1 108 540 läst ·
15 453 svar
1109k läst
15,5k svar
Allt om bilen
Är väl väldigt vanligt på äldre pickuper , var svåravläst på den jag hade också.Tokslut skrev:
Men det finns väl företag som stansar in nytt nummer + att du får ett intyg att
visa upp. Om man inte gör det själv förstås innan man får anmärkning.😉😉
Gjorde rent förra året och spruta på kallgalv, men det var svårläst i år iaf.M marka skrev:
Jaja, får flytta upp chasssinumret till motorrummet så slipper skiten slitas bort i väder och vind på undersida ram. Hade jag inte varit nyopererad hade jag nog planslipat av innan bes så hade det nog synts bra. Men nu vart det som det vart och Verkstad får stansa nytt
OK mazdan gick inte igenom besiktningen, tröskeln på höger sida är bortrostad, det visste jag om, har ekonomiplåten väntades men hade hoppats slippa det än. Det går väl an men är irriterande.
Sen ligger höger bakbroms på, det var värre, lite mera akut. För nu har jag inte nån passlig bil att köra med. Volvon bestämde sig att inte starta idag. Motorn går runt men vill inte starta. Kollat bränslereläet och pumpen de går båda, även reläet som finns längre fram som lär ge ström åt spridarna. Gnista får jag också. Fan vad konstigt. Jag misstänker lawnmower syndrome som det kallas, men tycker inte jag gjort nåt som ska orsaka det. Motorn startade nästan efter en massa försök. Nu har jag bort stiften och låter motorn lufta sig, ska prova dutta i motorolja i cylindrarna och se om det funkar sen ikväll.
Sen ligger höger bakbroms på, det var värre, lite mera akut. För nu har jag inte nån passlig bil att köra med. Volvon bestämde sig att inte starta idag. Motorn går runt men vill inte starta. Kollat bränslereläet och pumpen de går båda, även reläet som finns längre fram som lär ge ström åt spridarna. Gnista får jag också. Fan vad konstigt. Jag misstänker lawnmower syndrome som det kallas, men tycker inte jag gjort nåt som ska orsaka det. Motorn startade nästan efter en massa försök. Nu har jag bort stiften och låter motorn lufta sig, ska prova dutta i motorolja i cylindrarna och se om det funkar sen ikväll.
Du får väl också köpa en ny t-shirt
https://www.spreadshirt.se/shop/des...43ea24fe45e?sellable=4wGEmyJr74svE5bd7QDN-6-7
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.spreadshirt.se/shop/des...43ea24fe45e?sellable=4wGEmyJr74svE5bd7QDN-6-7
Kollade med SBP om jag kunde stansa in ramnumret på en bit 5 mm plattjärnTokslut skrev:
Gjorde rent förra året och spruta på kallgalv, men det var svårläst i år iaf.
Jaja, får flytta upp chasssinumret till motorrummet så slipper skiten slitas bort i väder och vind på undersida ram. Hade jag inte varit nyopererad hade jag nog planslipat av innan bes så hade det nog synts bra. Men nu vart det som det vart och Verkstad får stansa nytt
och svetsa fast biten i ramen vid det gamla numret men det gick inte , det
skulle vara stansat i ramen.
Jag fick googla lawnmower syndrome. Det låter som det som kan hända om lyftarna inte hinner bygga upp oljetryck innan motorn stängs av. Händer typiskt när man bara startar och snabbt stänger av motorn. Det enda som hjälper är att låta startmotorn dra runt motorn tills det finns tillräckligt oljetryck.DennisCA skrev:
OK mazdan gick inte igenom besiktningen, tröskeln på höger sida är bortrostad, det visste jag om, har ekonomiplåten väntades men hade hoppats slippa det än. Det går väl an men är irriterande.
Sen ligger höger bakbroms på, det var värre, lite mera akut. För nu har jag inte nån passlig bil att köra med. Volvon bestämde sig att inte starta idag. Motorn går runt men vill inte starta. Kollat bränslereläet och pumpen de går båda, även reläet som finns längre fram som lär ge ström åt spridarna. Gnista får jag också. Fan vad konstigt. Jag misstänker lawnmower syndrome som det kallas, men tycker inte jag gjort nåt som ska orsaka det. Motorn startade nästan efter en massa försök. Nu har jag bort stiften och låter motorn lufta sig, ska prova dutta i motorolja i cylindrarna och se om det funkar sen ikväll.
Och det görs med full gas på insprutningsbilar, då aktiveras inte tändningen och man kan stå och mala hur länge man vill (har inte provat alla bilarN Niq skrev:Jag fick googla lawnmower syndrome. Det låter som det som kan hända om lyftarna inte hinner bygga upp oljetryck innan motorn stängs av. Händer typiskt när man bara startar och snabbt stänger av motorn. Det enda som hjälper är att låta startmotorn dra runt motorn tills det finns tillräckligt oljetryck.
Jag vet inte riktigt vad annat det kan vara även om jag inte kommer ihåg att jag skulle ha gjort nåt sånt.N Niq skrev:Jag fick googla lawnmower syndrome. Det låter som det som kan hända om lyftarna inte hinner bygga upp oljetryck innan motorn stängs av. Händer typiskt när man bara startar och snabbt stänger av motorn. Det enda som hjälper är att låta startmotorn dra runt motorn tills det finns tillräckligt oljetryck.
Vilka bilar har sådan funktion? Har fått igång bilar med insprutning som surat ner sig med hjälp av att hålla full gas när man kör startmotornTokslut skrev:
Jag har lyckats med startmotorn. Men det tog ju en stund. Kanske bättre att bogsera. Hur har ni gjort med automatväxlade bilar?Isakare skrev:
Jag fick igång den ikväll, men jag märker motorn läcker olja underifrån nu, den kanske har gjort det ett tag. Jag tyckte oljenivån verkade låg innan så jag fyllde lite i motorn också.
Så här ser det ut under oljetråget, jag tror oljan kommer ur där fram på passagerarsidan. Kan det vara vevhusventilationen som spökar igen? Och kan detta ha nån relation till att bilen inte ville starta?
Så här ser det ut under oljetråget, jag tror oljan kommer ur där fram på passagerarsidan. Kan det vara vevhusventilationen som spökar igen? Och kan detta ha nån relation till att bilen inte ville starta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
OK vilken vecka och inte slut ännu.
-Körde på en mårdhund med mazdan
-Mazdan besiktades nästa dag, märkte då att bakbromsen ligger på höger sida (+rost i tröskel)
-Volvon startar inte, fixat men verkar ha ett värre oljeläckage jag inte kollat närmare på ännu, vill inte köra med den nu.
-Yarisen är obesiktad och avregistrerad med sommarringar på
-Saaben saknar vinterringar också
Ha 4 bilar och ingen går att köra med... frustrerande, men som besiktaren sade åt mig innan han underkände Mazdan, han har 20 st och samma problem...
Nå jag fick iväg Mazdan till en lokal verkstad som fixar nytt bromsok, klossar och skivor där bak., ska bli färdig idag. Farsan gav mig skjuts och tog med sig vinterdäcken till Yarisen som jag hade lagrat på deras gård, jag ringde och bönade till mig en besiktningstid idag, så den är nu påställd och har vinterdäck.
Det är verkligen tur jag lade ner tid och delar på att få den fixad, den blev en riktig räddare i nöden.
-Körde på en mårdhund med mazdan
-Mazdan besiktades nästa dag, märkte då att bakbromsen ligger på höger sida (+rost i tröskel)
-Volvon startar inte, fixat men verkar ha ett värre oljeläckage jag inte kollat närmare på ännu, vill inte köra med den nu.
-Yarisen är obesiktad och avregistrerad med sommarringar på
-Saaben saknar vinterringar också
Ha 4 bilar och ingen går att köra med... frustrerande, men som besiktaren sade åt mig innan han underkände Mazdan, han har 20 st och samma problem...
Nå jag fick iväg Mazdan till en lokal verkstad som fixar nytt bromsok, klossar och skivor där bak., ska bli färdig idag. Farsan gav mig skjuts och tog med sig vinterdäcken till Yarisen som jag hade lagrat på deras gård, jag ringde och bönade till mig en besiktningstid idag, så den är nu påställd och har vinterdäck.
Det är verkligen tur jag lade ner tid och delar på att få den fixad, den blev en riktig räddare i nöden.
Jag vet en som smälte på ett lager med tenn (karosseritenn) och sen stansade in numret i det, då blev det lagom mjukt för att lyckas stansa in siffrorna ganska lätt.galento skrev:
