Byggahus.se
Lime113 Lime113 skrev:
@Gregerus är 590 Airless? Jag har alltid fått känslan av att den inte är det.
Nej, det har du så klart rätt i. Glömde det.
 
  • Gilla
Niktur och 1 till
  • Laddar…
G Gregerus skrev:
Jag har en Wagner control pro 250 idag och har målat fasad på hus och garage samt invändigt i garage. Den har funkat superbra. Kommer snart att måla huset invändigt. En sak som jag tycker är lite knepig är sugslangen och mängden färg som går åt i maskinen. Detta gör att det krävs en rätt stor mängd färg vid varje måltillfälle så det inte finns för lite kvar i hinken. Jag funderar därför på att skaffa en Control pro 150 istället då man i den häller i färgen i maskinen. Hur ser ni på den tanken? Tänker att den då blir lättare att använda vid mindre projekt i framtiden.
Halloj

jag hade en sådan innan jag bytte upp mig och jag fick genast problem med bottenpluggen / ventilen som veckade igen och inte gick att byta.
 
Okej, dags för lite förstagångssummering och frågor.

köpte somsagt wagner control 150.
Körde i färg (nordsjö professional) och upplevde genast problem med tailing,
Testade att späda ut med vatten tills färgen inte lämnade spår när jag lyfte på rör om pinnen.
Lite bättre men inte helt 100.
Funkade okej i två minuter tills hela maskineriet slog stopp var 10:surprised:nde sekund eftersom det tydligen var torkad färg (nån vecka gammal burk) som ansamlade sig vid insuget.

kort och gott, jag gillade ändå upplevelsen och tyckte att det verkade hyffsat smidigt när det väl funkade, dock lite pill att rengöra allt.

Nu till fråga.
Har ni tips på både förvara samt återanvända en redan öppnad burk, ska man sila färgen kanske?
Samt dethär med tailing, ska man behöva späda ut färgen eller kan det varit att det göjsat ihop sig så det blev dåligt tryck?

tack
 
Vispa alltid färgen när du kör, alltså köp en visp till skruvdragaren och vispa färgen superlen. Får du tailing har du antigen får lågt tryck eller fel munstycke. Tjock färg behöver större munstycken som släpper igenom mer färg. Du ska inte behöva späda färgen. Har själv en Graco spruta och kör tex 519 på väggar. 5 står för inches och 19 för hur mycket färg som munstycket släpper ut. Det är också svårt att kolla på tex Americanska youtubevideos ang munstycken då deras färg verkar vara tunnare och ha sämre kvalite än den vi använder här hemma. Brukar finnas ett produktblad med färgen och där står det oftast vilket munstycke dem rekommenderar. Att måla tex ett sovrum eller liknande är inte värt det med en sån maskin då rengörningen och maskeringen tar mer tid. Har man större ytor som en hel lägenhet eller våning med tak och väggar så är maskinen en fröjd att använda.

Kan tillägga att Wagner små airlessmaskiner är leksaker, kolla lite youtube så förstår du att Graco är helt överlägsna. Sköter du en Gracomaskin i den lite högre klassen håller den livet ut. Du kan byta ut munstyckena för att passa köksluckor i proffsklass eller måla om huset, eller staketet osv
Verkar inte som att Waganemaskinen inte går att reglera trycket på och det är helt avgörande om jobbet skall bli bra. Alla färger har olika densitet och behöver regleras för ett perfekt resultat.

Minst denna maskin men jag valde att gå upp till maskinen nedan, den klarar av allt det proffsmaskinerna klarar av som kostar 50-60 tkr men inte med samma frekvens/påfrestning som en proffsmaskin gör när dem används varje dag.
https://www.hornbach.se/shop/MAGNUM-BY-GRACO-A30-Plus/6266034/artikel-detaljer.html

https://www.hornbach.se/shop/Fargspruta-Graco-Airless-A80-Pro-Plus/6266036/artikel-detaljer.html
 
Redigerat:
Hej,

Jag är total nybörjare när det kommer till sprutmålning. Jag har ett projekt där jag kommer behöva måla ett skåp och lite hyllor i någon matt mörk färg. Har googlat en del och förstått det som att det förmodligen är en HVLP-maskin jag borde satsa på. Håller ni med om det?

Om jag i framtiden skulle vilja måla om en vägg i lägenheten (dvs. väldigt liten yta) så funkar väl HVLP till det också även om en airless förmodligen hade vart bättre till just det ändamålet?
 
  • Gilla
Jimmy Andeblom
  • Laddar…
O oddan skrev:
Hej,

Jag är total nybörjare när det kommer till sprutmålning. Jag har ett projekt där jag kommer behöva måla ett skåp och lite hyllor i någon matt mörk färg. Har googlat en del och förstått det som att det förmodligen är en HVLP-maskin jag borde satsa på. Håller ni med om det?

Om jag i framtiden skulle vilja måla om en vägg i lägenheten (dvs. väldigt liten yta) så funkar väl HVLP till det också även om en airless förmodligen hade vart bättre till just det ändamålet?
Jag tycker det låter som om du har läst på och är rätt ute i dina funderingar.
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
Jag står då inför dilemmat att jag bäst behöver ett HVLP-system just nu men hellre äger ett airless-system i längden eftersom det är mer användbart. När jag tittar på att hyra hittar jag nästan bara airless-system.
 
Hur mycket är du beredd att betala?
 
B boohoo skrev:
Hur mycket är du beredd att betala?
Så lite det är möjligt för att ändå få en proffsig finish på t.ex. köksluckor och andra snickerier.
 
Har du kikat på Graco GXFF? Som jag förstått det är det att klassas som en instegsmodell i proffssegmentet när det kommer till airless.

Sedan finns ju både Fuji och Graco HVLP. Ju fler turbiner desto mer får man betala.

Då pratar vi ju dock om maskiner för 10.000+
 
nikasp
O oddan skrev:
Så lite det är möjligt för att ändå få en proffsig finish på t.ex. köksluckor och andra snickerier.
Jag har den till annat men lär måla lite snickeriprojekt men du ska nog inte köpa Bosch PFS 5000 för luckor med superfinish, om du inte tänkt slipa och polera kanske. De jag läst om verkar inte riktigt komma ända fram för perfekt finish. Jag skulle personligen lämna in sånt där kraven är riktigt höga och kör på den här till det andra. Såna som lackar luckor finns det ju överallt.
https://www.bosch-diy.com/se/sv/p/pfs-5000-e-0603207200-v35497
 
nikasp nikasp skrev:
Jag har den till annat men lär måla lite snickeriprojekt men du ska nog inte köpa Bosch PFS 5000 för luckor med superfinish, om du inte tänkt slipa och polera kanske. De jag läst om verkar inte riktigt komma ända fram för perfekt finish. Jag skulle personligen lämna in sånt där kraven är riktigt höga och kör på den här till det andra. Såna som lackar luckor finns det ju överallt.
[länk]
Tack för svaret och tipsen! I mitt nuvarande projekt ska jag måla ett skåp (mdf) och lite hyllor till ett kontor i en matt grå-svart färg. Blir valet annorlunda beroende om man ska ha en matt eller blank finish?
 
O oddan skrev:
Tack för svaret och tipsen! I mitt nuvarande projekt ska jag måla ett skåp (mdf) och lite hyllor till ett kontor i en matt grå-svart färg. Blir valet annorlunda beroende om man ska ha en matt eller blank finish?
Målade precis en dörr i matt grå färg som blev jättebra. Att tänka på är att grunda och slipa ner fiberresningen innan ytlagret sprutas.
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Jag har den till annat men lär måla lite snickeriprojekt men du ska nog inte köpa Bosch PFS 5000 för luckor med superfinish, om du inte tänkt slipa och polera kanske. De jag läst om verkar inte riktigt komma ända fram för perfekt finish. Jag skulle personligen lämna in sånt där kraven är riktigt höga och kör på den här till det andra. Såna som lackar luckor finns det ju överallt.
[länk]
Kan man lägga objekten (eller kan stå emot att spruta på för mkt) är det ganska lätt att få bra finish även med PFS 5000, men det bygger lite på att man lägger ett lite tjockare färglager sist och späder färgen den några procent. Då flyter den ut till blank.

Själv ska jag köpa en "lackspruta" för tryckluft tänkte jag. Med 1,4 samt 1,8mm munstycke. Detta eftersom att jag var tvungen att dra ner färgflödet på PFS 5000 till min för att få fin spray och för att det inte skulle spruta ut en liter "direkt" (vilket är bra om man målar en vägg).
Det kommer inte lika mycket färg och mindre droppar orde ge finare finish.
https://sprayfinishingstore.com/shop/spray-guns/devilbiss-flg5-flg-g5-paint-spray-gun-compliant/
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Vart köper man bäst Graco munstycken av typen RAC-X FFLP?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.