30 437 läst ·
73 svar
30k läst
73 svar
Allt har gått åt helvete, ingen tar ansvar!!!
Medlem
· Västra Götaland
· 56 inlägg
Som jag skrev i XXXXXXXX positiva tråden...
http://www.byggahus.se/forum/referenser-hustillverkare/105083-anebyhus-positivt.html
http://www.byggahus.se/forum/referenser-hustillverkare/105083-anebyhus-positivt.html
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 56 inlägg
mr_bygg skrev:Som jag förstått det på din beskrivning så har ni endast ett kontrakt för hela entreprenaden. Du skrev tidigare följande om informationen ni fått gällande generalentreprenaden” Vi ser till att ert hus byggs från grunden till nyckelfärdigt. Genom vår byggledare, som är kontrakterad av XXXXXXXX (Husföretaget), ansvarar vi för samordning av bygget så att de olika hantverksgrupperna kommer in i rätt skede i byggprocessen och att materialleveranserna tas emot på rätt sätt. Förutsättningarna för priset på entreprenaden är beskriven i bilaga”. I sista inlägget skriver du också att ”Byggfirmans Markentreprenadbeskrivningen säger att 1 meter runt hus och 6 meter till carport skall ingå, vi fick betala för allt. Detta skulle byggfirman ha presenterat för markentrpenaden men det är inte gjort.”
Jag tolkar det som att ni skrivit på ett kontrakt där en byggledare ansvarar för samordningen och det finns en entreprenadbeskrivning som reglerar vad som gäller för exempelvis markarbetet. Hur kan ni i så fall bli ansvarig för bristande samordningsansvar och konsekvenser av detta samt att entreprenörerna inte följer den beskrivning som kontraktet bygger på? (Finns entreprenadbeskrivningen med i kontraktet?)
Vem är er avtalspart och är avtalet skrivet enligt ABS 05? I så fall så regleras det där också ganska strikt hur entreprenören kan agera och vad man som byggherre har för rättigheter.
Vi har haft samma upplägg som er med ett kontrakt med husföretaget på materialleveransen och ett med vår säljare som genom sitt företag tog hand om ”totalentreprenaden” att uppföra huset. (I ert fall verkar det i alla fall som säljaren ärligt kallat det för generalentreprenad istället som för i vårt fall där säljaren hela tiden påstod att det var totalentreprenad tills vi insåg att vi skulle skriva två olika kontrakt) Vi har också haft en massa problem med vår entreprenör/säljare men i vårt fall så har husföretaget faktiskt hjälpt till en del. Vi har också under processen anlitat en advokat och som jag har förstått det så var det rent juridiskt inget fel på vårt avtal utan problemet var snarare att entreprenören struntade i både avtalet, gällande regler och sina skyldigheter.
Nu är det svårt att veta utformningen på ert kontrakt och vem som i slutänden är ansvarig men som jag har förstått det så har ni redan en advokat och det borde inte vara så svårt att med hjälp av ert avtal göra en bedömning om vem som bär ansvaret/skulden för era problem. Även om husföretaget i det här fallet vägrar ta något ansvar så borde ni rimligen kunna driva processen mot den part ni har avtalet med.
JA, så är fallet!!! Dock var samma entreprenadbeskrivning med i offerten jag fick från byggföretaget stämplat med byfföretagets logga och allt och de är från dem entreprenören fått densamma som ingick som en del i entreprenadavtalet baserat på ABS 05. Är det generalentreprenören som skall reglera dett med markentreprenören menar du?
Redigerat:
Om ni har skrivit ett kontrakt med en generalentreprenör och det i kontraktshandlingarna finns en entreprenadsbeskrivning som anger omfattningen av arbetet så måste det rimligen gälla. Som jag förstår det på ert upplägg så har ni bara kontrakt med en generalentreprenör som sedan i sin tur anlitar de andra entreprenörerna. I så fall är det hans ansvar att se till att de hantverkarna han anlitar följer de avtal som ni skrivit med varandra.Liverpool73 skrev:JA, så är fallet!!! Dock var samma entreprenadbeskrivning med i offerten jag fick från byggföretaget stämplat med byfföretagets logga och allt och de är från dem entreprenören fått densamma som ingick som en del i entreprenadavtalet baserat på ABS 05. Är det generalentreprenören som skall reglera dett med markentreprenören menar du?
Hej!
har tyvärr full förståelse för det ni har gått igenom. Vi sitter nämligen med ett väldigt lika erfarenheter, men vårat helvete håller fortfarande på att byggas. Man tror inte det kan bli värre ochh sedan händer det.
I vårt fall är det Kvalitets-Hus som är skurkarna.
Jag orkar inte skriva hela storyn, Men för att sammanfatta väldigt kort:
Felaktiga ritningar, Felaktig montering av hus där K-H deltog tillsammans med den entreprenad de rekommenderat. Blev väldigt dyrt att korrigera. Felaktiga och ej tillräckliga materialleveranser, Vägrar lägga till Byggentreprenaden på Gar-Bo försäkring, Förstört skjutglaspartier ( K-H)..
Det är en tråkig historia och jag tror tyvärr inte vi är ensamma oavsett vilka leverantörer vi talar om.
Jag tycker det är dags att vi gör något, går till pressen tillsammans och ser om vi kan få lite publicitet och varna andra konsumeter för dessa företag.
Det är ju inte enbart pengar man går miste om, det är ju Familjelivet som tar den största smällen och det går ju inet att ersätta.
Jag skulle vilja höra från de som är intresserade av att tillsammans engagera sej i frågan och göra en gemensam aktion mot dessa företag.
har tyvärr full förståelse för det ni har gått igenom. Vi sitter nämligen med ett väldigt lika erfarenheter, men vårat helvete håller fortfarande på att byggas. Man tror inte det kan bli värre ochh sedan händer det.
I vårt fall är det Kvalitets-Hus som är skurkarna.
Jag orkar inte skriva hela storyn, Men för att sammanfatta väldigt kort:
Felaktiga ritningar, Felaktig montering av hus där K-H deltog tillsammans med den entreprenad de rekommenderat. Blev väldigt dyrt att korrigera. Felaktiga och ej tillräckliga materialleveranser, Vägrar lägga till Byggentreprenaden på Gar-Bo försäkring, Förstört skjutglaspartier ( K-H)..
Det är en tråkig historia och jag tror tyvärr inte vi är ensamma oavsett vilka leverantörer vi talar om.
Jag tycker det är dags att vi gör något, går till pressen tillsammans och ser om vi kan få lite publicitet och varna andra konsumeter för dessa företag.
Det är ju inte enbart pengar man går miste om, det är ju Familjelivet som tar den största smällen och det går ju inet att ersätta.
Jag skulle vilja höra från de som är intresserade av att tillsammans engagera sej i frågan och göra en gemensam aktion mot dessa företag.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
kvalitetshus har tidigare varnats för här på forumet: http://www.byggahus.se/forum/referenser-hustillverkare/33113-kvalitetshus-blev-en-mardroem.html
Varför kan inte denna bransch städas?
Kan ju hoppas att de mindre seriösa nu under "finanskrisen" försvinner.
Har just köpt hus från Anebyhus och har aldrig varit med om liknande kundbehandling. Sitter själv som kundsupport mot husleverantörer. Så fort huset var monterat gjordes en besiktning där det upptäcktes fel. Dessa har nu efter 5 månader inte åtgårdats. Vi har varit på dom flertalet gånger med mail och brev utan att få något svar tillbaka. Verkar som om alla reklamationer och anmärkningar hamnar i det runda arkivet på golvet. Jag ser egentligen ingen anledning att göra en besiktning alls då Anebyhus endå inte tänker göra något åt det.
Nej, till alla som tänker ta kontakt med Anebyhus, tänk efter en gång till. Gör några sök här på byggahus.se innan ni bestämmer er. Om jag gjort det hade det inte byggts ett Anebyhus på våran tomt!! Då hade jag istället kopierat hustypen och frågat ett lokalt firma att bygga huset.
Kan ju hoppas att de mindre seriösa nu under "finanskrisen" försvinner.
Har just köpt hus från Anebyhus och har aldrig varit med om liknande kundbehandling. Sitter själv som kundsupport mot husleverantörer. Så fort huset var monterat gjordes en besiktning där det upptäcktes fel. Dessa har nu efter 5 månader inte åtgårdats. Vi har varit på dom flertalet gånger med mail och brev utan att få något svar tillbaka. Verkar som om alla reklamationer och anmärkningar hamnar i det runda arkivet på golvet. Jag ser egentligen ingen anledning att göra en besiktning alls då Anebyhus endå inte tänker göra något åt det.
Nej, till alla som tänker ta kontakt med Anebyhus, tänk efter en gång till. Gör några sök här på byggahus.se innan ni bestämmer er. Om jag gjort det hade det inte byggts ett Anebyhus på våran tomt!! Då hade jag istället kopierat hustypen och frågat ett lokalt firma att bygga huset.
Så länge det finns godtrogna köpare som gladeligen lägger ut lånade pengar till oseriösa aktörer och som inte håller inne betalningar som konsumenttjänstlagen ger dem rätt till så kommer det att finnas mindra nogräknade personer som gärna tar emot.Stömpern skrev:
Visst har branschen del i det hela men många oseriösa agerar lite vid sidan om branschorganisationerna.
Kunderna (byggherren) har ett stort ansvar som de alltför ofta inte lever upp till.
Många har bättre koll på bilen de köper än huset de bygger trots att huset oftast är mer än 10 ggr dyrare!
Förlåt lite off topic men här står det väldigt bra om vad som gäller vid inspelning av samtal (togs upp lite om det högre upp i tråden därav deta svar), och vem som skall godkänna och inte och under vilka förutsättningar det gäller:
http://hotpot.se/hsb-inspelning-av-samtal.htm
Kan vara bra att veta om man nu tar en del saker via telefon tex....
http://hotpot.se/hsb-inspelning-av-samtal.htm
Kan vara bra att veta om man nu tar en del saker via telefon tex....
Vi håller inne pengar men det verkar inte Anebyhus bry sig om. Ok, bra, kanske nån tycker men banken går inte med på att göra om byggkrediten till ett vanligt lån då Anebyhus inte går med på att häva spärrförbindelsen. Jag tror inte Anebyhus är "oseriösa aktörer" på marknaden men när de inte svarar på varken mail eller brev skickat med mottagarbevis med uppmaning om svar inom 10 dagar börjar man undra hur de tänker.volvo skrev:
Fick idag helt plötsligt ett mail från säljaren där han skriver att nästa vecka kanske det händer nåt. Nån förlikning? Vet inte vad men advokat kommer att kontaktas i början på nästa vecka. Har redan en på gång som en arbetskollega har tipsat mig om....
Varför inte Anebyhus agerade tidigare har jag ingen aning om. Detta har ju medfört extra räntekostnader och otroligt mycket frustation.
Visst finns det säkert en del godtrogna köpare och en hel del oseriösa aktörer i branschen men i många fall är det de stora husföretagen och deras säljare som inte sköter sig. Trots avtal, utförda besiktningar och tydliga lagar som reglerar vad som gäller så tar man ändå inte sitt ansvar. I många fall så har husföretaget ”bara” sålt husleveransen och vill då gärna avsäga sig allt ansvar när säljaren inte sköter sig. Juridiskt säkert helt rätt, men säljaren är ofta anställd eller anlitad av husföretaget så moraliskt borde man ta ett större ansvar.volvo skrev:Så länge det finns godtrogna köpare som gladeligen lägger ut lånade pengar till oseriösa aktörer och som inte håller inne betalningar som konsumenttjänstlagen ger dem rätt till så kommer det att finnas mindra nogräknade personer som gärna tar emot.
Visst har branschen del i det hela men många oseriösa agerar lite vid sidan om branschorganisationerna.
Kunderna (byggherren) har ett stort ansvar som de alltför ofta inte lever upp till.
Många har bättre koll på bilen de köper än huset de bygger trots att huset oftast är mer än 10 ggr dyrare!
Dessutom handlar det oftast inte om särskilt stora summor eller åtgärder för husföretagen så att man då istället för att åtgärda felen väljer att strunta i kunden och lämna en missnöjd kund bakom sig är rätt obegripligt. Detsamma gäller om det är säljaren som inte sköter sig. I de fallen borde husföretaget utan problem kunna ställa vissa krav på att säljaren följer gällande avtal och regler och ser till att lämna efter sig nöjda kunder eftersom det i slutänden är husföretaget som troligen till stor del drabbas av den dåliga reklamen när säljaren inte sköter sig.
Tack vare internet och forum som Byggahus finns idag en helt annan möjlighet att kolla upp husföretagen, deras säljare och entreprenörer innan man bestämmer sig för vem man ska bygga med. Det kommer förhoppningsvis leda till att det blir intressantare för alla inblandade parter att sköta sig eftersom den negativa reklam man annars riskerar att få i slutändan kostar mycket mer än att istället se till att man lämnar nöjda kunder efter sig.
Redigerat:
Håller helt med ovanstående, med senaste inlägget!
Kunde inte sagt det bättre själv!
Tack för att du skriver så bra om hur det ligger till i byggbranschen och husleverentörernas moraliska ansvar.
(Hälsningar från en som fortfarande väntar på slutbesiktning, efter snart 2 1/2 års väntan)
Kunde inte sagt det bättre själv!
Tack för att du skriver så bra om hur det ligger till i byggbranschen och husleverentörernas moraliska ansvar.
(Hälsningar från en som fortfarande väntar på slutbesiktning, efter snart 2 1/2 års väntan)
Det är en del av det jag menar när jag påstår att kunderna är lite för godtrogna när det accepterar säljarens påstående att ett leveransavtal med husleverantören och ett avtal med en byggare skall uppfattas som en totalentreprenad när det rent juridiskt är något halt annat.mr_bygg skrev:
Så länge kunder tror på säljares påståenden utan att göra egen djupare research så kommer vi att fortsätta att ha problem i branschen.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Ja och så länge husfirmor forstätter att ha sådana skamfläckar till säljare...
Så jag tycker att detta bör återverka på sävsjöhus även på andra orter än Västerås... Rätt vad det är har de anställt sådana säljare på nån annan ort oxå, de har ju redan visat att de inte har något emot sådana säljare...
Så jag tycker att detta bör återverka på sävsjöhus även på andra orter än Västerås... Rätt vad det är har de anställt sådana säljare på nån annan ort oxå, de har ju redan visat att de inte har något emot sådana säljare...
Jag håller helt med dig om att det säkert i många fall är så att säljaren försöker påstå att det handlar om en totalentreprenad för att skapa en trygghet för kunden och enklare få sälja ett hus. För vår del var det också så att det skulle vara en totalentreprenad och ett kontrakt tills det helt plötsligt skulle skrivas ett avtal för husleveransen och sedan ett för uppförandet i det här fallet med säljarens företag. Vi litade på att säljaren var OK eftersom han representerade en av de stora hustillverkarna och allt verkade bra.volvo skrev:Det är en del av det jag menar när jag påstår att kunderna är lite för godtrogna när det accepterar säljarens påstående att ett leveransavtal med husleverantören och ett avtal med en byggare skall uppfattas som en totalentreprenad när det rent juridiskt är något halt annat.
Så länge kunder tror på säljares påståenden utan att göra egen djupare research så kommer vi att fortsätta att ha problem i branschen.
Men oavsett om jag skriver ett kontrakt med husförsäljaren på hela paketet eller om jag köper husleveransen av husföretaget och säljaren eller hans entreprenörer ansvarar för uppförandet så måste man väl ändå när det gäller stora välkända husföretag lita på att de tar ett ansvar och är intresserad av att leverara en bra produkt och att kunden är nöjd i slutändan. Självklart kan husföretaget juridiskt svära sig fria från vad deras säljare ställer till med men om säljarna inte sköter sitt uppdrag och ger dålig reklam för företaget och lämnar missnöjda kunder bakom sig så faller det ändå tillbaka på husleverantören eftersom säljarna är de som genererar inkomsterna till husföretaget. (En aktuell jämförelse är ICA och köttförs) Om man kortsiktigt inte väljer att ta ansvar för säljarnas beteende så kommer det ändå att märkas förr eller senare när missnöjda kunder på ett eller annat sätt berättar om sina upplevelser på exempelvis Byggahus.
Jag tror inte att bara köpa hus på totalentreprenad är den enda lösningen för att slippa problem men självklart är det att föredra om man har möjligheten och inte känner att man har kunskapen att anlita enskilda hantverkare. Det är klart att det är lättare att bara bråka med en istället får två eller flera men det räcker med att hitta ett rötägg för att man ska få problem och då spelar det inte så stor roll om det är husföretaget eller en eller flera entreprenörer som krånglar. Det som jag tycker är förvånande är att man många gånger inte ens håller sig till de grundläggande spelreglerna som gäller dvs. leverera det man har kommit överens om, utföra avtalat jobb på ett fackmannamässigt sätt och åtgärda de brister som konstaterats vid besiktningar.
Uppenbarligen så har husbyggarbranschen varit en "skyddad verkstad" där vissa oseriösa aktörer har kunnat göra lite vad man velat mot "godtrogna" engångskunder utan att det har haft någon större effekt. Numera med internet och olika forum där man berättar om sina både goda och dåliga erfarenheter så kommer det förhoppningsvis att få som konsekvens att hustillverkare tar ett större ansvar för sina säljare och också att olika entreprenörer känner en viss poäng med att lämna nöjda kunder efter sig.
Jag, och många med mig som är etablerade medlemmar av "husbyggnadsbranschen" har tex. i måååånga år ifrågasatt Älvsbyhus metoder och kvalité.mr_bygg skrev:Uppenbarligen så har husbyggarbranschen varit en "skyddad verkstad" där vissa oseriösa aktörer har kunnat göra lite vad man velat mot "godtrogna" engångskunder utan att det har haft någon större effekt. Numera med internet och olika forum där man berättar om sina både goda och dåliga erfarenheter så kommer det förhoppningsvis att få som konsekvens att hustillverkare tar ett större ansvar för sina säljare och också att olika entreprenörer känner en viss poäng med att lämna nöjda kunder efter sig.
Ursäkta mig om jag då inte blir förvånad när jag ser inslag i Plus och TV4 om kunder som blivit lurade. Om dessa kunder hade gjort research, anlitat en egen KA, fått kontraktet kontrollerat av en egen sakkunnig så hade de förmodligen sluppit genomlida allt detta som kulminerade i ett TV inslag.
Inte för att jag tror att man helt kan undvika byggfel, men en del kunder är allför naiva.
Informationen finns där i många fall, men många struntar i att leta upp den.
.........man kan leda en häst till vatten men inte tvinga den att dricka.
Att skylla detta riskbeteende hos kunderna på en hel bransch är inte rättvist.