Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Näe, rapsoljan bolmar rätt bra också. Nej, det var att linfröolja skulle vara särskilt dålig med avseende på ohälsosamma ämnen som bildas vid upphettning, men jag googlade lite på det och det kan nog mycket väl vara "alternativa fakta".
Linfröolja är ju en ganska värdelös olja för stekning eftersom den börjar ryka vid strax över 100 grader C. Samma egenskap gör den ju väldigt bra för att skapa non-stick-beläggningar.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Nä.. här var den kass efter ett halvår.. däremot funkar fortfarande tefal-jamie oliver, trots över tre år på nacken..
Det låter inte bra eftersom vi precis ersatt 2st JO Tefal som blev +4 år med en Scanpan.

N Nyikåk skrev:
Det låter inte bra eftersom vi precis ersatt 2st JO Tefal som blev +4 år med en Scanpan.
Nä.. lycka till.. och tänk på att beläggningen i scanpanen är sjukt känslig för värme :(

a.o.f a.o.f skrev:
Lite vetenskap.

Därför bränner maten fast i stekpannan.

[länk]
Intressant!

Jag har kommit fram till att den här produkten är absolut bäst att steka i om man inte vill att maten ska bränna fast.

Flaska med Arla Köket Smör- & Rapsolja Original, rekommenderad för stekning för att undvika att mat bränner fast.

Claes Sörmland
Peter2400 Peter2400 skrev:
Intressant!

Jag har kommit fram till att den här produkten är absolut bäst att steka i om man inte vill att maten ska bränna fast.

[bild]
Typ rapsolja med en klick smör i (samt lite kokosolja samt sheaolja). Låter som Leif Mannerström. Jag antar att de sistnämnda två mättade fetten är för att spara på den dyra smöroljan och samtidigt få en lite mer trögflytade produkt.

Ingredienslista för matprodukt med rapsolja, skummjölk, smör-, shea- och kokosolja samt tillsatser.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
MultiMan
300kr De Buyer kolstål. Mycket tålig, väl instekt, inget fastnar (inte ens ägg), perfekt Maillard-effekt (bättre än något annat jag provat).

Väl instekt De Buyer kolstålstekpanna med patinerad yta som illustrerar användning och non-stick-kvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Typ rapsolja med en klick smör i (samt lite kokosolja samt sheaolja). Låter som Leif Mannerström. Jag antar att de sistnämnda två mättade fetten är för att spara på den dyra smöroljan och samtidigt få en lite mer trögflytade produkt.

[bild]
Jag föredrar äkta vara, men den här produkten faktiskt väldigt smidig och bra.

Claes Sörmland
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag föredrar äkta vara, men den här produkten faktiskt väldigt smidig och bra.
Ingen kritik från min sida, jag har aldrig skrivit på den där matfuskgrejen som aktivisten Björn Gillberg gjorde karriär på. Dessutom är fettblandningen inte ens särskilt dyr, typ 50 kr litern.

I
Har testat en hel del olika pannor och idag är det huvudsakligen kolstål och teflon vi kör. Teflonen har vi försökt fasa ut under par år men det finns vissa livsmedel som helt enkelt inte gör sig bra i kolstål\gjutjärn\stål. Ex potatis och falukorv, visst går de att tillaga men man måste ha ofattbat mycket olja\fett och slutrestultatet blir ganska tråkigt på tallriken. Alla videos där de steker ägg, potatis eller liknande känsliga livsmedel i kolstål,gjutjärn eller stål -pannor läggar man nästan 1 cm med olja i pannan samt lite smör för smakens skull. Det kan nästan liknas med att fritera maten. Med teflonpanna kan man ta total kontroll över hur mycket fett man vill tillföra, det går till och med steka helt utan fett\olja men det behövs lite för smakens skull.

Däremot fungerar rent kött mycket bra i kolstål\gjutjärn\stål, det fungerar i teflonpanna med men det blir inte riktigt lika fin yta på grund av temperatur begränsningar.

Självklart kan man ha olika förväntningar på resultatet, mat är trots allt en smaksak men för vår del har vi tyvärr svårt att släppa de där teflon helt.

Vår nuvarande teflonpanna som är 3 år börjar nu bli ganska repigt så vi tittar på ersättare, kanske får testa en Scanpan denna gången och se om de verkligen håller längre.

• Gilla
oobum
  • Laddar…
Efter vad jag lärt mig om teflon tycker jag det bör förbjudas globalt. Finns överallt nu, även i regnet, finns inget ställe på jorden som inte är utan längre och det har otrevliga effekter.

https://thelatch.com.au/forever-chemicals/

Har rostfritt och gjutjärn ännu och tycker inte jag behöver nåt annat. Kanske kolstål men det börjar va fullt i skåpen...

• Gilla
Bombus pratorum och 3 till
  • Laddar…
H
I Ironside skrev:
Har testat en hel del olika pannor och idag är det huvudsakligen kolstål och teflon vi kör. Teflonen har vi försökt fasa ut under par år men det finns vissa livsmedel som helt enkelt inte gör sig bra i kolstål\gjutjärn\stål. Ex potatis och falukorv, visst går de att tillaga men man måste ha ofattbat mycket olja\fett och slutrestultatet blir ganska tråkigt på tallriken. Alla videos där de steker ägg, potatis eller liknande känsliga livsmedel i kolstål,gjutjärn eller stål -pannor läggar man nästan 1 cm med olja i pannan samt lite smör för smakens skull. Det kan nästan liknas med att fritera maten. Med teflonpanna kan man ta total kontroll över hur mycket fett man vill tillföra, det går till och med steka helt utan fett\olja men det behövs lite för smakens skull.

Däremot fungerar rent kött mycket bra i kolstål\gjutjärn\stål, det fungerar i teflonpanna med men det blir inte riktigt lika fin yta på grund av temperatur begränsningar.

Självklart kan man ha olika förväntningar på resultatet, mat är trots allt en smaksak men för vår del har vi tyvärr svårt att släppa de där teflon helt.

Vår nuvarande teflonpanna som är 3 år börjar nu bli ganska repigt så vi tittar på ersättare, kanske får testa en Scanpan denna gången och se om de verkligen håller längre.
Prova Greenpan.

Bytte till Ronny Bruks lätta gjutjärnspannor för 1,5 år sedan. Har inte använt något annat sedan dess. Perfekt. Iallafall för en amatörkock som mig.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
I
DennisCA DennisCA skrev:
Efter vad jag lärt mig om teflon tycker jag det bör förbjudas globalt. Finns överallt nu, även i regnet, finns inget ställe på jorden som inte är utan längre och det har otrevliga effekter.

[länk]

Har rostfritt och gjutjärn ännu och tycker inte jag behöver nåt annat. Kanske kolstål men det börjar va fullt i skåpen...
Om Teflon är farligt eller ej har varit uppe så många gånger i olika forum och visst finns det artiklar som pekar på att det skulle möjligen kunna vara skadligt. Hitintills har jag dock aldrig fått ta del av någon faktiskt hållbar forskning som visar på en tydlig negativ effekt.

Det var bra många år sen Teflon spreds i världen och precis som du säger så finns det överallt, även om du inte använder teflon panna så har du garanterat det i dig redan. Värt att tänka på är att teflon används till så mycket annat än bara köksredskap, ex skor, kläder, möbler m,m.

Men åter till frågan, hur steker du ½ KG potatis? Hur mycket olja fett skulle du säga att du behöver för detta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.