T TommyC skrev:
Har den gått väldigt få mil och stått i garage eller under tak så kanske den är mindre rostig än vanligt. Tyvärr så är rostskyddet uselt på den sista modellen av 9-3 (ng9-3). Mängden elfel är besvärande stor vilket det även är på många nyare bilar. Efter 2005 så sitter det Takata krockkudde i ratten på alla Saabar. Det har vad jag vet inte skett några olyckor med krockkuddarna i Sverige men i länder med fuktigt klimat så har det förekommet mer än några få dödsfall (minns ej någon siffra). I Sverige finns det som vanligt inget fungerande konsumentskydd. I andra länder har GM tvingats byta krockkuddar utan kostnad för konsumenterna. Jag läste om någon som beställde en ny krockkudde till sin Saab från USA.

Fyrhjulsdriften på 9-3x har några dyra fel (som alla andra). Massor av detaljerad information finns hos saabturboclub.com
Bilen har stått i varmgarage. Enligt uppgift skulle mätaren stå någonstans mellan 3-4k mil.

Som jag nämnde innan har jag goda erfarenheter av ng9-3, men det rör sig också om ett fåtal bilar så aningen anektdotiskt det medges.

Vi får se, jag ska i alla fall ta mig tid att kika på bilen.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
N Niq skrev:
Nya sommar o vinterdäck lär också behövas
Bra där. Förhoppningsvis har de däcken som inte sitter på bilen förvarats OK så då kanske de kan gå att använda. De som sitter på bilen räknar jag med är "platta".
 
S Styrman_jansson skrev:
Bra där. Förhoppningsvis har de däcken som inte sitter på bilen förvarats OK så då kanske de kan gå att använda. De som sitter på bilen räknar jag med är "platta".
Om den stått sen 17 så är dom 6 år gammla minst. Om det är sommardäck som förvarats mörkt o svalt kanske dom inte torkat och hårdnat så mycket. Är det vinterdäck så skulle jag inte lita på dom iaf.
 
Jag har dragit igång ett par bilar som stått väldigt länge utomhus. Både bil med all elektronik man kan tänka sig och enklare bil med förgasare. Den första krävde i huvudsak vanlig service för att komma i skick igen. Den andra var ett litet helvete pga att samtliga bromsar rostat fast. Belägg i skivor, kolvarna i bromsoken osv osv. Att inte kunna flytta bilen gjorde det också fysiskt svårt att komma åt med större verktyg. Förgasaren var också en katastrof med så mycket avlagringar att inget rörde sig fritt. Men det gick att få fart på!

Jag skulle inte vara överdrivet bekymrad över en bil som denna som stått inomhus. Nytt batteri och sedan byta motorolja innan man startar den skulle nog vara min ansats. Behöver du ha hjälp från verkstad blir det förstås jobbigare.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Bara en tanke. Finns det något som kan orsaka för högt tryck i ventilen? Tex en vevhusventilation som inte fungerar
Jag kan nog inte tillräckligt om motorer för att kunna säga det. Tycker att avlastningsventilen inte borde ha nåt att göra med detta, men kanske jag inte förstår helt hur det ska funka. Men det var en billig eftermarknadsventil, ska hämta en saab original idag, en lokal verkstad hade i lager.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag kan nog inte tillräckligt om motorer för att kunna säga det. Tycker att avlastningsventilen inte borde ha nåt att göra med detta, men kanske jag inte förstår helt hur det ska funka. Men det var en billig eftermarknadsventil, ska hämta en saab original idag, en lokal verkstad hade i lager.
Det kan ju helt klart ha varit en dålig ventil. Men många gånger när samma fel kommer tillbaka så är det något som orsakar det. Den har väl en vakumslang eller något. Jag har inga direkt idéer om vad som skulle kunna vara fel bara vilda gissningar.
 
S Styrman_jansson skrev:
Som av en slump har jag, trots att jag ställt in mig på Swiften jag reserverat, ev. fått möjligheten att köpa en lågmilad Saab 9-3x. Sista årsmodellen(2011) med väldigt få mil på mätaren. Kruxet är att den har stått sedan 2017 (dödsbo) så oservad, obesiktad och i generellt okänd status.

Normalt skulle en dylik bil vara utanför budget, men i detta fall kanske inte. Jag tycker det är väldigt svårt att bedöma hur mycket det gör på priset att bilen har stått så länge. Jag tänker att det säkert kommer behövas lite fix, nytt batteri, ev. genomgång av bromsar, besiktning, byte av vätskor och lite allmän service. Sammanlagt kanske en kostnad på verkstad skulle landa på 10-15tsek ev. mer. Sedan lite risk på det.

Skulle ett avdrag från marknadspris på runt 30-35k kännas rimligt tro?
Det svåra med ett sånt exemplar är väl just marknadspriset. Men med erfarenhet av att sälja en lågmilad 9-5 av den näst sista modellen var intresset överraskande stort och fick bra betalt. Med det sagt låter det som ett spännande objekt med så få mil.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har dragit igång ett par bilar som stått väldigt länge utomhus. Både bil med all elektronik man kan tänka sig och enklare bil med förgasare. Den första krävde i huvudsak vanlig service för att komma i skick igen. Den andra var ett litet helvete pga att samtliga bromsar rostat fast. Belägg i skivor, kolvarna i bromsoken osv osv. Att inte kunna flytta bilen gjorde det också fysiskt svårt att komma åt med större verktyg. Förgasaren var också en katastrof med så mycket avlagringar att inget rörde sig fritt. Men det gick att få fart på!

Jag skulle inte vara överdrivet bekymrad över en bil som denna som stått inomhus. Nytt batteri och sedan byta motorolja innan man startar den skulle nog vara min ansats. Behöver du ha hjälp från verkstad blir det förstås jobbigare.
Ja, jag är inte särskilt orolig att det inte skulle gå att få ordning på bilen. Det är mer hur mycket avdrag från marknadspris som är rimligt. Tanken är att jag står för all risk med däck, service, bromsar, besiktning m.m. så att säljaren ( släktning till den som avlidit) in behöver bry sig. Tänker att kostnaderna skulle kunna bli följande;

- 8st nya däck 12000:-
- Service med alla ny vätskor 6-7000:- (inkl. även byte av olja i haldexen)
- Uppsmörjning av bromsar - 2500:-
- Nytt batteri - 1200:-
- Besiktning - 600:-

Summa 23 000:-

Och så lite för hanteringen så kanske ett avdrag på runt 30-35k är rimligt?
(D.v.s. jag är inte ute efter att lura någon men denna person verkar mest bli av med problemet och jag är beredd att göra en liten insats)
 
För övrigt kan jag tänka mig att göra en del själv, men känner också att en så lågmilad bil kanske det är värt att ha lite "stämplar" på ifall man får för sig att sälja om man inte trivs med bilen.
 
MultiMan
S Styrman_jansson skrev:
Som av en slump har jag, trots att jag ställt in mig på Swiften jag reserverat, ev. fått möjligheten att köpa en lågmilad Saab 9-3x. Sista årsmodellen(2011) med väldigt få mil på mätaren. Kruxet är att den har stått sedan 2017 (dödsbo) så oservad, obesiktad och i generellt okänd status.

Normalt skulle en dylik bil vara utanför budget, men i detta fall kanske inte. Jag tycker det är väldigt svårt att bedöma hur mycket det gör på priset att bilen har stått så länge. Jag tänker att det säkert kommer behövas lite fix, nytt batteri, ev. genomgång av bromsar, besiktning, byte av vätskor och lite allmän service. Sammanlagt kanske en kostnad på verkstad skulle landa på 10-15tsek ev. mer. Sedan lite risk på det.

Skulle ett avdrag från marknadspris på runt 30-35k kännas rimligt tro?
Jag vill minnas från Saab Turbo Club of Sweden:s forum att nyare 9-3 hade riktigt usel kvalitet på elektroniken och som jag minns det har vissa vitala reservdelar inte funnits, iaf under perioder, och bilarna därför blivit oanvändbara. Nu finns det folk från det forumet här också, så du kanske får svar direkt i tråden, men jag råder dig att kolla upp detta innan du bestämmer dig.
 
N Niq skrev:
Det kan ju helt klart ha varit en dålig ventil. Men många gånger när samma fel kommer tillbaka så är det något som orsakar det. Den har väl en vakumslang eller något. Jag har inga direkt idéer om vad som skulle kunna vara fel bara vilda gissningar.
Svårt att säga, den gamla ventilen kanske bara var gammal.

Jag har svårt att greppa detta med hur vevhusventilationen funkar på den här motorn även om jag fattar principen i grova drag. Jag måste sätta mig in i detta innan jag vågar säga bu eller bä.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag vill minnas från Saab Turbo Club of Sweden:s forum att nyare 9-3 hade riktigt usel kvalitet på elektroniken och som jag minns det har vissa vitala reservdelar inte funnits, iaf under perioder, och bilarna därför blivit oanvändbara. Nu finns det folk från det forumet här också, så du kanske får svar direkt i tråden, men jag råder dig att kolla upp detta innan du bestämmer dig.
Jag har inte varit på STCS forum på säkert 10år men minns inget särskilt ang. elektronik och ng9-3. Däremot brustna framfjädrar och ett inte mer än medelmåttigt rostskydd. Ingen i min bekantskapskrets som har kört 9-3 har haft elektronikstrul. Och då är det flertalet som kört över 30k mil. Men jag läser vad du skriver. Kanske kikar in på STCS igen.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
cim modulen var ju restad och svår ett tag men de rodde iland en beställning på nya som troligen räcker till sista bilen är utskrotad..........Det har ju dessutom dykt upp firmor som både klonar och repar de gamla så situationen är ganska skaplig på den fronten.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jag har inte varit på STCS forum på säkert 10år men minns inget särskilt ang. elektronik och ng9-3. Däremot brustna framfjädrar och ett inte mer än medelmåttigt rostskydd. Ingen i min bekantskapskrets som har kört 9-3 har haft elektronikstrul. Och då är det flertalet som kört över 30k mil. Men jag läser vad du skriver. Kanske kikar in på STCS igen.
Jag har en helt ny CIM liggande som en forumkamrat på STCS skulle koda in i en bil hos nån kompis men blev nåt fel. Jag hade tidigare hjälpt en person på forumet att göra en "normal" CIM byte med en ny CIM (då det var dyrt med bärgning till verkstad) så vi försökte med förenade krafter fixa det. Om jag minns rätt så hjälptes vi åt att fixa igång bilen med annan CIM (minns inte detaljer) och tänkte sen joxa med den brickade CIMmen och jag skaffade en sån eeprom klämma som syns på bilden, men allt rann ut i sanden då ingen ville "offra" sin egen bils CIM för att testa att läsa ut sitt EEPROM och provbyta och den bilen som stulat redan var fixad - min första önskan var att lägga in datat från en "tom" CIM, men sådana växer inte på träd. Jag har ingen SAAB kvar sen många år. Har dock denna brickade CIM kvar. Och Tech2 men den borde jag försöka sälja. Men är nån på jakt efter en CIM och har lust att själva fippla med att kopiera eprom, så hör av er med PM. :) Tror felet på dem oftast är att styrvinkelgivaren ger upp. Eller coilen. Men jag orkar inte medverka.

Mitt tändningslås gav upp och det ger som länken antyder liknande fenomen men lagas utan några "diagnosverktyg".

Ja, även som saabälskare kan jag nog säga att NG93 inte var den mest stabila bilen sett till elektroniken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.