H heimlaga skrev:
Ja....men jag har något minne av att hetaarbetenkortet skulle kosta kring 400 euro här. Det kan vara ett minnesfel men så tror jag. Det är 16 år sedan jag hade råd att förnya mitt hetaarbetenkort senast.

Rent formellt och juridiskt har arbetstagare faktiskt bättre ställning i Finland än i Sverige.
Problemet är att det har uppstått en parallell arbetsmarknad med dumpade villkor här i Finland. Eftersom de dumpande företagen har lägre produktionskostnader kan de konkurrera ut seriösa företag. Då blir folk arbetslösa och eftersom det finns allt färre seriösa arbetsgivare med allt färre seriösa arbetsplatser att konkurrera om knuffas allt fler ut på en arbetsmarknad där det bara finns oseriösa arbetsgivare och långtidsarbetslöshet att välja mellan.
Har man en gång hamnat på den oseriösa delen av arbetsmarknaden är man sällan välkommen i seriösa företag.
Har man (som jag) fört en oseriös arbetsgivare till domstol för att få ut lönen då är man svartlistad och sällan välkommen hos någon arbetsgivare överhuvudtaget.

Det här är mina erfarenheter....... men ärligt talat är jag hellre svartlistad och hankar mig fram på olika slags tillfälliga påhugg än att jag förstör min hälsa för en skitlön som inte går att leva på när mutorna är betalade.
Det är så himla underligt hur du kan ha blivit svartlistad. Finland måste vara ett riktigt mafiosoland. I malmfälten hade man gladeligen anställt ngn som rakryggat stod upp för sig själv som en stolt människa och drog buset inför rätta. Hur får du småjobb utan heta arbeten? Borde inte kraven vara samma?

• Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.