1 109 096 läst ·
15 456 svar
1109k läst
15,5k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 967 inlägg
Jag hade en likadan 2006:a IS250 som jag sålde med drygt 34.000mil på mätaren i våras. Bara rost i avgassystemet och efter stenskott. Det är bra rostskydd på dom! (7,8l/100km med V6 Automat för mig i förbrukning)T TommyC skrev:
Intressant och bra att veta, jag har trott att alla Toyota har haft lika dåligt rostskydd men tydligen finns det vissa undantag. Jag har sett en Toyota SUV som hade en stor rostfläck mitt på förardörren men det kan ju ha varit efter en skada. Deras småbilar blir nog inte så gamla. Några 25 år gamla Toyota ser man aldrig på vägarna men en hel del Volvo och Saab.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 967 inlägg
Avsaknaden av 25 år gamla Toyota har nog mer med säljvolymen att göra. Hur många fler S70 finns det är Avensis?
Kompis har en 2010 Rav4, den är så gott som rostfri
Kompis har en 2010 Rav4, den är så gott som rostfri
såg 2 honda igår med i-vtec motor, båda knackade som tusan, lät nästan som ventilknack men ändå kanske inte riktigt heller...är detta vanligt på dessa? Tänkte då jag såg 2 olika på en och samma dag med liknande ljud, jag själv skulle åkt direkt hem till garaget och börjat felsöka.
Årsmodell på båda skulle jag gissa 2002-2008 kanske? Inte så insatt i dessa bilar
Årsmodell på båda skulle jag gissa 2002-2008 kanske? Inte så insatt i dessa bilar
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 967 inlägg
Honda har mekaniska lyftare så dom behöver justera ventilspelet varje 10.000mil eller något sånt, snabbt fixat med bladmått, nyckel och bits. Annars bör det inte vara något, Honda gör ju bäst motorer, det är sen gammaltT Tamak skrev:såg 2 honda igår med i-vtec motor, båda knackade som tusan, lät nästan som ventilknack men ändå kanske inte riktigt heller...är detta vanligt på dessa? Tänkte då jag såg 2 olika på en och samma dag med liknande ljud, jag själv skulle åkt direkt hem till garaget och börjat felsöka.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 967 inlägg
Såg den ena hondan igen så jag var bara tvungen att gå fram och prata med ägaren😂 han sa bilen knackat i snart 15 år men inte slutat fast han haft in den lämnad på service och dom felsökt, hans son var även bilmekaniker men visste inte han heller vad det berodde på.
Detta låter märkligt enligt mig men efter lite googlande verkar det kanske vanligt med lite knack i dessa, dock inte så mycket som denna
Detta låter märkligt enligt mig men efter lite googlande verkar det kanske vanligt med lite knack i dessa, dock inte så mycket som denna
Utvändigt kan du syna bilen med lupp, det finns inte en prick.T TommyC skrev:
Tar man sig under bilen är bakvagnsbryggan brun, men det är grovsmide och har ingen praktisk betydelse.
Jag kikade även in under plasten som täcker sparklådorna, kanten neråt är brun, inget gravrost, så jag behandlade lådorna invändigt och kanten med linolja.
(Sparklådorna syns inte utan att lossa klips)
Nån i Lexus gruppen pratade om hål i golvet bakom innerskärmen fram på höger sida, lossade mina för att kolla, men det fanns ingenting, kanske hade just den bilen fått nån skada där tidigare.
Gissar att nått annat ger upp innan den behöver skrotas p.g.a rost
Alla ideer är bra utom de dåliga.
Kom upp ett 14 år gammalt minne på FB.
Polaren hade gjort kaffeved av fronten på isen, oljan i motorn blev för varm efter det, då fronten inte styrde luft nog till oljekylaren.
En stor uppkapad tratt blev lösningen, och det funkade 🙂
Kom upp ett 14 år gammalt minne på FB.
Polaren hade gjort kaffeved av fronten på isen, oljan i motorn blev för varm efter det, då fronten inte styrde luft nog till oljekylaren.
En stor uppkapad tratt blev lösningen, och det funkade 🙂
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder