galento
Tokslut Tokslut skrev:
SBP tyckte mitt chassinummer var svårläst, så underkänd besiktning... Nytt chassienummer behöver tillverkas/stansas = ny regbesiktning... weee
Är väl väldigt vanligt på äldre pickuper , var svåravläst på den jag hade också.
Men det finns väl företag som stansar in nytt nummer + att du får ett intyg att
visa upp. Om man inte gör det själv förstås innan man får anmärkning.😉😉

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
M marka skrev:
Fick anmärkning på otydligt nr vid besiktning (mestadels rostigt), jag rengjorde ordentligt och fyllde det stansade med vitt nagellack och sen var de nöjda på besiktningen trots att ytan är lite anfrätt och ”bubblig”.
Gjorde rent förra året och spruta på kallgalv, men det var svårläst i år iaf.

Jaja, får flytta upp chasssinumret till motorrummet så slipper skiten slitas bort i väder och vind på undersida ram. Hade jag inte varit nyopererad hade jag nog planslipat av innan bes så hade det nog synts bra. Men nu vart det som det vart och Verkstad får stansa nytt

OK mazdan gick inte igenom besiktningen, tröskeln på höger sida är bortrostad, det visste jag om, har ekonomiplåten väntades men hade hoppats slippa det än. Det går väl an men är irriterande.

Sen ligger höger bakbroms på, det var värre, lite mera akut. För nu har jag inte nån passlig bil att köra med. Volvon bestämde sig att inte starta idag. Motorn går runt men vill inte starta. Kollat bränslereläet och pumpen de går båda, även reläet som finns längre fram som lär ge ström åt spridarna. Gnista får jag också. Fan vad konstigt. Jag misstänker lawnmower syndrome som det kallas, men tycker inte jag gjort nåt som ska orsaka det. Motorn startade nästan efter en massa försök. Nu har jag bort stiften och låter motorn lufta sig, ska prova dutta i motorolja i cylindrarna och se om det funkar sen ikväll.

• Gilla
Kirka75
  • Laddar…
galento
Tokslut Tokslut skrev:
Gjorde rent förra året och spruta på kallgalv, men det var svårläst i år iaf.

Jaja, får flytta upp chasssinumret till motorrummet så slipper skiten slitas bort i väder och vind på undersida ram. Hade jag inte varit nyopererad hade jag nog planslipat av innan bes så hade det nog synts bra. Men nu vart det som det vart och Verkstad får stansa nytt
Kollade med SBP om jag kunde stansa in ramnumret på en bit 5 mm plattjärn
och svetsa fast biten i ramen vid det gamla numret men det gick inte , det
skulle vara stansat i ramen.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
N
DennisCA DennisCA skrev:
OK mazdan gick inte igenom besiktningen, tröskeln på höger sida är bortrostad, det visste jag om, har ekonomiplåten väntades men hade hoppats slippa det än. Det går väl an men är irriterande.

Sen ligger höger bakbroms på, det var värre, lite mera akut. För nu har jag inte nån passlig bil att köra med. Volvon bestämde sig att inte starta idag. Motorn går runt men vill inte starta. Kollat bränslereläet och pumpen de går båda, även reläet som finns längre fram som lär ge ström åt spridarna. Gnista får jag också. Fan vad konstigt. Jag misstänker lawnmower syndrome som det kallas, men tycker inte jag gjort nåt som ska orsaka det. Motorn startade nästan efter en massa försök. Nu har jag bort stiften och låter motorn lufta sig, ska prova dutta i motorolja i cylindrarna och se om det funkar sen ikväll.
Jag fick googla lawnmower syndrome. Det låter som det som kan hända om lyftarna inte hinner bygga upp oljetryck innan motorn stängs av. Händer typiskt när man bara startar och snabbt stänger av motorn. Det enda som hjälper är att låta startmotorn dra runt motorn tills det finns tillräckligt oljetryck.

N Niq skrev:
Jag fick googla lawnmower syndrome. Det låter som det som kan hända om lyftarna inte hinner bygga upp oljetryck innan motorn stängs av. Händer typiskt när man bara startar och snabbt stänger av motorn. Det enda som hjälper är att låta startmotorn dra runt motorn tills det finns tillräckligt oljetryck.
Och det görs med full gas på insprutningsbilar, då aktiveras inte tändningen och man kan stå och mala hur länge man vill (har inte provat alla bilar ;) )

N Niq skrev:
Jag vet inte riktigt vad annat det kan vara även om jag inte kommer ihåg att jag skulle ha gjort nåt sånt.

Strött på problemet flera gånger på Volvos vitmotorer.
Har alltid slutat med att vi bogserat igång bilarna.
Startmotorn får inte upp varv nog för att starta.

N
Tokslut Tokslut skrev:
Och det görs med full gas på insprutningsbilar, då aktiveras inte tändningen och man kan stå och mala hur länge man vill (har inte provat alla bilar ;) )
Vilka bilar har sådan funktion? Har fått igång bilar med insprutning som surat ner sig med hjälp av att hålla full gas när man kör startmotorn

• Gilla
Intet
  • Laddar…
N
Isakare Isakare skrev:
Strött på problemet flera gånger på Volvos vitmotorer.
Har alltid slutat med att vi bogserat igång bilarna.
Startmotorn får inte upp varv nog för att starta.
Jag har lyckats med startmotorn. Men det tog ju en stund. Kanske bättre att bogsera. Hur har ni gjort med automatväxlade bilar?

Jag fick igång den ikväll, men jag märker motorn läcker olja underifrån nu, den kanske har gjort det ett tag. Jag tyckte oljenivån verkade låg innan så jag fyllde lite i motorn också.

Så här ser det ut under oljetråget, jag tror oljan kommer ur där fram på passagerarsidan. Kan det vara vevhusventilationen som spökar igen? Och kan detta ha nån relation till att bilen inte ville starta?

Bild på ett oljetråg under en bil med oljeläckage och synligt oljefilter, eventuellt oljeläckage vid passagerarsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

N Niq skrev:
Vilka bilar har sådan funktion? Har fått igång bilar med insprutning som surat ner sig med hjälp av att hålla full gas när man kör startmotorn
Står still i huvudet nu, men iaf. Hemin i min RAM

OK vilken vecka och inte slut ännu.
-Körde på en mårdhund med mazdan
-Mazdan besiktades nästa dag, märkte då att bakbromsen ligger på höger sida (+rost i tröskel)
-Volvon startar inte, fixat men verkar ha ett värre oljeläckage jag inte kollat närmare på ännu, vill inte köra med den nu.
-Yarisen är obesiktad och avregistrerad med sommarringar på
-Saaben saknar vinterringar också

Ha 4 bilar och ingen går att köra med... frustrerande, men som besiktaren sade åt mig innan han underkände Mazdan, han har 20 st och samma problem...

Nå jag fick iväg Mazdan till en lokal verkstad som fixar nytt bromsok, klossar och skivor där bak., ska bli färdig idag. Farsan gav mig skjuts och tog med sig vinterdäcken till Yarisen som jag hade lagrat på deras gård, jag ringde och bönade till mig en besiktningstid idag, så den är nu påställd och har vinterdäck.

Det är verkligen tur jag lade ner tid och delar på att få den fixad, den blev en riktig räddare i nöden.

• Gilla
Tokslut och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
galento galento skrev:
Kollade med SBP om jag kunde stansa in ramnumret på en bit 5 mm plattjärn
och svetsa fast biten i ramen vid det gamla numret men det gick inte , det
skulle vara stansat i ramen.
Jag vet en som smälte på ett lager med tenn (karosseritenn) och sen stansade in numret i det, då blev det lagom mjukt för att lyckas stansa in siffrorna ganska lätt.

• Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.