Köpte en rostfri stekpanna för ett par veckor sedan. Kostade 1500 kr så inget billigt skräp.

Probkemet är att ALLT fastnar. Har provat med hög och låg värme. Mycket och lite smör och olja osv.

Ska det vara såhär?
 
Detta ligger över min inkompetensnivå, men jag hittade en i mina ögon bra guide:
http://www.prokok.se/kopguide-stekpannor-prokok.php
Läs den, om du inte redan har gjort det!

En bit ner finns denna text
Att steka med en rostfri stekpanna

1. Värm upp stekpannan till medium temperatur, utan olja.

2. Vänta 3-4 minuter.

3. Gör vattendroppstestet - Enklast är att använda fingret och skvätta ett par droppar kallvatten i pannan. Om vattnet "dansar runt" har pannan rätt temperatur. Torka sedan försiktigt upp vattnet ur pannan med ett hushållspapper.

4. Tillsätt lite olja i stekpannan.

5. Lägg i ingredienserna så som kött eller kyckling i stekpannan, utan att först krydda med salt eller peppar.

6. Fastnar allt i stekpannan? Ingen panik, vänta bara ett litet ögonblick. Efter ungefär 2-3 minuter kommer köttbiten att själv släppa från stekpannan. När den har gjort det kan du vända steken och sänka temperaturen. En 2cm tjock stek kan vändas efter ungefär 2 minuter och därefter stekas ytterligare 2 minuter på den andra sidan (för medium).

7. Strax innan du har stekt klart, kryddar du med salt och peppar.
Annars, om jag får lov att sätta en liten knorr på svaret :)

Matlagning är ett hantverk, och kräver sin man/kvinna liksom alla andra hantverk.
Och du och jag är kanske bara glada amatörer i att steka biff, och resultatet blir därefter ;)
 
KnockOnWood skrev:
Matlagning är ett hantverk, och kräver sin man/kvinna liksom alla andra hantverk.
Och du och jag är kanske bara glada amatörer i att steka biff, och resultatet blir därefter ;)
Jag tror din ansats är rätt men slutsatsen är fel. Det är ett hantverk och därför klarar vi icke-kockar också av det. Men, det tar lite längre tid och kräver lite mer förberedelse för att bli lika bra som när mat-hantverkarna gör det....
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
vill inte vara sådan, men 1500 för en stekpanna.... ??!"!??!!
 
  • Gilla
LordAlgar
  • Laddar…
Jag menade det bara som ett (dåligt) skämt.

Av någon anledning låter hustrun alltid mig steka biffarna.
Fastän hon sommarjobbade som kallskänk i Minilands kafé för ett halvsekel sedan :)
 
MagicFingers skrev:
vill inte vara sådan, men 1500 för en stekpanna.... ??!"!??!!
Vill inte heller vara sån, men varför inte?
Den kanske inte skall användas till att steka falukorv i ;)

http://royaldesign.se/viewitem.aspx?ID=69709
2249 kr.


Folk betalar ju 10.000 kr för ett par duschdörrar :)
 
Hittade också det när jag googlade men ingen framgång ändå.
Tyvärr
 
Fick ett presentkort på en fin köksbutik. Hade aldrig slantat 1500 annars för en stekpanna.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Stekte falukorv i den igår. Fastnade också...
 
  • Gilla
Embee och 1 till
  • Laddar…
Hm. Citeringen kom inte med i mina inlägg ovan. Skulle aldrig bytt från iphone till samsung...
 
  • Gilla
Dizzy84 och 1 till
  • Laddar…
Rostfritt stål är det materialet som saker fastnar lättast i när det kommer till stekpannor.
Falukorv steks enklast på ganska låg värme.
 
Rostfritt innebär ju inte teflon, precis. Det är ju som att steka i en kastrull. Fungerar bäst till såser...
 
sblixten skrev:
Rostfritt stål är det materialet som saker fastnar lättast i när det kommer till stekpannor.
Falukorv steks enklast på ganska låg värme.
Ok. Jag har med andra ord köpt en dyr, jättelåg kastrull.
 
  • Gilla
Hank_Ö och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.