Byggahus.se
Isakare Isakare skrev:
Apropå skrotning, här är en av de bästa stunder i mitt liv.
En stamkund på den tiden jag skruvade, satan vad jag hatade Ford Escort MK3, nästan lika mycket som Golf II. Kunder med dessa bilar ringde aldrig om ett fel, utan hade långa listor.
Tillslut en solig dag ringde kunden och gav upp "Kör den till skroten"
Han frågade även "Vad ska jag köpa ist" Leta upp en Corolla som inte är rostig.
Vet inte om han gjorde det, för jag hörde aldrig av han igen.
Visa bilaga 736118
Av nån anledning så har jag bara tyckt om golf 1, golf IV och golf VII. Golf1 hade jag velat ha cab-versionen, men blev aldrig av. Golv IV hade jag som hyrbil i ett par månader när de var "nya". Golf VII har jag haft ett antal av. De modellerna tycker jag har lyckad design. Mellan-golfarna (de mellan dessa modeller) har haft rätt urvattnad design. Passat 1 och passat B7 och B8 tycker jag är de passater som är snygga. Haft en B8. De i mellan är rent utan fula. Samtida Audi är dock alla lyckade i sin design, likaså BMW och Mercedes. Hur de är mekaniskt vet jag inte. Har inte haft nån äldre bruksbil av dessa. Att fordarna inte var så lyckade har jag också hört...
 
Isakare Isakare skrev:
Apropå skrotning, här är en av de bästa stunder i mitt liv.
En stamkund på den tiden jag skruvade, satan vad jag hatade Ford Escort MK3, nästan lika mycket som Golf II. Kunder med dessa bilar ringde aldrig om ett fel, utan hade långa listor.
Tillslut en solig dag ringde kunden och gav upp "Kör den till skroten"
Han frågade även "Vad ska jag köpa ist" Leta upp en Corolla som inte är rostig.
Vet inte om han gjorde det, för jag hörde aldrig av han igen.
Visa bilaga 736118
Golf 2orna var väl ok bilar vill jag minnas, ägt en GT, en GTI 8V och en GTI 16v + en Corrado G60 (kompressor). Men redan då på 90-talet var jag väl sugen på 4wd bilar, men Cross countryn va allt annat än en vanlig bil och det vart aldrig nått köp, ej heller någon Golf Rally (än ovanligare)
Golf Country
Blå SUV med takräcke och reservhjul bak, parkerad på en asfalterad yta.

Golf Rally
Klassisk Volkswagen Golf i svart på väg, omgiven av grönt landskap och träd.
 
  • Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Isakare Isakare skrev:
Jag har snöat in på den här sidan, berättar mycket kul om alla möjliga bilar.
Bla om hur lätt/svårmekade de är, korkade lösningar.
Går igenom beg bilar de får in mm
Läger in en skärmdump då jag inte får till det med länkning från Facebook.Visa bilaga 735818
Han finns väl primärt på Youtube? Det är där jag följer honom iaf. Det bästa han gjort hittills är serien om underbara Citroën DS '69 som han äger.

 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Golf 2orna var väl ok bilar vill jag minnas, ägt en GT, en GTI 8V och en GTI 16v + en Corrado G60 (kompressor). Men redan då på 90-talet var jag väl sugen på 4wd bilar, men Cross countryn va allt annat än en vanlig bil och det vart aldrig nått köp, ej heller någon Golf Rally (än ovanligare)
Golf Country
Visa bilaga 736140
Jo, håller med, Tvåorna var åxå OK. Den där "SUV" en är cool, jag trodde inte det var en factory-bil när jag såg den första gången i verkligheten. Ett, Två, Fyra, Sju är OK bilar. ID3 skulle väl först bli nästa generation Golf. Men den är ju ett misslyckande och ful som få. Det är konstigt. VW gör en snygg generation och sen tar det ett antal generationer för att bli snygga igen. Polo 4 och 5 är rätt OK. Övriga är rätt bleka.
 
MultiMan
Isakare Isakare skrev:
Apropå skrotning, här är en av de bästa stunder i mitt liv.
En stamkund på den tiden jag skruvade, satan vad jag hatade Ford Escort MK3, nästan lika mycket som Golf II. Kunder med dessa bilar ringde aldrig om ett fel, utan hade långa listor.
Tillslut en solig dag ringde kunden och gav upp "Kör den till skroten"
Han frågade även "Vad ska jag köpa ist" Leta upp en Corolla som inte är rostig.
Vet inte om han gjorde det, för jag hörde aldrig av han igen.
Visa bilaga 736118
Märkligt så olika man kan tycka. Körde många olika Golf 2 GTi och hade riktigt roligt. Mycket, mycket bättre än ettan kvalitetsmässigt. Körde även flera Escort Mk3 (främst XR3-varianter) och den var inte lika bra som golfen, men gick att få ordentlig fart på den också. Nu var ju dessa inga gamla lik, så det kan ju ha berott på det. Hann även med en röd XR2, men den var ju i minsta laget för 190 cm.

Allra roligast från denna era/överkomliga mellanbilar motormässigt var Golf 16V (den variant som krävde 98 oktan), körde den även på bana, riktigt kul motor. Efter det var Opel Kadett Gsi 16V också förvånansvärt underhållande och sist och minst, men lika rolig Peugot 205 GTi (den karossen Ari Vatanen vann VM i (och voltade framlänges med då den var så framtung).

Kom massor av liknande, underhållande bilar efter första Golf Gti. Det var en riktigt rolig tid utan att man blev ruinerad, varken vid inköpet eller driften.

BMW:s M10-motor i M3:ans variant med E30-kaross var fantastiskt rolig, men för dyr för mig. Likaså med MB 190E 2.3-16, om än med en annan karaktär.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Märkligt så olika man kan tycka. Körde många olika Golf 2 GTi och hade riktigt roligt. Mycket, mycket bättre än ettan kvalitetsmässigt. Körde även flera Escort Mk3 (främst XR3-varianter) och den var inte lika bra som golfen, men gick att få ordentlig fart på den också. Nu var ju dessa inga gamla lik, så det kan ju ha berott på det. Hann även med en röd XR2, men den var ju i minsta laget för 190 cm.

Allra roligast från denna era/överkomliga mellanbilar motormässigt var Golf 16V (den variant som krävde 98 oktan), körde den även på bana, riktigt kul motor. Efter det var Opel Kadett Gsi 16V också förvånansvärt underhållande och sist och minst, men lika rolig Peugot 205 GTi (den karossen Ari Vatanen vann VM i (och voltade framlänges med då den var så framtung).

Kom massor av liknande, underhållande bilar efter första Golf Gti. Det var en riktigt rolig tid utan att man blev ruinerad, varken vid inköpet eller driften.

BMW:s M10-motor i M3:ans variant med E30-kaross var fantastiskt rolig, men för dyr för mig. Likaså med MB 190E 2.3-16, om än med en annan karaktär.
Nu handlade inte mitt inlägg om bilarnas egenskaper, utan hållbarhet, och det var uteslutande vanliga Golfar jag lagade, sällan några större haverier förutom några växellådor, men massa småfel.
Jag har kört samtliga av de 3 du radar upp, och jag listar de precis som biltestarna gjorde på den tiden.
1. 205 GTI 1,9. Roligast.
2.Kadett GSI 16v. Snabbast
3. Golf GTI 16. "Hopplöst efter, bara en vanlig Golf med större motor som inte är särskilt kul"
Själv åkte jag Suzuki Swift GTI, men växlade över till BMW då framkrafs inte är min grej 😉
 
Patrik440
D DennisCA skrev:
Det lilla jag såg av sensonic kom från top gear och jag blev inte direkt såld på den. Men jag är automathatare också.
De har ju dock inte mycket gemensamt med en automat.
Stor bromspedal å avsaknad utav kopplingspedal + div sensorer är den stora skillnaden.
Ställdonet som frikopplar sitter bredvid batteriet och sedan rör/slang ner till slavcylindern.

Skulle du åka med någon i ett blindtest med en 900T Sensonic och en 900T så får du nog klura ordentligt för att lista ut vilken bil som var vilken.

Backa är väl det som kan upplevas som lite klurigt innan man fått till känslan för det å det var det väl en del gnäll om i Topgear vad jag minns. 🤔

Vid rödljus kunde man stå å puttra på tomgång å sedan plattan i mattan när det slog om till grönt eller så kunde man göra rivigare starter genom att lägga upp 5000rpm å sedan peta i ettan när det slog om till grönt. 🚀

/P
 
Jag tycker marknadsföringen av sensonic systemet var intressant. Stor reklam om att Saab nu har uppfunnit något nytt. Liknande system har ju funnits tidigare i andra bilar. Jag vet tex transit fanns med manuell låda utan kopplingspedal långt innan Saab
 
Tråkigt att elbilsförsäljningen har stannat av i Sverige vilket har fått som följd att inte det årliga prisfallet på begagnade bensin- och dieselbilar har blivit lika stort som det normalt brukar vara. Att det dessutom exporteras elbilar från Sverige till andra länder inom EU gör ju inte saken nämnvärt mycket bättre.
 
På tal om elbilar

 
  • Gilla
roke
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Ja, jag är inte särskilt orolig att det inte skulle gå att få ordning på bilen. Det är mer hur mycket avdrag från marknadspris som är rimligt. Tanken är att jag står för all risk med däck, service, bromsar, besiktning m.m. så att säljaren ( släktning till den som avlidit) in behöver bry sig. Tänker att kostnaderna skulle kunna bli följande;

- 8st nya däck 12000:-
- Service med alla ny vätskor 6-7000:- (inkl. även byte av olja i haldexen)
- Uppsmörjning av bromsar - 2500:-
- Nytt batteri - 1200:-
- Besiktning - 600:-

Summa 23 000:-

Och så lite för hanteringen så kanske ett avdrag på runt 30-35k är rimligt?
(D.v.s. jag är inte ute efter att lura någon men denna person verkar mest bli av med problemet och jag är beredd att göra en liten insats)
Jävlar vilka avdrag på en bil som förvarats i varmgarage!! 8 nya däck! Bromsarna fungerar nog som de är. Låt släktingen lägga ut bilen på Saabklubben så slipper du det där bekymret och dessutom får släktingen vettigt betalt.
 
richardtenggren
Pärlade sig fint i morse, Tershine Refract.
Biltak i förgrunden, suddig bakgrund med hus och träd, skymning eller gryning.
 
  • Gilla
Myckling och 1 till
  • Laddar…
RoTe
elektronikfreak elektronikfreak skrev:
Tråkigt att elbilsförsäljningen har stannat av i Sverige vilket har fått som följd att inte det årliga prisfallet på begagnade bensin- och dieselbilar har blivit lika stort som det normalt brukar vara. Att det dessutom exporteras elbilar från Sverige till andra länder inom EU gör ju inte saken nämnvärt mycket bättre.
Vem hade kunnat ana att va EUs shit hole country skulle få konsekvenser?
 
RoTe RoTe skrev:
Vem hade kunnat ana att va EUs shit hole country skulle få konsekvenser?
vad betyder det du skriver?
 
RoTe
K Kurtivan skrev:
vad betyder det du skriver?
Har du tittat på kronkursen något eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.