Närbild av motor delvis öppen, visar cylinder, kolv och ventilmekanism. Märkning "V.04" synlig på motordel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
galento
Kom faktiskt en mc förbi förut så en del har en längre mc säsong 😆👍
 
I stockholm är det ju fortfarande inte ens frysgrader på natten, och 6-8grader på dagen, så då är det ju bara att åka på. Brukar iallafall se någon enstaka annan mc när jag kör....
 
Körde en sväng förra veckan. Va väl runt 10 grader på västkusten
 
galento
Skulle väl bli bättre till helgen men det kanske inte är så bra när man har en förkylning på gång. Hoppas knäna är bättre nästa säsong så man kan köra grushojen igen.
 
galento galento skrev:
Vad har ni för mc - lyftar , vore skönt att få upp hojarna från golvet en bit.
Tänker på modellen som man kör upp på , ungefär som nedanstående.

[länk]
Jag vill ha upp hjulen från marken så kör offroad lyft, fast skulle vilja ha en som går under den låga cykeln så funderar på en saxlyft
 
galento galento skrev:
Vad har ni för mc - lyftar , vore skönt att få upp hojarna från golvet en bit.
Tänker på modellen som man kör upp på , ungefär som nedanstående.

[länk]
Har ingen alls idag men är sugen på en, helst skulle jag vilja såga ner den i betongen så det är slätt när den är nedfälld. Har nog denna som favorit just nu:

https://www.nimalift.se/deluxe-motorcykellyft-600-kg-lagprofil.html
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Har ingen alls idag men är sugen på en, helst skulle jag vilja såga ner den i betongen så det är slätt när den är nedfälld. Har nog denna som favorit just nu:

[länk]
För dom pengarna och arbetet och kostnaden att fälla in det så skulle jag hellre köpa ett 2 tons riktigt lyftbord och fått möjligheten att peta på grejer så man kan lyfta bil med.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
F fsn skrev:
För dom pengarna och arbetet och kostnaden att fälla in det så skulle jag hellre köpa ett 2 tons riktigt lyftbord och fått möjligheten att peta på grejer så man kan lyfta bil med.
En ev infällning kostar ju bara lite betong när man gör jobbet själv, sågning har jag bra kontakter för.

Har du något exempel på en saxlyft som funkar bra både för bil och mc?
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
En ev infällning kostar ju bara lite betong när man gör jobbet själv, sågning har jag bra kontakter för.

Har du något exempel på en saxlyft som funkar bra både för bil och mc?
Den du länkar till är i princip bara ett slätt bord på typ 750x2000mm och 600kg eller nåt sånt. Hjulhållaren får man köpa separat för 5000 spänn (+moms).

När jag kikade på nersänkt så kollade jag auktioner på begagnade 2T lyftbord, tex kvalitetslyftar från Hymo som man från och till kunde hitta för 6-12000kr ungefär. Jag hade via kontakter fått tag i en större 12mm stålplåt som skulle skäras i måttet 900x2200 och laserskäras med ett pattern med 16mm fästhål och en svetsad 80mm kant runt om. Den skulle fästas på lyftbordet och allt skulle vara nersänkt i golvet. Bordet skulle sen med tillbehör funka som enkel billyft, MC-lyft, svetsbord och stor walk-around arbetsbänk.

Allt rann ut i sanden av diverse anledningar, mest ekonomiska i kombination med latmask. Men har på senare år lurat lite på det igen. Skall man ha ett nytt med måtten 2500x800 så får man nog räkna med 30k om man letar i lågprissegmenten. Men det dyker som sagt upp en hel del bra begagnat med jämna mellanrum.

En lyft skulle kunna vara nåt sånt här men den är med ett sånt här bord för kort för hoj. https://www.ajprodukter.se/lager-ve...rd/lyftbord-med-enkelsax/lyftbord-17337-17339
 
F fsn skrev:
Den du länkar till är i princip bara ett slätt bord på typ 750x2000mm och 600kg eller nåt sånt. Hjulhållaren får man köpa separat för 5000 spänn (+moms).

När jag kikade på nersänkt så kollade jag auktioner på begagnade 2T lyftbord, tex kvalitetslyftar från Hymo som man från och till kunde hitta för 6-12000kr ungefär. Jag hade via kontakter fått tag i en större 12mm stålplåt som skulle skäras i måttet 900x2200 och laserskäras med ett pattern med 16mm fästhål och en svetsad 80mm kant runt om. Den skulle fästas på lyftbordet och allt skulle vara nersänkt i golvet. Bordet skulle sen med tillbehör funka som enkel billyft, MC-lyft, svetsbord och stor walk-around arbetsbänk.

Allt rann ut i sanden av diverse anledningar, mest ekonomiska i kombination med latmask. Men har på senare år lurat lite på det igen. Skall man ha ett nytt med måtten 2500x800 så får man nog räkna med 30k om man letar i lågprissegmenten. Men det dyker som sagt upp en hel del bra begagnat med jämna mellanrum.

En lyft skulle kunna vara nåt sånt här men den är med ett sånt här bord för kort för hoj. [länk]
Du tänkte då att man lyfte ena sidan på bilen, inte lyfta hela bilen som man traditionellt gör med en saxlyft? Eller kanske någon balk på tvären så man lyfter fram eller bak?

Jag har funderat på en låglyftande saxlyft (jag har lågt i tak) som ungefär som du beskriver med lite fix skulle kunna användas till allt möjligt.

Men, ett problem med en saxlyft är att det är lite osmidigt att jobba på insidan, mellan lyftarna, på en mc.
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Du tänkte då att man lyfte ena sidan på bilen, inte lyfta hela bilen som man traditionellt gör med en saxlyft? Eller kanske någon balk på tvären så man lyfter fram eller bak?

Jag har funderat på en låglyftande saxlyft (jag har lågt i tak) som ungefär som du beskriver med lite fix skulle kunna användas till allt möjligt.

Men, ett problem med en saxlyft är att det är lite osmidigt att jobba på insidan, mellan lyftarna, på en mc.
Tänkte två lyftbalkar, en längst fram och en längst bak på bordet (eller där det för bilen passar bäst, man skulle använda hålen i bordet som är borrade med 50mm C-C). Man skulle alltså lyfta hela bilen. Med dagens bilar är 2 ton lite klent, det dög bra 2011 när det konstruerades och hållfberäknades. Idag skulle man rimligtvis ha minst 500kg till.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
galento
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har funderat på en låglyftande saxlyft (jag har lågt i tak) som ungefär som du beskriver med lite fix skulle kunna användas till allt möjligt.
Har också lågt till tak och en saxlift vore fint. Det gjorde nog en del att få upp bilen det som går iallafall.
 
galento galento skrev:
Har också lågt till tak och en saxlift vore fint. Det gjorde nog en del att få upp bilen det som går iallafall.
Jag gör inte så mycket annat med bilar än att byta olja, hjul och bromsar. Det är lite lyxigt med lyft bara för det kan man tycka. Med MCn är det annorlunda - bara att olja kedjan skulle ju vara trevligare med hojen på en lyft. Och vid tvätt. Och service förstås.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.