Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Köpte en rostfri stekpanna för ett par veckor sedan. Kostade 1500 kr så inget billigt skräp.
Probkemet är att ALLT fastnar. Har provat med hög och låg värme. Mycket och lite smör och olja osv.
Ska det vara såhär?
Probkemet är att ALLT fastnar. Har provat med hög och låg värme. Mycket och lite smör och olja osv.
Ska det vara såhär?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Detta ligger över min inkompetensnivå, men jag hittade en i mina ögon bra guide:
http://www.prokok.se/kopguide-stekpannor-prokok.php
Läs den, om du inte redan har gjort det!
En bit ner finns denna text

Matlagning är ett hantverk, och kräver sin man/kvinna liksom alla andra hantverk.
Och du och jag är kanske bara glada amatörer i att steka biff, och resultatet blir därefter
http://www.prokok.se/kopguide-stekpannor-prokok.php
Läs den, om du inte redan har gjort det!
En bit ner finns denna text
Annars, om jag får lov att sätta en liten knorr på svaretAtt steka med en rostfri stekpanna
1. Värm upp stekpannan till medium temperatur, utan olja.
2. Vänta 3-4 minuter.
3. Gör vattendroppstestet - Enklast är att använda fingret och skvätta ett par droppar kallvatten i pannan. Om vattnet "dansar runt" har pannan rätt temperatur. Torka sedan försiktigt upp vattnet ur pannan med ett hushållspapper.
4. Tillsätt lite olja i stekpannan.
5. Lägg i ingredienserna så som kött eller kyckling i stekpannan, utan att först krydda med salt eller peppar.
6. Fastnar allt i stekpannan? Ingen panik, vänta bara ett litet ögonblick. Efter ungefär 2-3 minuter kommer köttbiten att själv släppa från stekpannan. När den har gjort det kan du vända steken och sänka temperaturen. En 2cm tjock stek kan vändas efter ungefär 2 minuter och därefter stekas ytterligare 2 minuter på den andra sidan (för medium).
7. Strax innan du har stekt klart, kryddar du med salt och peppar.
Matlagning är ett hantverk, och kräver sin man/kvinna liksom alla andra hantverk.