymnastik och slöjd hela skoltiden och får ALDRIG kaklet över diskbänken rakt, plattorna står vinklade åt alla håll i lodplanet. Jag får leva med det men skulle aldrig acceptera att folk såg ner på mig pga detta. Så, jag tycker absolut skolan skall lära ut korrekt Svenska, speciellt tillsocioekonomiskt svaga grupper som annar riskerar bli stämplade, men jag tycker inte vi skall hänga upp och på smärre språkfel.
Annars kunde ju alla professionella hantverkare skriva inlägg här på BH hela dagarna över alla dumma frågor vi alla ställer, för ett proffs är ju det mesta självklart :wow:.
Själv arbetar jag med programvarukvalitet och läser tusentals sidor kontrakt och specifikationer varje år. Det som irriterar mig mest är när folk inte kan förklara vad de vill eller är tvetydiga. Smärre grammatiska fel eller underklassordval stär mig inte alls lika mycket. Dessutom arbetar jag mycket med Japaner och Tyskar och förstår mycket väl att man inte behöver vara dum för att man äger en begränsad lingvistisk gåva. Ok, nu talar vi om Svenskar i Sverige men samma sak gäller, vi har olika färdigheter.
Jag tycker personligen att det är billigt att hacka på domadäringade typerna som har ett "lägre" ordförråd, vissa människor har helt enkelt ingen större begåvning inom språk, de kan ha andra talanger som väger upp.Sedan finns det ju givetvis dom som inte bryr sig om sitt ovårdade språk, det retar jag mig mer på i så fall.
Själv är jag överviktig, hade 2:a i gymnastik och slöjd hela skoltiden och får ALDRIG kaklet över diskbänken rakt, plattorna står vinklade åt alla håll i lodplanet. Jag får leva med det men skulle aldrig acceptera att folk såg ner på mig pga detta. Så, jag tycker absolut skolan skall lära ut korrekt Svenska, speciellt tillsocioekonomiskt svaga grupper som annar riskerar bli stämplade, men jag tycker inte vi skall hänga upp och på smärre språkfel.
Annars kunde ju alla professionella hantverkare skriva inlägg här på BH hela dagarna över alla dumma frågor vi alla ställer, för ett proffs är ju det mesta självklart :wow:.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Dumheter. Ordet hen fyller faktiskt en lucka i språket. Att enkelt kunna uttrycka könsneutralt singular i tredje person är användbart ibland. Och att förbjuda ord?Anders_Nilsson skrev:Ordet "hen" skulle förbjudas men "dom" är åtminstone talspråk, Den häringade debatten med domadärade orden de/dem/dom fanns redan på 70-talet när jag gick i grundskolan. Redan då fanns det de (dom) som skrev "dom" hela tiden. Korrekt språkbruk har alltid varit en klassmarkör - i Sverige det skrivna språket, i t ex England även det talade.
Själv arbetar jag med programvarukvalitet och läser tusentals sidor kontrakt och specifikationer varje år. Det som irriterar mig mest är när folk inte kan förklara vad de vill eller är tvetydiga. Smärre grammatiska fel eller underklassordval stär mig inte alls lika mycket. Dessutom arbetar jag mycket med Japaner och Tyskar och förstår mycket väl att man inte behöver vara dum för att man äger en begränsad lingvistisk gåva. Ok, nu talar vi om Svenskar i Sverige men samma sak gäller, vi har olika färdigheter.
Jag tycker personligen att det är billigt att hacka på domadäringade typerna som har ett "lägre" ordförråd, vissa människor har helt enkelt ingen större begåvning inom språk, de kan ha andra talanger som väger upp.Sedan finns det ju givetvis dom som inte bryr sig om sitt ovårdade språk, det retar jag mig mer på i så fall.
Själv är jag överviktig, hade 2:a i gymnastik och slöjd hela skoltiden och får ALDRIG kaklet över diskbänken rakt, plattorna står vinklade åt alla håll i lodplanet. Jag får leva med det men skulle aldrig acceptera att folk såg ner på mig pga detta. Så, jag tycker absolut skolan skall lära ut korrekt Svenska, speciellt tillsocioekonomiskt svaga grupper som annar riskerar bli stämplade, men jag tycker inte vi skall hänga upp och på smärre språkfel.
Annars kunde ju alla professionella hantverkare skriva inlägg här på BH hela dagarna över alla dumma frågor vi alla ställer, för ett proffs är ju det mesta självklart :wow:.
Däremot kan även jag störa ihjäl mig på de som inte förmår använda de/dem korrekt.
