MathiasS MathiasS skrev:
Det första att fundera på är kanske vad du har för körkort?
B96, men i framtiden blir det eventuellt BE om det inte hinner ändra körkortsteglerna. Totalvikten på vår vagn är egentligen bara 1500kg men drar ibland tyngre vagnar så bilen bör väl inte ha en totalvikt på mer än 2.5t.

J JonasJN skrev:
Kravlistan är väl kanske inte så lång, AWD är väl aldrig fel men har klarat mig utan på över 30k körda mil hittills.
Automat är heller inget krav, kan sakna manuell växling då och då faktiskt.
Det blir mycket småsträckor, 2-3mil i snitt vardagar, därav tanken att en bensinare vore att föredra.

Kikat på V60, A4/A6 och lite Merca från 2016 och framåt men svårt att veta vilka årgångar och motorer som anses "bra" eller rättare sagt inte skräp.
Volvos 5cyl motorer är trygga. Bensinarna lite törstiga bara. Men dieseln är bra. 2016 och 2017 är dom Euro 6, utan adblue. 2wd minskar också risken för strul med Haldexen även om det är ovanligt.

Renault Megane med 1,5l diesel är en underdog i sammanhanget. Bra rostskydd, fin motor som är supersnål. Dessutom helt under radarn i Sverige, brukar vara en bra deal.. men Fransk 😉

RoTe
Rabbithole Rabbithole skrev:
Volvos 5cyl motorer är trygga. Bensinarna lite törstiga bara. Men dieseln är bra. 2016 och 2017 är dom Euro 6, utan adblue. 2wd minskar också risken för strul med Haldexen även om det är ovanligt.

Renault Megane med 1,5l diesel är en underdog i sammanhanget. Bra rostskydd, fin motor som är supersnål. Dessutom helt under radarn i Sverige, brukar vara en bra deal.. men Fransk 😉
1,5 dci är det väl 6år på kamremmen? Så var det iaf på min förra Duster, total idioti och svindyrt.

RoTe RoTe skrev:
1,5 dci är det väl 6år på kamremmen? Så var det iaf på min förra Duster, total idioti och svindyrt.
Jag bytte rem på min Dacia med 1,5 liters dci-motor vid 12 000 mil. Det var varken svårt eller svindyrt.

RoTe
useless useless skrev:
Jag bytte rem på min Dacia med 1,5 liters dci-motor vid 12 000 mil. Det var varken svårt eller svindyrt.
Men då var den bytt en gång redan väl, om man kör 3000 mil per är är det rätt drygt med kamrem vartannat år.

RoTe RoTe skrev:
Men då var den bytt en gång redan väl, om man kör 3000 mil per är är det rätt drygt med kamrem vartannat år.
Nej, det var första och enda bytet under den tiden jag hade bilen (ca 5 år och 15k mil)

RoTe
useless useless skrev:
Nej, det var första och enda bytet under den tiden jag hade bilen (ca 5 år och 15k mil)
Ok den jag hade skulle ha kamrem var 6e år iaf.

RoTe RoTe skrev:
Ok den jag hade skulle ha kamrem var 6e år iaf.
Ja, men varför ska man byta vart annat år då? 6 år/12 000 mil är väl ganska normalt?

RoTe
useless useless skrev:
Ja, men varför ska man byta vart annat år då? 6 år/12 000 mil är väl ganska normalt?
ja du har rätt jag blandade ihop

Rabbithole Rabbithole skrev:
Låter lite klent om man ska dra en husvagn på 1500kg och om man ibland behöver dra ännu tyngre än så.

Ford Kuga. Underskattad.
Har en 2010, lilla dieseln, manuell, gått 25. Kamrem bytes vid 20000mil eller 10år.

MalZon MalZon skrev:
Ford Kuga. Underskattad.
Har en 2010, lilla dieseln, manuell, gått 25. Kamrem bytes vid 20000mil eller 10år.
Om den typen av bil är ok här, så borde man ju spela in en Touareg. Det är ju en av de få bilar som länge fått dra 3500kg utan att vara en US-pickup. Har aldrig haft en själv men om jag hade ett behov av en bra dragbil skulle jag nog utvärdera den. Finns i alla prisklasser. Dock har väl den moderna Touareggen inte någon lågväxel som den hade förr, men behovet har också minskat med moderna dubbelkopplingslådor med fler växlar där 1an är väldigt låg ändå.

Ny momentnyckel. Är det, det nedersta eller översta sträcket som gäller?

Du vrider handtaget till det undre och har då ställt in värdet vid det övre.

Det du skriver kan ju tolkas lite hur som helst men om vi är på samma våglängd så stämmer mitt svar….som också kan tolkas lite hur som helst

• Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Ny momentnyckel. Är det, det nedersta eller översta sträcket som gäller?
Är det dessa streck du menar?

Momentnyckel inställd på 406 ft-lb med skala för ft-lb och Nm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna skulle jag säga är ställt på 406,0 ft-lb (eller hur det nu stavas).

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.