Byggahus.se
S Stefan1972 skrev:
cim modulen var ju restad och svår ett tag men de rodde iland en beställning på nya som troligen räcker till sista bilen är utskrotad..........Det har ju dessutom dykt upp firmor som både klonar och repar de gamla så situationen är ganska skaplig på den fronten.
Otroligt, att märket som är dött lyckas få nya delar tillverkade.
 
  • Älska
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Otroligt, att märket som är dött lyckas få nya delar tillverkade.
särskilt otroligt är det väl inte? fanns gott om bilar kvar på vägarna efter konkursen och reservdelsbolaget lever ju vidare. Numera under hedins paraply.
 
S Stefan1972 skrev:
särskilt otroligt är det väl inte? fanns gott om bilar kvar på vägarna efter konkursen och reservdelsbolaget lever ju vidare. Numera under hedins paraply.
Precis. Dessutom var och till viss del är og9-5 väldigt mycket bil för vad man får betala för dem.
Stabila, säkra och praktiska bilar. Har man koll på några svagheter är de lätta att leva med.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D DennisCA skrev:
Svårt att säga, den gamla ventilen kanske bara var gammal.

Jag har svårt att greppa detta med hur vevhusventilationen funkar på den här motorn även om jag fattar principen i grova drag. Jag måste sätta mig in i detta innan jag vågar säga bu eller bä.
Ny originalventil installerades igår. Den gamla var proparts, ett märke med dåligt rykte. Fått höra att propartsventilerna håller en kort tid i en OG900, blir för varmt för dom.

Har kollat upp hur det ska funka med vevhusventilationen. Så om jag nu fattar korrekt ventileras vevhuset internt till topplocket och från topplocket går det två linjer, en till insuget och en till turbon. När turbon inte är igång går vevhusgaserna till insuget och när turbon spoolar upp så sugs vevhusgaserna istället in i turbon av vakuumet som skapas där.

Baserat på detta ser jag inte hur problem med vevhusventilationen kunde skada ventilen, svårt att se hur det skulle leda till några tryckhöjningar.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
särskilt otroligt är det väl inte? fanns gott om bilar kvar på vägarna efter konkursen och reservdelsbolaget lever ju vidare. Numera under hedins paraply.
Nja, jag jobbar i fordonsbranchen och stora underleverantörer brukar inte vara speciellt sugna på att "hålla igång" gamla produkter, då många av kretsarna, processorer mm, utgår och därmed ofta kräver att man gör modifieringar eller köper upp stora kvantiteter innan kretsarna tas ur produktion. NG9-3 designades ju troligen på 90-talet, så mycket av det som ingår i den måste vara lastgammalt, så därav är jag förvånad att man kan få igång tillverkning. Men kanske har de lagt en order på en fix kvantitet och lägger själva på lager.

Om man köper upp tex processorer så har de en lödbarhet under ett antal år, sen måste man "rekonditionera" kretsarna innan de löds på. Om man bygger kompletta styrenheter och lagrar så kommer komponenter som tex kondensatorer att åldras när de ligger i ett lager utan att vara spänningssatta och utsätts för temperaturväxlingar och fukt.

Så kostnaderna för att antingen hålla en line igång hos en leverantör för små volymer, eller ligga på ett gigantiskt lager som drabbas av inkurans gör att jag tror lönsamheten inte är så stor. Många gånger gör man detta i slutet på en livscykel mer av goodwill än att man tjänar pengar på det, då reservdelar tillslut ofta får skrotas ut.

Så ja. Jag har svårt förstå att Orio (heter de väl, de som sålde reservdelar) klarar detta. En ev ändring kan ju även kräva att man justerar mjukvara eller gör provning. All den kompetensen på SAAB är väl borta. Så. Jag vet inte hur de lyckas. Men kanske har de kvar några kluriga saab-ingenjörer, de var ju vana att koka soppa på en spik.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
orio är uppköpta av Hedin numera. Men visst är det som du säger. Allt handlar väl om ekonomi i slutändan. Mycket utgår ju och återkommer aldrig men nya cim finns ju de facto så de har väl tyckt att det går att fortsätta med den då. Hur det ser ut bakom kulisserna har jag ingen aning om. Vem som gör och med vad och hur.
 
S Stefan1972 skrev:
orio är uppköpta av Hedin numera. Men visst är det som du säger. Allt handlar väl om ekonomi i slutändan. Mycket utgår ju och återkommer aldrig men nya cim finns ju de facto så de har väl tyckt att det går att fortsätta med den då. Hur det ser ut bakom kulisserna har jag ingen aning om. Vem som gör och med vad och hur.
Frågan är ju om Hedin bara ville ha lager och personal och egentigen inte fortsätta sälja delar till Saab? Jag har en Renault Zoe nu och Hedin tog över från Volvo och de har inte direkt glänst på hur de hanterat reservdelar mm.
 
Hedin ser bara ekonomi i allting så framtiden i allting vet man aldrig nåt om men än så länge har ingen flaggat för nå nertrappningar.
 
Det finns ju många Saabar på marknaden, det tillverkas inga nya Saabar längre. Det finns en stor andel människor som älskar Saab och vill hålla liv i dom. Kanske detta är orsaken man kan hitta gamla delar till Saab ännu, men inte andra bilmärken. Hedin kanske ser framtida vinstpotential p.g.a. detta lite unika läge?

Kanske inte hade stämt längre om Saab inte kursat och nya modeller fortsatt komma på marknaden?
 
D DennisCA skrev:
Det finns ju många Saabar på marknaden, det tillverkas inga nya Saabar längre. Det finns en stor andel människor som älskar Saab och vill hålla liv i dom. Kanske detta är orsaken man kan hitta gamla delar till Saab ännu, men inte andra bilmärken. Hedin kanske ser framtida vinstpotential p.g.a. detta lite unika läge?

Kanske inte hade stämt längre om Saab inte kursat och nya modeller fortsatt komma på marknaden?
Jag har läst nånstans att det skrotas ut saabar i en takt som gör att det snart finns väldigt få kvar. 9-5 och 9-3 är så gamla att de för de flesta inte duger som bruksbilar (om man inte kan skruva själv) och de är ännu inte klassiker. Gamla 900 och 9000 verkar mest köras av entusiaster, så där kan man nog hoppas att många av de som finns överlever. Jag sörjer lite att jag aldrig ägt en og9-5. ng9-5 verkar fått entusiaststatus nästan direkt, de verkar svårunderhållna och är förvånansvärt dyra.

Hedin har massor av märken och den service jag fått i Akalla har varit sådär. Troligen tjänar de pengar, men jag är tveksam om de är dedikerade och bra i längden för de märken de är importörer för. Men jag använde SAAB verkstan där ett par gånger för 15 år sen och den var lika usel, gissar de tog över personalen också.
 
RoTe
Jag läste en artikel i jag tror det var Bilsport lite flyktigt om ett företag i Sverige som specialiserar sig på saabdelar och det var inte Hedin och det dom köpte upp. Detta var ett litet företag som hade sina dyra delar i ett gammalt bankvalv, det är typ vad jag kommer ihåg. Den som vill veta mer får vässa sina googlekunskaper.
 
RoTe RoTe skrev:
Jag läste en artikel i jag tror det var Bilsport lite flyktigt om ett företag i Sverige som specialiserar sig på saabdelar och det var inte Hedin och det dom köpte upp. Detta var ett litet företag som hade sina dyra delar i ett gammalt bankvalv, det är typ vad jag kommer ihåg. Den som vill veta mer får vässa sina googlekunskaper.
Det finns väl nån saabklubb och ett par firmor som sålt saabgrejor ett tag. Speedparts, Uhr, Maptun är väl några...
 
RoTe
J JohanLun skrev:
Det finns väl nån saabklubb och ett par firmor som sålt saabgrejor ett tag. Speedparts, Uhr, Maptun är väl några...
Rätt säker på att det inte var nån av dom...
 
RoTe RoTe skrev:
Rätt säker på att det inte var nån av dom...
det är nog Marcus Wigh i vetlanda du tänker på.
 
RoTe
S Stefan1972 skrev:
det är nog Marcus Wigh i vetlanda du tänker på.
Ja det verkar stämma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.