Byggahus.se
HVLP=High Volume Low Pressure dvs maximalt med färgdimma. Minsta variation i luftflödena runt omkring så finns det färgdroppar överallt, visserligen små men ändå. Det är sådant som kan ändra färgtonen på fasaden...

Definitivt barnens tomma rum, strunta i att ha fönster öppna medans du sprutar, ha en bra mask istället. öppna för vädring 10 minuter efter att du sprutat färdigt så att aerosolerna hunnit lägga sig på golvet.

HVLP är andra änden på skalan gentemot Airless vad det gäller färgdimma.
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
HVLP=High Volume Low Pressure dvs maximalt med färgdimma. Minsta variation i luftflödena runt omkring så finns det färgdroppar överallt, visserligen små men ändå. Det är sådant som kan ändra färgtonen på fasaden...

Definitivt barnens tomma rum, strunta i att ha fönster öppna medans du sprutar, ha en bra mask istället. öppna för vädring 10 minuter efter att du sprutat färdigt så att aerosolerna hunnit lägga sig på golvet.

HVLP är andra änden på skalan gentemot Airless vad det gäller färgdimma.
Tack för tipset! Anledningen till att jag trodde jag behövde ventilation var för att få bort eventuellt overspray som jag är rädd för ska landa på andra saker som ligger och torkar eller liknande. Men det kanske inte blir så mycket overspray (med HVLP) att jag behöver oroa mig för det?
 
Jag ska måla (moisture resistant) MDF. Någon som har tips på en bra sprutvänlig primer som man kan grunda med ett par gånger?

När det kommer till själva färgen antar jag att det bara är att ta en färg med "fine finish" (snickerifärg?) från någon av typ flügger, nordjö, eller jotun?
 
nikasp
L Limpan4all skrev:
HVLP=High Volume Low Pressure dvs maximalt med färgdimma. Minsta variation i luftflödena runt omkring så finns det färgdroppar överallt, visserligen små men ändå. Det är sådant som kan ändra färgtonen på fasaden...

Definitivt barnens tomma rum, strunta i att ha fönster öppna medans du sprutar, ha en bra mask istället. öppna för vädring 10 minuter efter att du sprutat färdigt så att aerosolerna hunnit lägga sig på golvet.

HVLP är andra änden på skalan gentemot Airless vad det gäller färgdimma.
Har du testat t.ex. Bosch PFS 5000-spruta? Tycker att många videos och även original Bosch inte maskerar ihjäl sig, snarare tvärtom så kör de nära annat vilket verkar lite skumt.
 
Hur stort är problement med "overspray"/färgdimma med en airless? Jag funderar på att skaffa en Graco Ultra trådlös för en del kommande arbeten (typ snickeri) men det känns bara ok om jag även kan använda den för mina väggar/lister/fönstersmygar under det renoveringsarbete jag håller på med i huset. Inte idealt med så liten behållare för väggar men det kan jag leva med då det är en "engångshändelse". Det jag oroar mig för är dock all färg som hamnar där den inte skall.

Hur stort är detta problem? Måste jag maskera hela taket om jag skall måla väggar? Måste jag maskera hela rummet om jag skall måla fönstersmyg? Får jag färg i resten av huset om jag målar i ett rum?

Så länge det bara är "damm" som sopborsten/dammsugaren tar hand om så gör det mig inget. Men om det fastnar (framförallt i tyg/möbler) så är det ju inte så roligt.

Tycker jag ser både de som säger att man måste betrakta arbetet som ett "clean room" och maskera allt, jobba i rymddräkt och ändå får problem. Andra verkar tycka att det räcker med en maskeringstejp i skarven mellan det som skall målas och det som inte får drabbas. Givetvis överdrev jag båda lite men det verkar ändå vara väldigt olika åsikter så jag vet inte vad jag skall tro.
 
Min åsikt är att det förekommer färgdimma. Men att den i sammanhanget är obetydlig. Jag har visserligen bara sprutat rödfärg på vägg utomhus men jag har inte ansett att jag behöver mask. Fast nor/om det kommer en vindby så hamnar färg på andra ställen än vad det ska... Min vita overall har lite rosa toning runt höger armslut, och det finns lite rött på skorna och runt vaden på overallen. Men jag behövde tvätta höger hand efter varje sprutning för det fanns färgdroppar. Kan ju ha berott på att jag är ovan. Men min bedömning är att det mera beror på studs från ytan som sprutas (jag kom för nära) snarare än ren färgdimma.
 
L Limpan4all skrev:
Min åsikt är att det förekommer färgdimma. Men att den i sammanhanget är obetydlig. Jag har visserligen bara sprutat rödfärg på vägg utomhus men jag har inte ansett att jag behöver mask. Fast nor/om det kommer en vindby så hamnar färg på andra ställen än vad det ska... Min vita overall har lite rosa toning runt höger armslut, och det finns lite rött på skorna och runt vaden på overallen. Men jag behövde tvätta höger hand efter varje sprutning för det fanns färgdroppar. Kan ju ha berott på att jag är ovan. Men min bedömning är att det mera beror på studs från ytan som sprutas (jag kom för nära) snarare än ren färgdimma.
Måste erkänna att jag inte blev klokare av detta svar. Detta beroende på att jag inte tror man kan jämföra utomhus med inomhus. Det verkar ju lovande det du skriver men det kanske inte märks att det kommer färg på busken ett par meter bort medans det vore rätt kass om det kom vita partiklar (som inte går att bara damma bort) på den röda soffan inomhus. Färgdimma blir det, inget snack om saken, frågan kvarstår dock för mig om exakt hur stort problemet är och vilka åtgärder man måste ta för att hantera det.
 
Jag har sprutat med luftspruta också.
Då tror jag att mer än 15% av färgen blir färgdimma. Med airless betydligt mindre än 3%.
Men som sagt det är subjektiva bedömningar.
Att tro att man kan spruta med något system inomhus och ha frugans känsliga vita soffa bredvid utan problem, det är att be om problem...
 
L Limpan4all skrev:
Jag har sprutat med luftspruta också.
Då tror jag att mer än 15% av färgen blir färgdimma. Med airless betydligt mindre än 3%.
Men som sagt det är subjektiva bedömningar.
Att tro att man kan spruta med något system inomhus och ha frugans känsliga vita soffa bredvid utan problem, det är att be om problem...
Det är just den där "bredvid" som är den springande punkten.
Bredvid kan ju vara en meter från där man sprayar. Det kan också vara i andra ändan på ett rum som är tio meter långt och det är här jag får problem i att jag inte fått detta klart för mig i sådant jag läst. Kan bero på att jag är kass på läsförståelse men tycker inte jag sett detta förklarat bra (alternativt med vitt skilda åsikter).

Jag har tex ett brutet tak som är på 2.5 meter vid sidoväggarna och toppar vid 4m i nock. Detta i ett rum om 75m2. Om jag behöver plasta in hela det taket för att kunna spraya väggarna så är det ett stort och som det känns besvärligt jobb. Om jag klarar mig med att sätta plast en meter ut från väggen utmed alla väggar så är det mycket mer hanterbart.

Samma sak med fönstersmygar i mindre rum. Räcker det att sätta plast 1m runt fönstret, papp på golvet under fönstret, och sedan ha alla möbler under täckfolie eller måste hela rummet täckas?

I båda fallen kommer det ju komma "damm" utanför det man plastat in men om det dammet är hanterbart med mopp/dammsugare/etc så gör det ju inget. Om det däremot fastnar så måste man ju skydda allt.
 
Jag har sprayat ute med en bit wellpapp i handen som avskärmning mot sådant som inte skall få färg, det har räckt. Det jag avser med färgdimma är de mycket små droppar som sveps bort med luftflödet och lägger sig någon/några meter bort. Min bedömning är vid airless så är det ett mycket litet problem. Men det existerar. Vill man vara säker på att ingen dimma skall förekomma så är det roller eller pensel som gäller. Greco har rollertillsats till sina airlesssprutor men jag har ingen sådan ännu.
 
japp, jag har sett på tuben att folk jobbar så.
Har också sett videos där allt ser nästan kliniskt rent ut när de målar och de där det ser ut som dimman i Lutzen... Ett av skälen till att jag är så villrådig.

Just nu så känner jag att "riskerna" med att använda en Graco i mitt renoveringsprojekt är större än jag vill acceptera. Vill inte hamna i sitsen att jag verkligen måste täcka in allt. "back rolling" verkar också vare nödvändigt. Enligt vissa och inte andra....
Lutar då åt att jag överger detta spår och köper en enklare hvlp till mina kommande behov.

Tack för input!
 
N Nizztos skrev:
Hur stort är problement med "overspray"/färgdimma med en airless? Jag funderar på att skaffa en Graco Ultra trådlös för en del kommande arbeten (typ snickeri) men det känns bara ok om jag även kan använda den för mina väggar/lister/fönstersmygar under det renoveringsarbete jag håller på med i huset. Inte idealt med så liten behållare för väggar men det kan jag leva med då det är en "engångshändelse". Det jag oroar mig för är dock all färg som hamnar där den inte skall.

Hur stort är detta problem? Måste jag maskera hela taket om jag skall måla väggar? Måste jag maskera hela rummet om jag skall måla fönstersmyg? Får jag färg i resten av huset om jag målar i ett rum?

Så länge det bara är "damm" som sopborsten/dammsugaren tar hand om så gör det mig inget. Men om det fastnar (framförallt i tyg/möbler) så är det ju inte så roligt.

Tycker jag ser både de som säger att man måste betrakta arbetet som ett "clean room" och maskera allt, jobba i rymddräkt och ändå får problem. Andra verkar tycka att det räcker med en maskeringstejp i skarven mellan det som skall målas och det som inte får drabbas. Givetvis överdrev jag båda lite men det verkar ändå vara väldigt olika åsikter så jag vet inte vad jag skall tro.
Jag var nära att köpa Graco Ultra också men blev en Fuji HVLP i stället. Jag resonerade som så att en Fujin kommer vara bättre på allt snickeri och detaljarbete och mängden overspray jämfört med airless är otroligt mycket mindre och därför bättre att använda inomhus.

Det går också att spraya väggar med Fujin om du t.ex. sätter på ett 2mm-munstycke. Det kommer gå betydligt långsammare än med Gracon, men det kanske inte gör så mycket om det bara är några inomhusväggar?
 
Jag tror inte att man riktigt fattar HUR fort det går med en Graco innan man har provat själv. Med min A45 så tömde jag en 10 liters hink på 15 minuter och 50m2 inklusive förflyttning över tre våningar byggställning... Inte utrymme för finlir direkt. För ett proffs så blir det säkert utmärkt, men för mig som glad amatör så skulle jag inte köra inomhus om något är kritiskt.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
N Nizztos skrev:
japp, jag har sett på tuben att folk jobbar så.
Har också sett videos där allt ser nästan kliniskt rent ut när de målar och de där det ser ut som dimman i Lutzen... Ett av skälen till att jag är så villrådig.

Just nu så känner jag att "riskerna" med att använda en Graco i mitt renoveringsprojekt är större än jag vill acceptera. Vill inte hamna i sitsen att jag verkligen måste täcka in allt. "back rolling" verkar också vare nödvändigt. Enligt vissa och inte andra....
Lutar då åt att jag överger detta spår och köper en enklare hvlp till mina kommande behov.

Tack för input!
Om du målar ett rum, dvs hela taket och/eller väggar så blir det dimma (mer eller mindre beroende på spruta, färg mm). I det rummet du arbetar måste allt täckas. Fönster mm måste tejpas ordentligt. Det går fort att måla, att täcka in och rengöra maskinen tar längre tid än målandet. Resultatet blir lysande men eftersom ytan inte får någon struktur så krävs ett bra underarbete.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Blev helt fascinerad när jag fick se att det fanns färgsprutor för Falu rödfärg. Är det någon som testat dessa? Tänker främst på denna: https://sotholmsbruk.se/produkt/rodfargsspruta/

Efter att man maskerat det som inte ska målas så verkar det ju sjukt enkelt. Slippa klättra på stegar och ställningar (förutom vid maskering då, men betydligt mindre arbete från ställning/stege som helhet gissar jag).

Bor ute på landet och har en hel del ekonomibyggnader + bostadshus + stuga som alla är målade med Falu rödfärg. En sådan där mackapär skulle verkligen löna sig för mig - tror jag?

Vore intressant med erfarenheter och eventuella fallgropar med sprutmålning vs penselmålning. Man ska tydligen ha en speciell sprutfärg när man målar. Är denna på något vis sämre än den klassiska ur någon synpunkt (t.ex. hållbarhet, färgstabilitet osv)?

Kan man sprutmåla ytor som tidigare är penselmålade, och viceversa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.