Mikael_L
M mattias1343 skrev:
Vad är det för nummer på fläkten? börjat gnissla vid sväng i min bil, en passat 2014.
OEM 893 820 021
Men det finns samma utseende och allt, med andra OEM-koder.

Jag misstänker dock rent generellt att du har en lite för modern VW, denna fläkt ramlade in i olika VAG-bilar under 80 och 90-talet främst.

(Tydligen hoppar jag in i denna tråd ganska sällan, det var ju några dagar sedan du skrev frågan ;))

• Gilla
mattias1343
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Vi har köpt en Hiace, superfin -06a som bara gått 25.000 mil, tidigare ägd av en men på Toyota.
Ska inredas för enklare camping.
Släng på ett taktält

Nu har jag monterat styrväxeln, pumpen och behållaren på bänken, höjde upp behållaren så det skulle vara ungefär som i bilen. Sen fyllde jag på med Bemi 06162 vätska. Den var dock inte gul men grönaktig. Hmmm nåja säkert är det okej.

Har en 0,75kw 1400rpm motor som driver pumpen.

Styrväxelmontage på arbetsbänk med ansluten motor, pump och vätskebehållare; verktyg och diverse föremål runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inga läckage här ännu vad jag kan se, men jag klippte bort några cent av slangarna så det kanske gjort nånting.

Behållare monterad på bänk med två anslutna slangar, fästa med metallklämmor, i verkstadsmiljö.
Skapa konto

Rotationsriktningen syns på motorns remskiva.
Motor och pumpanslutningar monterade på en träbänk, med remskiva och slangar synliga. Verktyg och flaskor i bakgrunden.
Skapa konto

Motorn inkopplad och en liten knopp på växeln så det ska bli lättare att snurra på den
Styrväxel monterad på arbetsbänk med motor och pump anslutna, ingen synlig läcka. Högtrycksslangar, behållare och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Och snart efter jag fyllt på vätskan och luftat systemet, så här har jag väl läckaget...
Styrväxel med smord insida, synlig oljig yta, metallkomponenter och skruvförbindelser, del av byggprojekt visas inomhus.
Skapa konto

Ser inget läckage vid pumpen eller slangkopplingarna, jag kommer låta det stå ett tag nu.

• Gilla
  • Älska
MasMats och 11 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Nu har jag monterat styrväxeln, pumpen och behållaren på bänken, höjde upp behållaren så det skulle vara ungefär som i bilen. Sen fyllde jag på med Bemi 06162 vätska. Den var dock inte gul men grönaktig. Hmmm nåja säkert är det okej.

[bild]

Inga läckage här ännu vad jag kan se, men jag klippte bort några cent av slangarna så det kanske gjort nånting.

[bild]

[bild]

Motorn inkopplad och en liten knopp på växeln så det ska bli lättare att snurra på den
[bild]

Och snart efter jag fyllt på vätskan och luftat systemet, så här har jag väl läckaget...
[bild]

Ser inget läckage vid pumpen eller slangkopplingarna, jag kommer låta det stå ett tag nu.
Nu snackar vi seriös felsökning 🙂

• Gilla
Intet och 6 till
  • Laddar…
Hittat 2 problem på nya fyndet.
1. Inredning putsad med vinylglans, allt är halt o kladdigt.
2. En drivaxel läcker från packboxen, men roligare är klisterlappen på klumpen 🙂
Hittade en kul grej bakom en kåpa åxo, har inte kört bilen själv än mer än på gator i ett villaområde.
Klistermärke på mekanisk del med texten "ONLY LSD OIL" i röd ram.
Skapa konto

En vit minibuss parkerad på en uppfart framför ett garage, med nackdelar som kladdig inredning och en läckande drivaxel rapporterade.
Skapa konto

Närbild av klistermärke märkt "Performance Kit" på Toyota HiAce, delvis skymt av vit kåpa och blå texturerad yta.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Snajdigt!!

Mikael_L Mikael_L skrev:
OEM 893 820 021
Men det finns samma utseende och allt, med andra OEM-koder.

Jag misstänker dock rent generellt att du har en lite för modern VW, denna fläkt ramlade in i olika VAG-bilar under 80 och 90-talet främst.

(Tydligen hoppar jag in i denna tråd ganska sällan, det var ju några dagar sedan du skrev frågan ;))
Yes, den passade ej.

• Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Googlade på boxen som sitter i bilen, det är en Toyota original trimbox, ökar effekten från 102-128 hk och 270-300nm och är alltså godkänd för bilen.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Eftersom testerna visar det läcker vid pinjonghusets övre del och ingen annanstans så går jag vidare och demonterar det.

Demonterad bilkomponent med flera tätningar och ett lager på en tygduk; inkluderar orangea och gröna O-ringar.
Skapa konto

Då öppnar jag kittet från Saabklubben och märker det saknas hydraultätning för den övre delen, just den som läcker saknas.... Suck. Istället är det två mindre tätningar, en sådan passar på undersidan.

Det står 7828171 / USA / 12 / EP på insidan. Det verkar inte direkt jättevanligt men om jag söker på dimensionerna... Storleken på tätningen är 19.8*39.7*6.35/7 mm och söker man på det hittar man några alternativ så delar ser ut att vara möjliga att få tag i.

Lagret är märkt NUCOR 8050 men 8050 är inte storleken, som är 10x30x8mm, det ser relativt lätt ut att få en ersättare till. Känns som det är bäst att byta när man håller på.

De orangea teflonringarna ska väl också bytas emot de gröna, fast jag är inte hundra om de faktiskt har något fel, men kanske bäst att byta ändå.

Fick också nya o-ringar till alla slangkopplingar så de ska också bytas fast de gamla inte läcker. Efter reparationen monterar jag upp det i bänk igen.

• Gilla
Intet och 6 till
  • Laddar…
ullberg
Bytte till sommardäck i helgen (har en ”extra” bil om vinterdäck behövs) - bara för att idag inse att det är rätt kraftig pyspunka och fick fylla ett däck på vägen till jobbet.

När jag kom hem sprayade jag lite såpavatten och hittade rätt snabbt en skruv i däcket. Fram med lagningssats efter middagen och efter lite stök fick jag i en lagningskorv. Skönt att fixa utan att ens montera bort däcket från bilen - hoppas det håller lika bra som tidigare lagningar gjort…

/U

• Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Bytte till sommardäck i helgen (har en ”extra” bil om vinterdäck behövs) - bara för att idag inse att det är rätt kraftig pyspunka och fick fylla ett däck på vägen till jobbet.

När jag kom hem sprayade jag lite såpavatten och hittade rätt snabbt en skruv i däcket. Fram med lagningssats efter middagen och efter lite stök fick jag i en lagningskorv. Skönt att fixa utan att ens montera bort däcket från bilen - hoppas det håller lika bra som tidigare lagningar gjort…

/U
Jo, man skulle nog köpa hem ett sånt där lagningskit.

• Gilla
ullberg
  • Laddar…
N Niq skrev:
Tänker du byta många? Lönar det sig faktiskt att köpa ett verktyg för det om du inte ska byta många? Vad kostar en komplett länkarm?
Kollade med lokala bilfirman, ingen märkesverkstad. De ville ha 4000 för byte endast arbete så 1400 för ett verktyg lönar sig.

/Höghus

N
Höghus Höghus skrev:
Kollade med lokala bilfirman, ingen märkesverkstad. De ville ha 4000 för byte endast arbete så 1400 för ett verktyg lönar sig.

/Höghus
Jag tänkte mera på att lönar det sig att köpa specialverktyg för att byta bussningen jämfört med vad en komplett länkarm kostar. Det kan det helt klart göra. Beror ju på vad länkarmen och verktyget kostar.

N Niq skrev:
Jag tänkte mera på att lönar det sig att köpa specialverktyg för att byta bussningen jämfört med vad en komplett länkarm kostar. Det kan det helt klart göra. Beror ju på vad länkarmen och verktyget kostar.
3170kr/st på Mekonomen för länkarm med bussning.

/Höghus

Beställt en 8kw dieselvärmare (luftvärmare) för 1.895:- till campingbilen från Eksta.se, blir kul och se om det är nått som funkar.
Då jag sökt på värmare kom det även upp från andra sidor, tex en Webasto för 17.000:- !!!
Även ännu billigare på Temu för 795:- med leverans om en månad eller 2.
Den jag beställt ska komma om en vecka från lager i Europa med fri frakt.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.