Ni som pysslar med VW.
Kan en Transporter -18 ha minne för bromsklossar som måste nollas ??
Jag bytte allt på en bil för några månader sen, nu ringde ägaren och sa att den varnar för bromsklossar.

Tror inte (är ganska säker) det ska behövas nollas nått ala BMW. Vanligast är väl kontakten vid oket som är knäckt och grön.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Ni som pysslar med VW.
Kan en Transporter -18 ha minne för bromsklossar som måste nollas ??
Jag bytte allt på en bil för några månader sen, nu ringde ägaren och sa att den varnar för bromsklossar.
Slitagevarnare som gått av troligtvis, inget minne som ska nollas.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Igår plockade jag ut servopumpen också ur saaben. Det bara åker ur mera delar hela tiden. Kanske jag borde plocka generatorn också... Så slipper man åt att rengöra lite bättre. Nog så man funderar på att ta bort vevaxeln och byta tätning där bak när man håller på...

Jag beslutade mig i förrgår att inte börja plocka isär styrväxeln annars. Jag vill lokalisera med säkerhet var det läcker olja först. Så vad jag tänker göra nu när jag plockat ur servopumpen, rengjort alla delar och slangar, är att plocka ihop allting igen på bänken och driva pumpen med en passlig motor.

Så kan jag testa styrväxeln för läckage direkt på bänken.

Finns det nåt som tar på smuts och gammal ingrodd skit bättre än kallavfettning annars? Provat asfalts och tjärborttagare och det funkar väl ungefär lika bra. Ska gnuggas bra i båda fallen.

DennisCA DennisCA skrev:
Igår plockade jag ut servopumpen också ur saaben. Det bara åker ur mera delar hela tiden. Kanske jag borde plocka generatorn också... Så slipper man åt att rengöra lite bättre. Nog så man funderar på att ta bort vevaxeln och byta tätning där bak när man håller på...

Jag beslutade mig i förrgår att inte börja plocka isär styrväxeln annars. Jag vill lokalisera med säkerhet var det läcker olja först. Så vad jag tänker göra nu när jag plockat ur servopumpen, rengjort alla delar och slangar, är att plocka ihop allting igen på bänken och driva pumpen med en passlig motor.

Finns det nåt som tar på smuts och gammal ingrodd skit bättre än kallavfettning annars? Provat asfalts och tjärborttagare och det funkar väl ungefär lika bra. Ska gnuggas bra i båda fallen.
Förr gjorde jag rent motorblock med ungsrengöring , effektivt och billigt.

Vet dock inte hur det reagerar med damasker etc , men borde inte vara några problem

N
DennisCA DennisCA skrev:

Diesel eller motorolja kanske fungerar.

DennisCA DennisCA skrev:

Kallavfettning och budgetalternativet (eller finvarianten med hetvattentvätt) vanlig högtryckstvätt kopplat på varmvattenledningen brukar vara effektivt under förutsättning att man kan få upp åtminstone fronten på bilen en bit så man har lite svängrum under för högtryckstvätten. Upprepa tills du känner att det duger.

M marka skrev:
vanlig högtryckstvätt kopplat på varmvattenledningen brukar vara effektivt
Är inte det ett effektivt sätt att knäcka högtryckstvätten?

j.f.s
Många högtryckstvättar klarar varmvatten, som i varmt upp till 40c, men som du påpekar bör man kolla specifikationen på sin egen tvätt innan man kör med varmvatten.

• Gilla
Myckling
  • Laddar…
I mitt fall står bilen inomhus på pallbockar och inget avlopp finns i garaget så jag kan inte nyttja metoder som använder stora mängder vatten.

På nåt amerikanskt forum läste jag om såpa+terpentin som nån sorts mirakellösning.

Ugnsrengöring kan jag tro funkar fast den är ganska hemsk, är väl typ lut i sprejform. Man vill ha andningsskydd och ögonskydd och gärna dörren upp. Sen vill man inte ha den på aludetaljer.

j.f.s j.f.s skrev:
Många högtryckstvättar klarar varmvatten, som i varmt upp till 40c, men som du påpekar bör man kolla specifikationen på sin egen tvätt innan man kör med varmvatten.
Min ska klara upp till 60 eller 80 grader står det, den är lite speciell, från 70 talet (tror jag) med metallkolvar som är hårdkrommade. Lägre tryck men högre flöde än en modern tvätt.

Du skulle tvättat innan bilen kom in i garaget.
Bra Kallavfettning är det du ska använda, Biltemas är dålig.

Kallavfettningen biter betydligt bättre på asfaltsprickarna om man redan har en relativt ren bil också. Så en foamtvätt dagen innan?

Nu handlar det om att tvätta underisdan och undangömda skrymslen av motorn samt delar som jag plockat av motorn och inte bilens utsida. Nu så slipper jag åt delar av motorn som jag inte ens skulle gjort om jag provade motortvätt där ute.

e: Nu har jag också handlat nya bussningar till hela framvagnen åt saaben. Bussningarna för fjädertallrikarna var t.om. Saab original. Nya Bilstein B4 dämpare också, bara 36 euro styck med saabklubbens medlemsrabatt på maptun.

Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 5 till
  • Laddar…
D
DennisCA DennisCA skrev:
Nu handlar det om att tvätta underisdan och undangömda skrymslen av motorn samt delar som jag plockat av motorn och inte bilens utsida. Nu så slipper jag åt delar av motorn som jag inte ens skulle gjort om jag provade motortvätt där ute.

e: Nu har jag också handlat nya bussningar till hela framvagnen åt saaben. Bussningarna för fjädertallrikarna var t.om. Saab original. Nya Bilstein B4 dämpare också, bara 36 euro styck med saabklubbens medlemsrabatt på maptun.
Vad gick ett sånt kalas på, funderar på samma sak bak...?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.