Rabbithole Rabbithole skrev:
Den är för tuff för onödig elektronik 😉 det är samma på min DR650 (bara siktglas)
Min XSR900 har också ett siktglas, kanske finns oljetryckslampa i instrumentpanelen men det vet jag inte utantill. Har aldrig kört med så lite olja eller skitigt filter att den skulle kunna tändas.

S Stefan.o skrev:
Min XSR900 har också ett siktglas, kanske finns oljetryckslampa i instrumentpanelen men det vet jag inte utantill. Har aldrig kört med så lite olja eller skitigt filter att den skulle kunna tändas.
Skönt med siktglas som failsafe om inte annat. Det är inte alla hojar som har det

Siktglas funkar ju endast när du står still, ett snabbt sätt att kolla nivån.
Oljetrycks-givare/lampa talar om för dej att det är kris NU.
Både och är bäst.

galento
Dominatorn här har oljestickan i ramröret framför tanken att kolla på och
en nivåskruv på motorn. Det rekommenderas att tappa ur oljan i ramröret
upp till styrhuvudet före längre förvaring. Men nåt siktglas finns inte.

Diagram över oljesystemet i en motorcykelram med markeringar: oljeslang, reningsfilter, oljeflödesrör och backventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

galento galento skrev:

[bild]
Det måste nog vara ungefär så på dom som har oljan i ramen

• Gilla
galento
  • Laddar…
galento galento skrev:
Var ute en sväng med Dominatorn på krokiga grusvägar igår 😆 Gillar grusåkning.

Nån annan som också tycker om detta ?
En Norton. Tjusigt!

• Haha
saiter
  • Laddar…
galento
Tyvärr 😉 en äldre Honda. Men en Norton vore trevligt 👍 var hos en bekant förut och kollade hans BSA , Matchless , Ajs och även nån Triumph fanns i garaget.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Min Bultaco Alpina har en liten ”tank” i svingen för att smörja kedjan. Man öppnar en liten kikventil så det kommer någon droppe då och då.

Även om jag gillar nostalgi så kör jag inte med droppsmörjaren, utan vanlig Motorex kedjeolja…😂

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
Min Bultaco Alpina har en liten ”tank” i svingen för att smörja kedjan. Man öppnar en liten kikventil så det kommer någon droppe då och då.

Även om jag gillar nostalgi så kör jag inte med droppsmörjaren, utan vanlig Motorex kedjeolja…😂
På min BSA har jag lett ut vevhusventilationen ovanpå kedjan. Centralsmörjning😀.

• Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
En Norton. Tjusigt!
Min far hade en Norton dominator -53 i slutet på-50’talet som han var lyrisk över. Innan hade han kört Matchles som inte var i superskick. Tyvärr skrotades Norton’n vid krasch då den även fattade eld.

//AA

galento galento skrev:

[bild]
Det där funkar väl även lite som en oljekylare?

Är det snarlika motorer på dominator och XR600 - 650? eller är det helt olika?

//AA

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Särbon körde sin andra prolektion i fredags, manövrering i låg fart bla. 6-7 km/h funkade, men under 5 km/h tippade hon omkull och fotpinnen gick av.
Men det var ingen fara på taket, de hade massa fotpinnar och de ingick i priset för lektionen.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Särbon körde sin andra prolektion i fredags, manövrering i låg fart bla. 6-7 km/h funkade, men under 5 km/h tippade hon omkull och fotpinnen gick av.
Men det var ingen fara på taket, de hade massa fotpinnar och de ingick i priset för lektionen.
Tre tips för henne:

- Sitt långt fram, ända fram mot tanken.
- När den börjar luta, gasa så rätar den upp sig.
- Försök inte göra hela lågfarten på bakhjulet.

galento
Isakare Isakare skrev:
Verkligen starkt gjort att börja med mc-kort vid 70 års ålder 👍👍👍 Eller har hon A men vill träna på körning.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.