32 292 läst ·
571 svar
32k läst
571 svar
Allt om motorcykeln
Hade en låglyftande billyft tidigare när vi körde racing. Nackdelen är att det låser en så jäkla stor del av golvet. Skulle väl förvisso gå att sänka ner en sån med men det en rätt mycket större pryl och betydligt tråkigare footprint än ett fyrkantigt bord.galento skrev:
Ligger mycket i det. Detta är min brukshoj sen åtta år, för att jobbpendla. Husqvarna 1953 175cc. Kör bara när det är torrt och fint dock.F fsn skrev:Jag betvivlar faktiskt det. Ur ett körperspektiv blir man chockad över de urusla bromsarna och att allt skakat. Nya hojar är helt enkelt för bra utan att ha blivit direkt tråkiga. Skall man fastna för gamla hojar så tror jag man skall ha en fetish för att synkronisera förgasarbryggor och ställa in ventiler och sånt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trumbromsar fram och bak. Skitdåliga även om de är servade till originalskick. Man får hålla bra med avstånd till framförvarande helt enkelt. Dessutom har fotbroms och växel ombytta platser så det blev en hel del crossväxlingar och bakhjulslåsningar innan det satt i ryggraden. Tvåtakt och drar väl nästan 0.4 milen i fullfart. Mycket kladd med 2-taktsolja och den där känslan, "men blandade jag verkligen i nåt?".
Mycket kul körning, men man känner sig inte alls lika säker som på en modern hoj.
Ska nästa år börja kolla över min BMW K75 från -86. Får öva på växling och bromsning lite avskilt, innan jag vågar ge mig ut.
Jag måste lyfta tanken för att koppla loss batteriet eller byta ECU. Tror jag har haft av tanken 15 gånger eller nåt sånt. Ochbför att få av tanken (som är en rå plasttank så måste plastkåpor (tank-kulisser skruvas av. Ett jävla plockande. .Rabbithole skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 957 inlägg
Hur man säger att man har en Ducati utan att berätta att man har en DucatiF fsn skrev:
Läs säkerhetsråden i dokumentet till ajprodukter i #341, delvis obegripligt och delvis oacceptabelt. Dålig översättning från någon kinadialekt såklart. Varför skulle man köpa en sådan?
En saxlyft duger som sagt bara till att jobba från sidorna, inte under en bil. Man får ett stort skrälle som tar plats i ett redan begränsat garage. Mekar man bara MC så är det nog OK med en mindre saxlyft. För bil så duger en bra garagedomkraft och pallbockar bra för mig, med den enkla utrustningen så kommer jag åt hela underredet vilket bl a krävs för att byta avgassystem och bromsrör.
En saxlyft duger som sagt bara till att jobba från sidorna, inte under en bil. Man får ett stort skrälle som tar plats i ett redan begränsat garage. Mekar man bara MC så är det nog OK med en mindre saxlyft. För bil så duger en bra garagedomkraft och pallbockar bra för mig, med den enkla utrustningen så kommer jag åt hela underredet vilket bl a krävs för att byta avgassystem och bromsrör.
Fasen va häftigt , åkte på en likadan på 60-talet , också -53,a 👍 Jo man vänjer sejCruzze skrev:
Ligger mycket i det. Detta är min brukshoj sen åtta år, för att jobbpendla. Husqvarna 1953 175cc. Kör bara när det är torrt och fint dock.
[bild]
Trumbromsar fram och bak. Skitdåliga även om de är servade till originalskick. Man får hålla bra med avstånd till framförvarande helt enkelt. Dessutom har fotbroms och växel ombytta platser så det blev en hel del crossväxlingar och bakhjulslåsningar innan det satt i ryggraden. Tvåtakt och drar väl nästan 0.4 milen i fullfart. Mycket kladd med 2-taktsolja och den där känslan, "men blandade jag verkligen i nåt?".
Mycket kul körning, men man känner sig inte alls lika säker som på en modern hoj.
Ska nästa år börja kolla över min BMW K75 från -86. Får öva på växling och bromsning lite avskilt, innan jag vågar ge mig ut.
med växling på högersidan , åkte Matchless -47 några år med ettan uppåt och den hade
heller inga bra bromsar 🙄 men hade en charm som nya hojar inte har. Gillar mest de
äldre motorcyklarna med förgasare ( fast vi har ett par med ECU här och en med plastkåpor )
Jobbpendlade i ett antal år med en Piaggio 200cc skoter och det var en trevlig upplevelse.
Har en sådan lyft för mc nu och den har använts en del och har funkat bra , dock lite låg ;
Logga in
Skapa konto
Generellt verkar det ju annars så att även de billigaste lyftborden från Jula etc fungerar rätt bra. Allt är förstås i ett lite enklare utförande, men det verkar fungera - de som har ett verkar rimligt nöjda.
För att man inte är ekonomiskt oberoende och ett ”riktigt” lyftbord kostar från 85000kr eller nåt sånt?T TommyC skrev:Läs säkerhetsråden i dokumentet till ajprodukter i #341, delvis obegripligt och delvis oacceptabelt. Dålig översättning från någon kinadialekt såklart. Varför skulle man köpa en sådan?
Har alltid byggt "fasta" bord. Lånade dock garageplats med elektriskt höj och sänkbart bord när jag skulle lyfta av motorn för att byta växellåda. Det var riktigt najs, men känner att till det lilla jag skruvar på hobbynivå är det inte värt pengarna.
Bordet jag har nu är försett med rejäla ledade och låsbara hjul. Smidigt att bara kunna flytta allt till sidan, eller om jag behöver placera hojen under lyftkrokarna i taket.
Höjden är dessutom precis lagom för direkt kunna rulla på och av släpet jag har. Var riktigt skönt när jag enbart körde på bana.
Bordet jag har nu är försett med rejäla ledade och låsbara hjul. Smidigt att bara kunna flytta allt till sidan, eller om jag behöver placera hojen under lyftkrokarna i taket.
Höjden är dessutom precis lagom för direkt kunna rulla på och av släpet jag har. Var riktigt skönt när jag enbart körde på bana.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 957 inlägg
Står den på hjul räcker det väl med en ramp och fast bord.
Hos farsan brukar vi hänga ramen/motor i en ram/motorlyft när det ska lyftas motor och sådär.
För mig med offroad/adventure hojar är det mest lyfta under ramen för att ta loss hjulen och byta däck. Funkar med depåställ för sporthojarna som har 17" fälgar
Hos farsan brukar vi hänga ramen/motor i en ram/motorlyft när det ska lyftas motor och sådär.
För mig med offroad/adventure hojar är det mest lyfta under ramen för att ta loss hjulen och byta däck. Funkar med depåställ för sporthojarna som har 17" fälgar
Mopederna har jag kört på fattigmans fasta bord, men även med en stabilare konstruktion än detta så skulle det ju ta emot lite att vingla upp adventuremaskinen på det till vardags. Den är tung att bara baxa runt på golvet....
Med två MC och två mopeder som servas regelbundet tycker jag definitivt att ett lyftbord går att motivera även om det går bra utan också. Om man köper ett för 5 eller 25kkr är sedan en annan fråga. Båda varianterna funkar ju.
Med två MC och två mopeder som servas regelbundet tycker jag definitivt att ett lyftbord går att motivera även om det går bra utan också. Om man köper ett för 5 eller 25kkr är sedan en annan fråga. Båda varianterna funkar ju.
Logga in
Skapa konto
Ja man kanske kan klara sej med nån enklare variant , har en bekant som renoveratMathiasS skrev:
många hojar ska kolla vad han har. Man kan ju modifiera det lite själv också.
Har ett s.k depåstöd till den lättare grushojen från Biltema , funkar men lite "vingligt".
Bra till kedjesmörjning.