Unikt namn
N Niq skrev:
Kör du mycket korta sträckor? Då kan det hända att partikelfiltret inte hinner rengöra sig
Har ca5mil till jobbet varav hälften motorväg flera dagar i veckan, men en del kortare sträckor blir det ju också.
Rabbithole Rabbithole skrev:
Får det ibland på min XC70. Brukar ta en injector/partikelfilter rengörar, tanka findiesel och sen full gas i en lång brant uppförsbcacke för att blåsa igenom systemet. Sen är den glad i ett år till ;)
Körde lite mer aktivt idag och har inte sett något meddelande. 🤔
Men kan jag alltså hälla i någon tillsats som hjälper till att bränna bort eventuellt gegg från filtret?

Unikt namn Unikt namn skrev:
Har ca5mil till jobbet varav hälften motorväg flera dagar i veckan, men en del kortare sträckor blir det ju också.

Men kan jag alltså hälla i någon tillsats som hjälper till att bränna bort eventuellt gegg från filtret?
Jag testade denna senast. Vet inte hur mycket det hjälper jämfört mot regenerering eller hög belastning men.. lampan är tyst nu iallafall

https://www.biltema.se/bilvard/till...63WrE1aByGv4gCYESph7V0eGv8m1Q0ToaArqZEALw_wcB

• Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
N
Unikt namn Unikt namn skrev:

Ja då är ju knappast körsträckan ett problem. Det lönar sig nog att hälla i något sådant som rabbithole rekommenderar ibland.
Jag brukar hälla i någon bränslesystemsrengöring som också tar bort fukt i bränslesystemet efter vintern. Jag har visserligen bensinmotor nu men gjorde likadant på våra dieslar som vi haft.

Men det är ju bra att läsa ut felkoderna om du har möjlighet. Finns väl ganska enkla läsare som inte är så dyra. Andra vet bättre än mig vad som finns.

N Niq skrev:
Jag brukar hälla i någon bränslesystemsrengöring som också tar bort fukt i bränslesystemet efter vintern.
Det behövs inte i Sverige, vi har redan flera procent sprit i bensinen.

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
N
F fribygg skrev:
Det behövs inte i Sverige, vi har redan flera procent sprit i bensinen.
Tar den bort fukten också?

N Niq skrev:
Ja, sprit binder sig med vatten.
Du kan inte blanda grogg på bensin eller diesel, men vodka funkar fint.

• Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
N
Isakare Isakare skrev:
Dottern köpte sin Yaris hos en oberoende handlare, men de hade skrivit ut hela historiken från Toyota, boken är ju sen länge digital.
Digital servicebok ska man väl kuna läsa på nätet?

N
Isakare Isakare skrev:
Ja, sprit binder sig med vatten.
Du kan inte blanda grogg på bensin eller diesel, men vodka funkar fint.
Molotovcocktail

C
RoTe RoTe skrev:
Försökte få en utskrift på en Mercedes en gång och det gick inte
Jag har tvärtom fått den utskriven ett antal gånger i samband med service utan att be om det.
Så det beror troligen på vem man frågar.

RoTe
C cpalm skrev:
Jag har tvärtom fått den utskriven ett antal gånger i samband med service utan att be om det.
Så det beror troligen på vem man frågar.
Funkar säkert när man äger bilen, grejen var att jag ville äga bilen men fick ingen servicehistorik så jag vågade inte köpa.

Patrik440
mikethebik mikethebik skrev:
LED-rampen kostade med montering 9068,75:- och är ett polistillbehör, den är inte möjlig att göra själv
Å fy, det hade jag fått 9st extraljus för utav de jag har. 😆

Men min är ju utav äldre modell så där behövs ju inte något vispande med trollspö för att få det att fungera.

Motorhuven på en röd Volvo öppen, omgiven av verktygslåda och skruvsats på marken, redo för montering eller arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd bil med motorhuv öppen, stor belysning på fronten, hund och katt intill på grus.
Skapa konto

/ P

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:

Men min är ju utav äldre modell så där behövs ju inte något vispande med trollspö för att få det att fungera.

[bild]
[bild]

/ P
9st låter perfekt man kan inte ha för mycket ljus!

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
RoTe
mikethebik mikethebik skrev:
Lämnade vår xc60 T8 på service idag och att montera en led-ramp för att få lite längre ljusbild på helljus.
Brukar göra det mesta själv (typ allt) på våra bilar men denna är så pass ny och för att behålla garantier får verkstan göra det tills vidare.

En helt vanlig service med byte av olja, oljefilter, kupefilter och uppdatering av programvara slutade på 6256:-.
Och naturligtvis glömde jag säga att spolarvätska fixar jag själv, även om den posten var samma peng jag själv i princip betalar, men min princip är att inte betala för det normalt.

LED-rampen kostade med montering 9068,75:- och är ett polistillbehör, den är inte möjlig att göra själv då den måste in bilens system för att det automatiska heljuset ska funka, samt att få en extra "knapp" i centerdisplayen för att kunna stänga rampen vid t.ex. kraftigt snöfall.
Bilen har ett mycket bra ljus original men vi har saknat en lång ljusbild, och nu vart det jädrar i det ljus!

Och som vanligt när man förbättrar något så dyker upp oväntade saker, det automatiska helljuset bländar ibland av för att rampen lyser så förbaskat att reflektionen från en skylt tolkas av bilen som en mötande bil😆

så drygt 15000:- för för dagens bilfix...
Meken som jag för övrigt kanner lite påpekade också att det så småningom är dags att byta belägg runtom och lade ett kostnadsförslag i bilen, 8480:- för nya belägg fram och bak!
Vete fan vad dessa belägg är gjorda av, 1732 respektive 1375:- för beläggen, 2248,75 per axel för att byta...

Fram är en baggis, har bytt hundratals skivor och belägg genom åren och detta är ingen raketforskning, bak är med elektrisk handbroms och borde väl även på denna vara lika relativt enkelt som andra jag bytt på med elhandbroms.
Fast enligt meken är denna speciell vad gäller elektroniken, fan trot, någon som vet?
Tips till er med nya bilar

Websida med extraljusrelä XBB - OBD Dongle & PowerUnit för bilar. Specialerbjudande och kundbetyg synliga.
Skapa konto
Skärmbild av lista över kompatibla bilmodeller för Volvo XC60 med olika belysningssystem och årsmodeller, inklusive LED och Bixenon.
Skapa konto

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:

[bild]
[bild]

/ P
Kollade när hustrun kom hem i går kväll och hon lyste upp hela nejden när hon kom in i byn, så lyse blev det.
Frågade henne om det blev bättre för 9000:- och det tyckte hon, så då är det värt det.

Happy wife, happy life and broke husband...

• Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Dessa mirakelmedel brukar mestadels innehålla etanol vilket vi redan har i bensin 5-10%

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.