Byggahus.se

Allt har gått åt helvete, ingen tar ansvar!!!

1. Liverpool73
    Medlem · 56 inlägg
    :mad::mad::mad:Hoppas ni kan ta er tid att läsa detta, hela projektet har varit ett helvete och det är just nu värre än någonsin. Det verkar som om det inte vill ta slut...
    Det måste finnas ett sätt att stämma hela projektet samtidigt. Nu skyller Byggföretag och entreprenör. på varandra. Enligt mig så är det byggföretaget som har det största ansvaret här eftersom jag köper ett nyckelfärdigt hus och att de delgett mig en generalentr. och där byggf. står för sam.ansvaret (byggledare)

Här är förutsättningarna för bygget. Detta är kopierat från offerten som vi fick ta del av och som vi baserade vårt beslut att tacka ja på.

Hus med entreprenad
    XXXXXXXX (Husföretaget) levererar materialet och kompletta projekteringshandlingar till Ert husbygge. Vad som ingår i materialleveransen och övriga villkor är beskrivet i ”XXXXXXXX (Husföretaget)!leverans- och produktbeskrivning 2005-3”. (Leveranstid: 10-12 arbetsveckor efter inlämnat godkänt PM). En Produktionskostnadskalkyl bifogas.

Generalentreprenad
    Som agent för XXXXXXXX (Husföretaget) samarbetar vi med ett flertal entreprenörer i Göteborg med omnejd. Vi ser till att ert hus byggs från grunden till nyckelfärdigt. Genom vår byggledare, som är kontrakterad av XXXXXXXX (Husföretaget), ansvarar vi för samordning av bygget så att de olika hantverksgrupperna kommer in i rätt skede i byggprocessen och att materialleveranserna tas emot på rätt sätt. Förutsättningarna för priset på entreprenaden är beskriven i bilaga; ”Entreprenadbeskrivning”

Precis innan markarbetet började fick byggledaren sparken av säljaren/byggföretaget. Ny byggledare skulle inte anställas utan säljaren själv skulle ta på sig denna roll enligt säljaren/byggföretaget. Han skaffade nya entreprenörer som jag blev presenterad först när jag satt vid byggsamrådsmötet med kommunen.

Här kan ni läsa de länkar jag lagt ut här på forumet...hittills.

Lurad på massor av pengar...
    http://www.byggahus.se/forum/juridi...aegger-pa-blufffakturor-pa-entreprenaden.html

Olovlig trädfällning, alla skyller på alla...
    http://www.byggahus.se/forum/juridik/102660-olovlig-traedfaellning-vem-baer-ansvaret.html

Byggföretaget och entreprenören sätter käppar i hjulet för slutbevis...
    http://www.byggahus.se/forum/juridi...t-har-jag-aennu-inte-fatt-mitt-slutbevis.html

Generalentreprenören har stulit våran duschkabin...
    http://www.byggahus.se/forum/juridik/103995-varan-duschkabin-saknas-sedan-slutbesiktningen.html

Hela vårt projekt har varit ett helvete. Det började dåligt och är idag en katastrof.
    Dock vill jag bara påpeka att huset blev riktigt bra och det kan jag tacka snickaren för som kom in mitt i bygget, men det är bara en skugga av allt annat…

Jag har försökt sammanställa mycket av det som hänt i bygget och det börjar med ett brev som jag skickade till byggföretaget/säljaren/byggledaren efter att vi varit ute och kollat arbetet...

Idag den 29/12 har vi varit i XXXXX och tittat på huset men tyvärr var det ingen trevlig syn. Huset var totalfyllt med av vatten. Det låg stora vattenpölar överallt där saker flöt omkring, träreglar var genomdränkta och det droppade ned från tak och takstolar. Våran carport ligger fortfarande på grannens tomt direkt på gräset, där mängder av vatten forsar ned från vägen. Först för några dagar sedan täcktes detta över men då redan genomdränkt.
    Även gipsskivor är genomsura av allt vatten. Presenningen ligger direkt ann mot gräset som ligger på plats med hjälp av diverse stenar och på presenningen ligger mängder med vatten.

Idag har vi även pratat med diverse utomstående kunnigt folk på plats angående det undermåliga snickeriarbetet och den kassa behandlingen av vårat hus som hittills begåtts.
    Efter senaste (2:a muntliga återmatningen till dig) lovade du uppriktigt och bestämt att jobbet på vårt hus hädanefter skulle vara ”minst 100 %” riktigt. Vi tycker inte detta är 100 %.
    Våra vänners och före detta grannars Myresjöhus som levererades drygt 1 vecka före vårat har varit helt färdigt utvändigt i 2 veckor idag inklusive takpannor, stuprör och carport/förråd. Hela deras bygge har gått helt smärtfritt. Dessutom såg det rent och snyggt ut runt om huset.

Vi är som sagt oerhört besvikna på hur vårat hus behandlas och byggs - fortfarande.
    Jag skickar med några bilder på det vi såg idag.

Jag och Linda har sammanställt allt som hänt under resans gång i ett brev från det att spaden sattes i marken tills idag den 29 dec. Vi tycker du skall läsa det ordentligt.
    Läs, begrunda och återkom!
    Var så vänlig och skicka detta mail vidare till XXXX XXXXXXXX vår kvalitétsansvarige.
    Vi överväger att skicka detta till XXXXXX huvudkontor men vi vill att du skall ta del av det först.

Här följer det mailet…

Hej XXXXXXXX (Husföretaget)!

Jag och min sambo letade husleverantörer i våras och fastnade för XXXXXXXX (Husföretaget)! med dess planlösningar och höga kvalitétsstämpel.

XXXXXXXX säljare på Husknuten hjälpte oss att hitta en tomt i XXXXXXXXX och vi valde till slut att bygga ett XXXXXXX med diverse ändringar på.
    Hoppfulla och oerhört inspirerade väntade vi ivrigt på att allt skulle dra igång…

Men efter att markarbetet startat och under hela proceduren fram till i dag har det varit allt annat än roligt. Det har varit en massa strul, problem, konstiga omständigheter och mycket O-professionellt arbete på plats enligt oss och närstående kunniga människor.

Det grävdes fel, det grävdes för mycket. Gamla, fina obetalbara träd sågades ned av misstag, telefonkablar grävdes sönder, en lastbil var ytterst nära att välta, vägen har gett vika pga. av oförsiktighet och skadat grannens tomt och dränering, anställda har sparkats hit och dit av olika oangenäma anledningar och före detta anställd byggarbetare har kört rattfull och skadat närliggande grannområden etc. etc.
    Man missade att tomten lutade nästan 1 meter vilket vi fick veta när markarbetet var i full gång. Markarbetskostnaderna har dragit över med nästan 200 %. Helt orimligt!!!
    Vi var dessutom väldigt noggranna med att få ner alla möjliga kostnader i våran produktionskostnadskalkyl eftersom slutpriset var av mycket väsentlig betydelse för oss.

Plattsättningen blev försenad och blev där av stressigt utförd vilket resulterade i ett skrämmande dåligt resultat. Visserligen kommer detta åtgärdas men ändå. Dessutom missades dragningen av tilluft till braskamin. Hur i hela friden är det möjligt?
    Husleveransen var på en fredag. Hur kan en husleverans vara på en fredag? De fick inte ens upp alla väggar denna dag, och sedan blev det helg.
    Ingen arbetade under helgen och kranen hade bokats först på tisdagen - 4 dagar senare!!!
    På tisdagen sattes takstolar upp. I mitten på veckan sattes masonitskivorna upp men det var fortfarande inte tätt. Tätt, som entreprenören kallade det blev det först på lördagskvällen.
    Allt material inklusive takstolar med isolering låg under dessa dagar huller om buller på tomten - otäckt, och de flesta delar låg direkt på marken. Många grannar klagade på detta. Inte alls kul för oss som nyinflyttade och framförallt inte bra för erat ryckte att det står XXXXXXXX (Husföretaget) på delarna.

Nu är i alla fall husbygget i full gång, eller är det?
    Det slarvas fortfarande, det glöms och det görs fel. Det går oerhört långsamt. Allt som nu tagit 14 dagar som ännu inte är helt klart skall i normala fall ta helst 1 dag, max 2 dagar. Detta har även bekräftats av er på XXXXXXXX (Husföretaget) när jag ringde och frågade.
    Byggarbetsplatsen är inte vacker. Det ligger cigarettpaket, ölburkar, Colaburkar mm bland byggmaterial utspritt likt en soptipp och det fimpas och dricks kaffe mer än det spikas är vår känsla.

Nu i en veckas tid har det spöregnat och vårat hus är helt neddränkt med vatten. Det droppar in lite överallt, det breder ut sig stora vattenpölar här och där inne i huset och diverse material flyter omkring som på ett öppet hav. Takstolar, reglar och andra träytor drar åt sig vatten som svampar. Halvfulla spikkartonger ligger neddränkta och utfläkta på golvet, hundmat, fimpar och kaffemuggar lika så.
    Allt material som ligger utanför huset är förvisso täckt men helt genomblött även det. Oerhört slarvigt och dåligt gjort.
    Våran carport har legat direkt på gräset utan presenning sedan den 14 dec. Först de senaste dagarna har det täcks över men då över redan genomsura trädelar och dränkta gipsväggar.
    Dränkta gipsväggar, hur bra är det? Vi vill inte använda dessa delar!
    Det finns åtskilligt mer att skriva om, bilder att visa och saker att kritisera. Tyvärr orkar jag inte ta upp allt här för då hade detta brev blivit alltför långt.

Vem försäkrar oss då om att allt material är torrt och 100 % -igt OK innan delar sätts ihop?
    Hur kan ni annonsera ut hög kvalité när ni inte har en aning om vilka entreprenörer ni anlitar?

Att bygga ett XXXXXXXX (Husföretaget) skulle vara ett av det största och roligaste ögonblick i våra liv. Nu är inte detta fallet. Jag kan INTE rekommendera XXXXXXXX (Husföretaget) idag, inte min sambo och inte mina närmsta anhöriga och vänner heller.
    Vi är helt enkelt oerhört oroliga, ledsna och besvikna och känner ingen som helst trygghet i detta husbygge längre. Det har tom gått så långt att vi ångrar hela husköpet som det ser ut idag.
    Nu kräver jag och min sambo någon form av upprättelse, kompensation och ersättning - skriftligen - för den bristande kvalitén, för alla fel som begåtts samt för allt besvär som detta åsamkat oss hittills. Ni skall även försäkra oss om att detta sköts till minst 100 % i fortsättningen som ni redan lovat och ge oss den kvalitén som vi betalar för, för vi orkar inte med detta mer.
    Jag skickar med bilder som exempel på hur vårat/erat hus blir behandlat.

Säljaren/byggledaren tog åt sig och lovade att allt skulle vara 100% hedanefter...

Redigerat 21 nov 2008 09:59
  2. Liverpool73
    Medlem · 56 inlägg
    Jag gör efter detta även en reklamation på markarbetet och skickar till säljaren/byggledaren...

Avtalsnummer: XXXXX
    XXXXXXXXX
    XXXXXXXXXXXXX

Hej XXXXXXXX (Husföretaget)!

Med anledning av den stora prisdifferensen på markentreprenaden mellan den upprättade produktionskostandskalkylen och det slutliga totalpriset vill vi härmed reklamera förhållandet.

Vi tycker det är orimligt och oacceptabelt att avvikelsen får vara av denna grad.
    Eftersom det slutliga totalpriset för hela husköpet var av mycket väsentlig betydelse för oss och att vi var mycket noggranna med att få med precis allt som gick att få med i produktionskostnadskalkylen så känns det onekligen som det brustit i byggledarens jobb att upprätta detta.

Utgångspriset för markarbetet var satt till 150 000 : -, nu blev slutsumman 434 500 : - . I detta ligger tillval på 122 000 : -, och är en summa som om det varit normala omständigheter inte hade närmelsevis varit så stor, och 80 000 : - som ni redan dragit av. Nettopriset blir med andra ord 232 500 : - vilket är ett markarbetspris motsvarande 64% fel! En sådan avvikelse kan vi inte acceptera.

Vi begär en omförhandling av det slutliga markarbetspriset.

Efter detta brev och många telefonsamtal blev jag skriftligen lovad av VD´n en kreditering på 82 500SEK som jag fortfarande inte fått.

Här nedan har jag sammanfattat en de problem jag har...

Vi har blivit fruktansvärt illa behandlade och vi har blivit lurade på pengar. Hela byggprojektet har varit en mardröm där folk har ljugit fram och tillbaks och vänt kappan efter vinden.
    Agenten/Säljaren i Göteborg var väldigt trevlig till en början men när vi hade skrivit på kontraktet blev allt det omvända...

Vårat markarbete var kalkylerat till 150 000SEK.

"Ni har haft otroligt flyt. Det var en fantastisk tomt, det är en chans på 100 att man får en sådan och det är nästan bara att sätta dit huset" sades det. De trodde nästan det kunde bli billigare än så.
    Hoppfullt !?
    Det slutade på 413 000!!!
    De missade att tomten lutade 1 meter från ena sidan till den andra trots att vi beordrade dem att var väldigt nogranna för att få rätt pris och en så nära 100%ig kalkyl som möjligt. Efter mycket tjat från min sida gick byggföretaget med på en kreditering på drygt 80 000SEK. Nu har det gått ett halvår och jag har inte sett skymten av dessa pengar.
    Säljaren säger att han reglerat det i entreprenaden vilket är en fullständig lögn. Entreprenaden är ett annat avtal och han har inte med det att göra. Han har försökt att få entreprenören att ljuga ihop det samma men inte lyckats. (Detta har entreprenören berättat för mig). Säljaren har istället manipulerat med våran kalkyl så att det skall se ut som det stämmer men det han har gjort är att flytta på lite siffror fram och tillbaks.
    VD'n har tidigare skrivit ett brev till mig och lovat en kreditering på dessa pengar. Nu vill han inte lägga sig i och menar på att jag och säljaren får sköta det själva!!?? Då börjar man ju fundera. Vart har dessa pengar tagit vägen? Jag vet!!! Det har säljaren berättat i ett mail.

...Säljaren påstår att han egentligen skulle ha lagt på en faktura på 100 000 på generalentreprenadens fakturor som jag inte skulle ha en aning om och sedan fakturera den samma. På så vis skulle han plocka ut en provision på 100 000 från mig utan min vetskap. Nu påstår han att han har avstått detta och menar på att de 100 000 på så vis är krediterat mig. Denna historia har han knåpat ihop efter att det nya markpriset blev känt och innan sista kalkylen gjordes. Värt att notera är att jag inte godkänt någon entreprenad i detta skede och först efter att markarbetet nästan är färdigt skriver jag på kontraktet. På kalkylen står det att denna summa är avdragen men den totala summan som jag betalat generalentreprenören är dock densamma. Generalentreprenören har ingen aning om detta.

Pga detta har jag hållt inne den sista betalningen till byggföretaget på samma summa och det gör att vi fortafarande inte får något bolån. Ekonomiskt är detta en katastrof för oss. Pengarna bara flyger iväg.
    Jag har försökt få kontakt med byggföretaget för att kvitta pengarna sedan i maj. De vägrar att svara!

Jag har nu senare konstaterat att vi även har betalat 80 000SEK för mycket utifrån byggföretagets entrepenadbeskrivning redan från början. En del av markarbetet skall ingå så som 1 meter runt hus samt 6 meter fram till carport plus diverse urgrävningar för el och vattenledningar. Detta har byggföretaget inte justerat på entreprenadpriset som det står i papprena och entreprenören har i och med detta tagit betalt för allt jobb och material.

Det är med andra ord 160 000SEK som vi skall ha krediterat

Inte nog med detta
    Våra stora underbara 50-åriga fruktträd (2st) sågades ned utan lov som jag planerade våran tomt efter. Innan det gjordes fick våran byggledare (anställd av byggföretaget) sparken. Agenten/Säljaren tog över projektansvaret själv på tomten och kontaktade en ny entreprenör.
    Det var en kille anlitad av entreprenören som sågade ned träden på order av Säljaren.
    Säljaren insåg sitt misstag och lovade muntligen att ersätta träden men när trädvärderingen var klar och jag meddelade honom detta så vägrade han och tycke jag var en idiot och menade på att det var ett vansinnigt krav. Nu skyller han istället på entreprenören och tycker han bär ansvaret.
    Visst, den som sågade ned träden var anlitad av entreprenören men under denna tiden hade jag bara ett kontrakt och det var med byggföretaget. Byggföretaget hade ansvaret. De hade sålt ett koncept till mig med projektansvar/Samordningansvar. De var säljaren som beordrade nedsågningen utan mitt godkännande.

Jag hade dessutom inte godkännt den nya entreprenören ännu. Kontraktet med entreprenören fick jag skriva på först efter att markarbetet var halvfärdigt.

Träden är förövrigt värderade till 180 000SEK. Kostnad för 1träd är ca 90 000SEK. Sedan tillkommer frakt, jobb, etableringskostnader.

Det är 30 veckor sedan vi hade slutbesiktning och varken byggföretaget eller entreprenören har gjort färdigt punkterna och det är fortfarande material kvar som saknas som jag inte fått trots flertalet påminnelser...
    De vägrar att svara och de vägrar att sammarbeta!!! Nu har jag krävt att få behålla de pengar jag hållt inne för slutbesiktningspunkterna. De har godkännt mitt krav men skickar ändå ut en faktura på fullt belopp med full ränta from maj månad, jag har dock bestridit detta.

Nu har jag anlitat en 3:e jurist. Min första som var väldigt insatt och duktig blev sjukskriven, min andra jobbade i Stockholm vilket inte var en hit och nu en tredje som jobbar här i stan. Jag har alltså fått berätta samma historia, med 100 mail, 50 telefonsamtal, x antal möten 3 gånger om...ni förstår vilken tid det tagit, och pengar!!!

Vi hade ett förlikningsmöte för 1 månad sedan där vi försökte undvika en process men de ville inte gå med på något. De hade väldigt dålig inställning redan från början. Hela mötet avslutades med att de ville ge oss en godwill på 20 000SEK. Naturligtvis sade vi nej.

Dagen efter fick vi ett mail där VD´n skrev. -"Av en ren händelse såg jag på byggahus.se att Mathias hade skrivit om oss. Vi gör så här. Vi höjer till 40 000SEK, går han inte med på det kommer vi att anmäla honom för förtal..."

Redigerat 21 nov 2008 10:07
  3. R
    Medlem · 222 inlägg
    Angående hotet om anmälan för förtal:
    Om jag inte har helt fel (och det har jag inte för en gångs skull...) så kan ett företag inte förtalas i sverige. Man kan däremot tänka sig att en civilrättslig process kan vara ett alternativ till förtalsanmälan, men inget företag i världen skulle vinna.
    Detta vet säkert din jurist, men det tyder på att din motpart ännu inte har juridisk kompetens, något som ju kan vara bra att veta.
    Ett litet tips är att spela in alla samtal som du för med din motpart. Detta behöver du inte informera om att du gör om du spelar in på analogt medium. Om du spelar in på din mobil, MP3 spelare el. dyl gäller PUL, så då skall den som blir inspelad godkänna samtalet.

4. volvo
    Medlem · 2 771 inlägg
    Här ser vi ett talande exempel på hur det kan gå om man handlar upp på annat sätt än totalentreprenad.
    Dessutom ser vi vikten av att hålla inne betalningar för att få lite tyngd bakom sina krav.

Hoppas fler tar lärdom

5. Lindhult
    Medlem · 228 inlägg
    Det är ju inte utan att man undrar vilket företag som står bakom denna soppa.

Jag bor inte i Göteborgstrakten och kommer att bygga av lösvirke men om jag var i närheten av Göteborg skulle jag önska mig ett PM av dig Mathias.

Häng ut dom tycker jag.

Kämpa på och lycka till.

6. Marlen Eskilsson
    Administrator · 6 164 inlägg
    Du kan ju söka på hans tidigare inlägg via profilen, så ser du.

7. galaxenspresident
    Medlem · 389 inlägg
    Vårdslöst av företagsledningen att äventyra jobben för 59 anställda (enligt http://www.allabolag.se, f.ö. en förträfflig site där man kan hitta mycket om företag) genom att bete sig så här i dessa bistra tider för småhusbranchen.

Det förefaller som du tilldelats en kvalitetsansvarig av husfirman också. Det hjälper inte dig tyvärr. Men för alla andra som kan tänkas gå i byggtankar: D är något man verkligen ska akta sig för. Min hussäljare tyckte jag skulle ta "deras" KA, men jag stod på mig och valde en med lång erfarenhet. Det har varit ovärderligt att kunna luta sig mot en KA med skinn på näsan. Som novis i byggsvängen så kan entreprenörer lätt slå ner en i skorna annars. Jag har haft den känslan många gånger under min byggtid.

Redigerat 24 nov 2008 16:00
  8. Snailman
    Medlem · 4 767 inlägg
    och jag hävdar forfarande att de som råkat allra värst ut har totaltentreprenad, om denna är kass blir nämligen allting felaktigt utfört utan undantag... samt att de ofta inte får tillträde till huset och då inte kan stoppa alla fel som sker i ett tidigt skede.

9. 5.2 racing
    Medlem · 2 040 inlägg
    Anebyhus enligt Liverpool själv.

Ännu ett husföretag på min svartalista.

10. 5.2 racing
    Medlem · 2 040 inlägg
    Varför går du inte till pressen med din historia? Sverker i PLUS eller varför inte Uppdrag granskning. Dom jobbar inte för privatpersoner men du kan ju åtminstonde försöka.

11. Liverpool73
    Medlem · 56 inlägg
    Jag har gett dem min historia och väntar på svar...

12. Liverpool73
    Medlem · 56 inlägg
    Det stämmer.
    Jag har blivit tilldelad allt genom Säljaren/byggföretaget.
    Säljaren kopplade in KA. Säljaren fixade fram entreprenör och säljaren stod som ansvarig för samordningen på bygget. (byggledaren fick sparken så säljaren tog över ansvaret själv)
    Eftersom jag och min sambo inte kunde någonting om husbygge nappade vi på företagets presentation/offert som ni kan se i inledningen av denna tråd...

13. volvo
    Medlem · 2 771 inlägg
    Jag påstår inte att alla som utför totalentreprenader är felfria.
    Jag skulle nog uppskatta att det är ungefär liga stor risk att få fel ett bygge som är på totalentreprenad som det är med delade entreprenader/generalentreprenader.
    Fördelen är att man endast har en att part att processa med.

Om där är flera som är delansvariga, som vid generalentreprenader eller delade entreprenader så förlängs oftast rättsprocessen eftersom man skyller på varandra.
    Vid en totalentreprenad kan (ska) man hålla inne 10% på hela beloppet till godkänd slutbesiktning.
    Om husleveransen är kontrakterad separat så kan man lagligt endast innehålla 5% på denna. Det gör att man har mindra innehållet tills allt är klart. På så sätt har man sämre förhandlingsläge. Ju mer pengar man kan hålla inne, desto mer motiverad är motparten att göra färdigt och få slutbetalt.

Inte sällan kan det bli strul med entreprenören p.g.a. att husleverantören levererat bristfälliga ritningar och bristfälliga leveranser. I en totalentreprenad blir de tvugna att lösa sådant internt. Vid en generalentrepread kan i värsta fall byggherren bli indirekt drabbad.

14. Snailman
    Medlem · 4 767 inlägg
    Jodå, det är ju så att det oftast bara skrivs att totalentreprenad är bäst, och inget mera, och då tycker jag det är lämpligt att nämna att tex roxi stenhus har totalentreprenad, och det är ju kanske bra, men om man inte vill vänta hur många år som helst på sitt hus, och då kanske roxi inte har några pengar till vitet längre...

Här skriver ju tex roxi en massa fina ord http://www.trimera.se/sidan/pressmeddelande_html/20070706_bemoter.htm

men i praktiken blev det ju inget vidare... de låste ju tex ute kunden osv...
    käbblade med snickarna om vems fel det var med taket - medan det regnade in osv..

så när husfirman är helt inkompetent så hjälper det nog inte så värst med totalentreprenad...

Roxis vd har ju oxå en benägenhet att hota med åtal för förtal, så tyvärr kanske trådens byggföretag spelar i samma divison som tex roxi...

Redigerat 25 nov 2008 12:29
  15. taz
    Medlem · 95 inlägg
    Jag har liknande problem som du där husleverantören är den samme och entreprenören är en Anebyhus - representant.

Nu är inte våra problem lika dj***** som dina, men dock tillräckligt för att man skall bli förbannad över den totala avsaknaden av yrkesheder, moral och framför allt att man tar ut kostnader för moment/material som inte existerar eller till rena överpriser.