Huddingebo Huddingebo skrev:
Nej så kanske det var.. har dålig koll på när kombin/avant kom.
Verkar sitta "digifant" i B4.
Upp till ca 90 fanns 2.0 och 1.9 med KE-jet
runt 1990 var det en rejäl röra i motorutbudet hos VW och Audi.

2,0E användes som benämning på olika motorer beroende vilken bil den satt i.

1990-1991 i sista årsmodellerna av Audi 100 C3 (83-91?) var 2,0E en femma på 115hk. Trevlig motor!
1991B när Audi 80 B4 och Audi 100 C4 släpptes blev 2,0E en fyra på 115hk, inte alls lika trevlig motor.
Den motorn levde kvar genom hela Audi 80 och första året med Audi A6 (faceliftad audi 100). Sen ersattes den med 1,8 20V som också var ett rejält namn/benämningsmissbruk.

Hur man under 90-talet kunde ha uppåt 6-7 olika motorer som inte hade många saker gemensamt i samma bilmodell är för mig en gåta, det måste varit många fall av "Kunden måste kunna få välja allt" kombinerat med stora mängder motorer och annat på lager.

Samtidigt är motorvalen i dagens bilar och sen 10 år tillbaka jättetråkigt. Skillnaderna är mjukvara och vilken turbo tillverkaren slängt på i många fall.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför är de bakre hjulen skitigare än de främre?
[bild]
De gick ju på samma väg. Samma fenomen på vår andra bil.
Turbulens.

O OskarJ skrev:

1990-1991 i sista årsmodellerna av Audi 100 C3 (83-91?) var 2,0E en femma på 115hk. Trevlig motor!
1991B när Audi 80 B4 och Audi 100 C4 släpptes blev 2,0E en fyra på 115hk, inte alls lika trevlig motor.
Den motorn levde kvar genom hela Audi 80 och första året med Audi A6 (faceliftad audi 100). Sen ersattes den med 1,8 20V som också var ett rejält namn/benämningsmissbruk.

Hur man under 90-talet kunde ha uppåt 6-7 olika motorer som inte hade många saker gemensamt i samma bilmodell är för mig en gåta, det måste varit många fall av "Kunden måste kunna få välja allt" kombinerat med stora mängder motorer och annat på lager.

Samtidigt är motorvalen i dagens bilar och sen 10 år tillbaka jättetråkigt. Skillnaderna är mjukvara och vilken turbo tillverkaren slängt på i många fall.
Håller med. Väldigt många varianter! En bekant till släkten har en WAG verkstad sedan dackefejden så många körde ju bilar som kunde fixas där.
Träffade många år senare en VW ingenjör som förklarade att Audi och VW gjorde motorer själva samt lånade av varandra. En delförklaring till antalet motorer.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Håller med. Väldigt många varianter! En bekant till släkten har en WAG verkstad sedan dackefejden så många körde ju bilar som kunde fixas där.
Träffade många år senare en VW ingenjör som förklarade att Audi och VW gjorde motorer själva samt lånade av varandra. En delförklaring till antalet motorer.
Fritt ur minnet året som Audi A6 C4 släpptes, dvs 1996.
1,9TDI
2,0 (gamla 2,0E)
2,3 (gamla 2,3E)
2,5 TDI, 115 och 140hk (5cyl)
2,6 (V6, 12v)
2,8 (V6, 12v)
2,2T (S6)
4,2 (S6)

och fasen vet om det blev bättre åren efter ens :)

A4 var motsvarande röra från 1,6 liter upp till 2,8 V6 men där fanns inte femman kvar längre. Och där passade man även på att göra en 2,5-liter diesel V6 efter några år.

I
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför är de bakre hjulen skitigare än de främre?
[bild]
De gick ju på samma väg. Samma fenomen på vår andra bil.
Lite underligt, jag har nästan tvärtom, mina fälgar är svarta fram och silvriga bak.....

Redigerat:
I Incinerator skrev:
Lite underligt, jag har nästan tvärtom, mina fälgar är svarta fram och silvriga bak.....
Du får ju sluta att tvärnita hela tiden.

• Haha
Incinerator
  • Laddar…
I
K karlmb skrev:
Du får ju sluta att tvärnita hela tiden.
Det beror nog mera på bristen för tid att tvätta bilen, jag ska försöka hinna med och prova foamgrejen som jag köpte till högtryckstvätten för någon månad sedan, kompisen rådde mej att skaffa en typ av tvättabonnemang som kostade ett par hundringar i månade så kan man svänga in och få ren bil på några minuter.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
I
O OskarJ skrev:

När jag sålde min Audi 80 Avant med 2,0E och köpte en Golf fyra också kombi och 2,0 bensin så slapp jag motorproblem och bränsleförbrukningen minskade med mer än 25%, den absolut mest problemfria bil jag någonsin har ägt, jag körde den från ca 10 600 mil till ca 32 600 mil och nästan bara service..

Haft 2st Audi 100 C3, båda med rak 5:a och KE-mekaniskt insprut.

2,0E
Mätaren hade stannat på 45000mil....uppskattningsvis hade den gått 50000mil när den gick till skroten
Motorn gick bra men det regnade in i den och läckte både bensin, kylarvvätska och olja här och där...

2,3E
Nog en av dom bekvämaste bilarna jag åkt i.
Var en 90:a, med "all" utrustning utom taklucka och skinnklädsel.
Har för mig att den drog runt 0,8-0,9 blandad körning.
Tyvärr rostade det hål i bränsletanken och någon bättre tank lyckades jag inte att uppbringa.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag lade ju upp en bild på en enhörning för ett tag sen (SAAB 9-5 ng combi) och nu sprang jag på en annan, som verkar vara ännu mer unik..
Enligt car.info finns det bara 2 såna här i Sverige...
[bild]
[bild]
Jag förstår varför:)

• Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Jag förstår varför:)
Den har ändå V8 .. 😄

Den för tankarna till Tartan Prancer från Ett päron till farsa.

• Blå familjevan som liknar Tartan Prancer från filmen "Ett päron till farsa" står parkerad på en uppfart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Kuslake Kuslake skrev:
Den för tankarna till Tartan Prancer från Ett päron till farsa.
Reklamen för den där bilen i filmen är ju bara så sjukt rolig! 🤣
Sex askkoppar och en fjärrkontroll med en svastika på...

Redigerat:
Har hittat en bra gratis hastighetsapp, haft flera andra där reklamen förstört genom att ploppa upp när man minst vill, men på denna är reklamen minimal, appen startar upp på nån sekund.
Finns troligtvis bara till Android, kompis lyckades inte hitta den på sin iFån.
Digital hastighetsmätare på en smartphone med noll km/h, stark GPS-signal och en startknapp längst ner.
Skapa konto
Karta över Gotland med rutt visad från Söderväg 5A, Visby till NÄR GANGVIDE 503, Stånga. Avstånd 57,76 km, tid 01:00:20.
Skapa konto

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.