Hej alla

Hoppas någon kan hjälpa mig? Jag vet att det är mycket att läsa, men hoppas någon har lite tålamod.

Vi beställde en villa i augusti 2013. Då vi har en liten tomt, så sa vi till säljaren att villan måste vara mindre än standard (som tillverkaren har).

Felet som var från början: Säljaren lurade oss till att skriva under för ett standard klimatskal, och när vi sa att det är inte den vi skall ha, då vi får ej bygglov för detta, då sa han "vi fixar det sen, vi måste göra det här så fabriken vet att ni vill ha huset", så det gjorde vi. Vi blev lovade ett avdrag på 17.000 kr/kvm vid förminskning av huset, och det har vi papper på.

I September (Exakt 13 sept) så gjorde vi de utvändiga valen, samma sak där, för det stora huset, och vi sa till säljaren igen att det är inte detta vi ska ha, men fick samma svar "vi fixar det sen, huvudsaken är att vi lämnar in bygglovet"

Till slut fick vi rätt ritningar, i slutet på oktober (?), dvs. 2 månader efter att vi skrev på kontraktet, och lämnade in ansökan om bygglov. Vi hade tur då vårt bygglov var klart redan efter 2 veckor, då det var inga överträdelser.

Efter bygglovet var klart, då började de riktiga strulen! Säljaren höll inte vad han lovade med avdraget, så nu är vi på väg att betala fullt pris, fast huset är mindre med 20 kvm! Tur nog så har jag en offert han skickade till mig i början, där avdraget är med. Kan jag göra något?

Sen har han inte informerat mig alls om att när bygglovet var klart, det är massa annat som måste vara klart, många papper, teknisk samråd, startbesked osv. Allt detta kom efter bygglovet var klart. I början när vi skrev under kontraktet så lovade han inflyttning i slutet på maj månad 2014, men nu säger han att huset levereras till oss i slutet av maj, dvs. det kommer inte att vara klart förrän slutet på september!!

Enligt alla husleverantörer så skall ett hus, från den dagen man skriver på kontraktet till inflyttning ta ca 35 veckor, och enligt mina beräkningar, då vi skrev kontraktet i mitten av augusti, då skall det vara klart i slutet av maj.

Hur skall jag gå till väga? Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa oss?

Vore evigt tacksam!

Ja det är bara att lämna ett ultimatum. Att dom håller det dom lovar eller att ni häver kontraktet med hänvisining till offerten. Angående försening får ni förhandla fram en lösning som passar.

• Gilla
Shpend Salihi
  • Laddar…
C
Mot bakgrund av vad ni hittills fått stå ut med, så skulle jag inte fullfölja köpet. Det kommer knappast att bli bättre eller enklare framöver med denna säljare.... Krånglar det så här nu, blir det nog inte bättre sen....

• Gilla
Shpend Salihi
  • Laddar…
Man brukar nog räkna ett år från kontrakt till inflyttning huset ska ju byggas på fabriken och sättas upp på tomten.. Dom jag känner med katalogshus har tagit ett år inklusive vårt eget..

• Gilla
Shpend Salihi
  • Laddar…
Hej alla

Tack för alla svaren! Det värmer verkligen.

Ja, just häva köpet är inte sådär optimalt, då bygglovet är klart, och desvärre får vi då inte bygga det huset med nån annan entreprenör :-(, men just detta att man känner sig grundlurad av säljaren, det är det som svider mest! Som jag skrev, jag har all dokumentation på mejl, men säljaren hävdar att "bara de underskrivna dokumenten gäller, inget annat"!!! Det jag undrar mest av allt, kan man göra något rättsligt i det hela?

Sventable-Mycket möjligt att det du säger stämmer, men som jag skrev, vi blev lovade inflyttning i slutet av maj, och de husleverantörer jag har pratat med, alla säger att från kontrakt påskriften till inflyttningen skall det ta 35-36 veckor.

Tack för alla svar :-)

Lite märkligt att lova datum innan ens bygglovet var beviljat..
När jag byggde förra året så skrevs kontraktet efter bygglov var beviljat och tekniska samrådet var bokat.
Då först kunde ju husleverantören säga ett beräknat klardatum, bygglov kan ju ta väldigt olika lång tid så att säga en viss tid innan det är beviljat känns ju sådär, inte alls en omöjlighet att bygglovet tar hälften av de där 35 veckorna,,

När jag fick mitt kontrakt så var det angivet med den fullständiga summan innan avdrag, dock så stod det klart och tydligt i kontraktet av vissa belopp skulle dras av i samband med slutfaktureringen.

Shpend Salihi skrev:
Ja, just häva köpet är inte sådär optimalt, då bygglovet är klart, och desvärre får vi då inte bygga det huset med nån annan entreprenör :-(, men just detta att man känner sig grundlurad av säljaren, det är det som svider mest! Som jag skrev, jag har all dokumentation på mejl, men säljaren hävdar att "bara de underskrivna dokumenten gäller, inget annat"!!! Det jag undrar mest av allt, kan man göra något rättsligt i det hela?
Allt som är muntlig gäller också men det är svårare att bevisa. I dom papperna som ni skrivit på står det något pris där? Isåfall kan det ju vara problem.

Häva köpet är det enda ni kan göra i detta skede eller då hålla in betalningar i efterhand.

• Gilla
Shpend Salihi
  • Laddar…
Pumba- Det är just det som är felet, inget har gått smidigt till. Allt detta strul hände efter bygglovet var klart. Vi förminskade huset och gjorde exakt som kommunen vill ha det, för att slippa vänta länge med bygglovet. Och då, som jag skrev, kommunen fattade beslutet dag 17! Hela tiden har det sagts att "vi börjar bygga i februari" inflyttning slutet på maj eller senast mitten på juni!

Också som jag skrev, vi skrev på för det huset i augusti i år, säljaren "ville vara säker" på att vi köper troligen!
Allt började rasa när vi fick bygglovet som sagt, nu plötsligt så säger han att inflyttningen skall ske i september!

Jag är rasande måste jag säga, dels för att han försöker ta betalt för ett hus som är 140 kvm istället för att göra avdraget, och dels för detta med inflyttning!

Huggan- vi är ju iallafall två som har hört han säga det ena och det andra. Sen har vi en kalkyl som han skickade till oss med avdraget. Det vi skrev på var klimatskalet samt utvändiga valen, och då sa han att avdraget görs på entreprenaden! Och när jag väl pratat med entreprenören, så sa han "gubben måste vara galen, ska ni dra 340.000 bara på entreprenaden?!"

Och nu säger säljaren att "nä men det är så det skall vara", och det gör mig flyförbannad!

Det jag undrar mest av allt, kan man gå rättsligt tillväga? Har massor med mejlkonversation mellan oss samt kalkylen han skickade i början...

C
Visst kan du gå rättsligt tillväga....

Börja med att kontakta konsumentvägledaren i din kommun.....

Vem köpte byggsatsen o skrev under, både du o hustrun eller bara du?

• Gilla
Shpend Salihi
  • Laddar…
Carra- både jag och hustrun har skrivit på vad gäller klimatskalet samt utvändiga valen.

Ärligt talat, jag trodde inte att det skulle fuskas till på detta viset, vi trodde ju blint på säljaren,,,

Tack för ditt svar :-)

C
Attans, då är inte hustrun ett vittne utan part i ärendet....:(

Fanns ingen annan närvarande när ni skrev under?

Kom ihåg att det rör sig om köp av lös egendom,inte fast egendom för där gäller helt andra köpregler....En husleverans är inget hus utan ett hopplock av delar....Viktigt att komma ihåg.

Papperet som säljaren skrev under kan vara guld värt......

Köpte ni "byggsatsen" hemma hos er,eller?

Var bygger ni huset....På en tomt där ni redan idag har ett hus som ni äger? Har ni det huset försäkrat?

• Gilla
Shpend Salihi
  • Laddar…
Carra- tyvärr var det bara jag och hustrun.... Det började med ett mejl från mig till säljaren frågade om priset på denna villa vi ville ha, och då svarade han, ordagrant " villa XXX kostar 2.287.000 kr, skall huset minskas då dras det av 17.000 kr/kvm" och det skulle minskas med exakt 20 kvm, det vill säga 340.000 kr billigare. Och jag har offert kalkylen på mejl oxå.

Och då trodde vi blint på det, så vi lurades in i hans fälla, för han sa att "vi är tvungna att skriva under nu, för att kunna börja med ritningarna till förminskningen", och det gjorde vi såklart. Jag har minst 20 mejl där jag frågar efter priset på "lilla huset", men den fick vi först efter bygglovet var klart, och då såg vi ju att det var fan inga avdrag där!!!

Och nu till råga på allt, fick vi beskedet att huset levereras först i slutet av maj 2014, och då tar det ca 16-20 veckor till att sätta ihop det och flytta in! Men från början var det "inflyttning i slutet av maj eller början på juni"

Vi får se vad som händer efter helgerna, ska träffa säljar idioten och hans chef, och ger det ingen resultat så får jag ta VD-n på det hela, och skulle det misslyckas oxå, då är det väl pressen som gäller! har en brorsa som jobbar på Sveriges Radio, så han får hjälpa mig med rätt kontakter bara. Eller vad tycker du?

Carra- juste, vi har en tom tomt på 650 kvm, aldrig funnits ett bygge där, tomten är plan och fin, inga konstigheter där.

Problemet är ju att ett hus inte blir 17000 kr/kvm billigare för att man tar bort 20 kvadratmeter. Kostnaderna ligger ju istället i kök, badrum, grund, värmekälla m.m. som inte påverkas det minsta av om man bygger mindre.

Påståendet från säljaren om att dra av en summa per kvadratmeter låter därmed högst tveksam och något som gjordes för att få er att nappa på projektet :(.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.