T TommyC skrev:
Hur är det med rost på din bil. Toyota brukar höra till de sämsta tillsammans med övriga Japaner, samtliga Amerikaner, VW, m fl
Jag hade en likadan 2006:a IS250 som jag sålde med drygt 34.000mil på mätaren i våras. Bara rost i avgassystemet och efter stenskott. Det är bra rostskydd på dom! (7,8l/100km med V6 Automat för mig i förbrukning)
 
Intressant och bra att veta, jag har trott att alla Toyota har haft lika dåligt rostskydd men tydligen finns det vissa undantag. Jag har sett en Toyota SUV som hade en stor rostfläck mitt på förardörren men det kan ju ha varit efter en skada. Deras småbilar blir nog inte så gamla. Några 25 år gamla Toyota ser man aldrig på vägarna men en hel del Volvo och Saab.
 
Vet en som kör en RAV4, måste vara tidigt 2000 tal och ingen rost vad jag kan se. Det är säkert skillnad på modeller och även hur ägaren sköter dom.
 
Avsaknaden av 25 år gamla Toyota har nog mer med säljvolymen att göra. Hur många fler S70 finns det är Avensis?

Kompis har en 2010 Rav4, den är så gott som rostfri
 
En annan har en 80 tals hiace, men den har rostfläckar överallt, och emellanåt har den ny färg över rostfläckarna
 
Mitsubishi Galant vara ganska vanliga för 20-25 år sedan. Dom blev nog inte mycket äldre än 10 år.
 
T
såg 2 honda igår med i-vtec motor, båda knackade som tusan, lät nästan som ventilknack men ändå kanske inte riktigt heller...är detta vanligt på dessa? Tänkte då jag såg 2 olika på en och samma dag med liknande ljud, jag själv skulle åkt direkt hem till garaget och börjat felsöka.

Årsmodell på båda skulle jag gissa 2002-2008 kanske? Inte så insatt i dessa bilar
 
T Tamak skrev:
såg 2 honda igår med i-vtec motor, båda knackade som tusan, lät nästan som ventilknack men ändå kanske inte riktigt heller...är detta vanligt på dessa? Tänkte då jag såg 2 olika på en och samma dag med liknande ljud, jag själv skulle åkt direkt hem till garaget och börjat felsöka.

Årsmodell på båda skulle jag gissa 2002-2008 kanske? Inte så insatt i dessa bilar
Honda har mekaniska lyftare så dom behöver justera ventilspelet varje 10.000mil eller något sånt, snabbt fixat med bladmått, nyckel och bits. Annars bör det inte vara något, Honda gör ju bäst motorer, det är sen gammalt
 
T
Trodde inte mekaniska lyftare fanns mera😳 men jag är förståss inte så insatt i "nyare" bilar
 
T Tamak skrev:
Trodde inte mekaniska lyftare fanns mera😳 men jag är förståss inte så insatt i "nyare" bilar
Det är nog i princip bara Honda som har det.
 
Det fanns väl inte plats för hydrauliska lyftare tillsammans med vtec-mekanismen?
 
Skrev om Grannens nyare Jazz här tidigare, den hade börjat ticka lite.
Kollade i serviceboken, ventil justering finns i serviceschemat.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
T
Såg den ena hondan igen så jag var bara tvungen att gå fram och prata med ägaren😂 han sa bilen knackat i snart 15 år men inte slutat fast han haft in den lämnad på service och dom felsökt, hans son var även bilmekaniker men visste inte han heller vad det berodde på.
Detta låter märkligt enligt mig men efter lite googlande verkar det kanske vanligt med lite knack i dessa, dock inte så mycket som denna
 
T TommyC skrev:
Hur är det med rost på din bil. Toyota brukar höra till de sämsta tillsammans med övriga Japaner, samtliga Amerikaner, VW, m fl
Utvändigt kan du syna bilen med lupp, det finns inte en prick.
Tar man sig under bilen är bakvagnsbryggan brun, men det är grovsmide och har ingen praktisk betydelse.
Jag kikade även in under plasten som täcker sparklådorna, kanten neråt är brun, inget gravrost, så jag behandlade lådorna invändigt och kanten med linolja.
(Sparklådorna syns inte utan att lossa klips)
Nån i Lexus gruppen pratade om hål i golvet bakom innerskärmen fram på höger sida, lossade mina för att kolla, men det fanns ingenting, kanske hade just den bilen fått nån skada där tidigare.
Gissar att nått annat ger upp innan den behöver skrotas p.g.a rost
 
Alla ideer är bra utom de dåliga.
Kom upp ett 14 år gammalt minne på FB.
Polaren hade gjort kaffeved av fronten på isen, oljan i motorn blev för varm efter det, då fronten inte styrde luft nog till oljekylaren.
En stor uppkapad tratt blev lösningen, och det funkade 🙂
Bilden visar en bilfront med en röd tratt fastsatt som en improviserad lufttratt, parkera på is, för att styra luftflödet till motorns oljekylare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.