Efter Avrop är en normal tidplan fram till slutbesiktning:

Produktionsförberedelser ca 9-10 veckor
Produktion ca 3-4 veckor
Bygg ca 22-24 veckor

Dvs 34-38 veckor efter avrop.

Jadu, dom har man hört talas om, men dessvärre valde vi inte dom, som vi ångrar djupt nu :-(

Dvs. Allt detta händer EFTER att bygglovet är klart?! Säljaren borde väl informera en om detta?! För vår säljare har dock inte gjort det!

Ja huset börjas inte byggas förrän bygglovet är klart. Innan byggstart så hålls ett byggsamråd. Har ni skrivit på slutbeställningen med alla priser och tillval?

Som sagt, bygglovet är klart sedan mitten på november, men allt det andra hade jag inte den blekaste aning om, då säljaren inte hade informerat oss om nåt alls. Och vi trodde starkt på att blir bygglovet klart så är det bara att börja!

Det visar nu sig att bygglovet är den lätta biten tyvärr. Men, min fråga är; då säljaren lovade att det blir inflyttning i "slutet av maj eller senast mitten på juni", kan vi på nåt sätt göra något för att få igenom det?

Det är kanske ett litet sidospår i denna allmänna oreda,

men jag tycker att det är märkligt att TS dels refererar till en offert, och sedan till ett avtal (kontrakt).

Varför skulle en offert gälla över ett avtal?
Det är ju i avtalet alla villkor och priser bestäms.
När avtalet väl är slutet är det ju bara att kasta offerten i papperskorgen.
Det är alltså pappret där signaturen finns som gäller.

Varför vill TS att ett arbetsdokument, som en (preliminär) offert får anses vara, skall gälla före ett skriftligt avtal?

Så är inte fallet min vän, har du läst hela tråden? Såklart gäller kontraktet före offerten, men avdraget på offerten är på 340.000kr som nu plötsligt har försvunnit!

Lovades inflyttning i slutet på maj, och det ändras nu till september tidigast!

Dessa saker är en stor dilemma förstår du! Därför vill jag ha hjälp med hur jag ska gå tillväga.

Jag ser det som näst intill omöjligt att få ett hus helt färdigt och slutbesiktat på 5 månader.
När ni dessutom inte ens har börjat med markarbetena.

Tänk på att detta förmodligen är eran livs största affär. Så stressa inte igenom allt detta nu, bara för att ni vill flytta in så snabbt som möjligt.

KnockOnWood

Helt riktigt. När vi skrev på vårat avtal (ca 3 veckor sedan) så stod det något i stil med:
"Detta avtal gäller över alla tidigare offerter, mail och muntliga priser mm."

Det är därför det är viktigt att man går igenom allt som står i avtalet, så att det stämmer överens med allt man har kommit överens om, både via telefon, mail och skriftligt.

Östlund skrev:
Jag ser det som näst intill omöjligt att få ett hus helt färdigt och slutbesiktat på 5 månader.
När ni dessutom inte ens har börjat med markarbetena.

Tänk på att detta förmodligen är eran livs största affär. Så stressa inte igenom allt detta nu, bara för att ni vill flytta in så snabbt som möjligt.
Som jag har skrivit tidigare; det handlar inte om tiden, det handlar om att man känner sig grundlurad! Det är där skon klämmer.

Östlund skrev:
KnockOnWood

Helt riktigt. När vi skrev på vårat avtal (ca 3 veckor sedan) så stod det något i stil med:
"Detta avtal gäller över alla tidigare offerter, mail och muntliga priser mm."

Det är därför det är viktigt att man går igenom allt som står i avtalet, så att det stämmer överens med allt man har kommit överens om, både via telefon, mail och skriftligt.
Det är just därför vi har kört fast nu, för nya kontraktet överensstämmer inte med det vi kom överens. Diff på 331.000 kr, alltså dyrare än det var enligt offerten! Hade det varit 33.000kr så hade jag inte bråkat alls, men 331.000 är myyyycket pengar!

Vad kan jag göra?

340000kr för 20 kvadrat låter väldigt konstigt räknat.
Jag betalade typ 15 000kr extra för 5 kvadrat större boyta.
Jag skulle gissa på att det blivit tokigt någonstans med siffrorna.

Stressa inte fram allt, det blir ofta skit av det, sitter själv med en helt färdig kåk, garage och nästan klar trädgård och istortsätt en skilsmässa i antågande pga allt stressande och skit åt alla håll och kanter.
Låt bygget ta den tid det behöver.

Shpend Salihi skrev:
Det är just därför vi har kört fast nu, för nya kontraktet överensstämmer inte med det vi kom överens. Diff på 331.000 kr, alltså dyrare än det var enligt offerten! Hade det varit 33.000kr så hade jag inte bråkat alls, men 331.000 är myyyycket pengar!

Vad kan jag göra?
Har ni skrivit på så har jag svårt att se att ni kan kräva rättelse på den summan.

Östlund skrev:
Har ni skrivit på så har jag svårt att se att ni kan kräva rättelse på den summan.
Det är just det vi inte har gjort, vill ha rättelse.

Har du skrivit på kontraktet fast ditt avdrag inte stod med?

Edit: kom svar ledans jag skrev.

Men då är det ju Bara förhandla och fråga.

Kanske var det 17000 i avdrag för de 20m2 mindre som du villeha huset, inte per m2?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.