j.f.s
N Niq skrev:
Någon här som är duktig på förgasare och kan identifiera vilken modells Mikuni som sitter på dotterns moped.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
En VM-16 skulle det kunna vara. Ser ut att vara förvärmning samt el-choke på den. Vad sitter den på för modell av moped?

• Gilla
Niq
  • Laddar…
N
j.f.s j.f.s skrev:
En VM-16 skulle det kunna vara. Ser ut att vara förvärmning samt el-choke på den. Vad sitter den på för modell av moped?
Ja där är både el-choke och förvärmning oklart om någon av dem fungerar. Sitter på en Cpi sx.
När man mäter storlek på förgasaren är det inte diametern på utloppet till cylindern man mäter?

N
Intet Intet skrev:
Jag vet inte. Men den här killen vet.

[länk]
Tack ska utforska den sidan.

N Niq skrev:
Tack ska utforska den sidan.
Gör det. Jag köpte en till min gamla BSA och fick överförväntan bra support från honom.

N
Någon som har en idé om vad som kan vara fel. Efter att jag justerat tomgångsskruv och blandningsskruv så har jag fått den så att den inte tokrusar på tomgång. Däremot beter den sig som att man ger gas och höjer varvet av sig självt när den står på tomgång. Den går ganska högt i varv emellan.

Om jag ger gas när den står stilla så är det som att gasläge blir kvar på när man släpper gashandtaget. Men lägger jag i växel och kör lite så går den genast ner i varv.

Den beter sig inte såhär när man kör.

Nu missade jag vad det var för något, du kanske sagt det...hursom, spontant säger jag tjyvluft-för magert.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
j.f.s
+1 på ovan. Tjuvlyft alternativt skräp i munstycke i förgasaren.

N
Jag har gjort rent förgasaren. Försökt hitta tjuvluft med hjälp av startgas men ingen reaktion. Kan det ju förstås vara ändå. Men borde det inte påverka när man kör också?

N
Fotografen Fotografen skrev:
Nu missade jag vad det var för något, du kanske sagt det...hursom, spontant säger jag tjyvluft-för magert.
Det är min dotters moped. En cpi sx. Några inlägg upp funderar jag om någon vet vilken modells förgasare som där är.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
N
G Gooli skrev:
@Niq Ser inte helt olik ut denna [länk] men den verkar vara 18mm och du ser utt att ha 16mm.
Ser väldigt lik ut. Det står att det ska vara 16mm men jag vet inte vad som faktiskt sitter där. Hittar inte några Mikuni som ser lika ut med 16mm på deras hemsida

N
Här kan ni höra hur den beter sig.
Nu tokrusar den inte av sig självt. Jag ger gas o sen fortsätter den själv.

G
På filmen spinner ju motorn hyfsat vackert ändå. Kan det vara nåt som inte låter trotteln gå tillbaka som den ska när du släpper gasen? Läste nåt tips om att ta bort luftburken och titta rakt in i insuget.

Redigerat:
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
j.f.s
Den får för lite soppa tycker jag det låter som. Antingen på grund av tjuvluft eller för litet munstycke. Men om den tidigare gått bra med den förgasaren så vidhåller jag igensatt munstycke eller tjuvluft. Tänkt på att en tvåtaktare kan dra in luft via otäta vevaxeltätningar också.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.