Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Köpte en rostfri stekpanna för ett par veckor sedan. Kostade 1500 kr så inget billigt skräp.
Probkemet är att ALLT fastnar. Har provat med hög och låg värme. Mycket och lite smör och olja osv.
Ska det vara såhär?
Probkemet är att ALLT fastnar. Har provat med hög och låg värme. Mycket och lite smör och olja osv.
Ska det vara såhär?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Detta ligger över min inkompetensnivå, men jag hittade en i mina ögon bra guide:
http://www.prokok.se/kopguide-stekpannor-prokok.php
Läs den, om du inte redan har gjort det!
En bit ner finns denna text

Matlagning är ett hantverk, och kräver sin man/kvinna liksom alla andra hantverk.
Och du och jag är kanske bara glada amatörer i att steka biff, och resultatet blir därefter
http://www.prokok.se/kopguide-stekpannor-prokok.php
Läs den, om du inte redan har gjort det!
En bit ner finns denna text
Annars, om jag får lov att sätta en liten knorr på svaretAtt steka med en rostfri stekpanna
1. Värm upp stekpannan till medium temperatur, utan olja.
2. Vänta 3-4 minuter.
3. Gör vattendroppstestet - Enklast är att använda fingret och skvätta ett par droppar kallvatten i pannan. Om vattnet "dansar runt" har pannan rätt temperatur. Torka sedan försiktigt upp vattnet ur pannan med ett hushållspapper.
4. Tillsätt lite olja i stekpannan.
5. Lägg i ingredienserna så som kött eller kyckling i stekpannan, utan att först krydda med salt eller peppar.
6. Fastnar allt i stekpannan? Ingen panik, vänta bara ett litet ögonblick. Efter ungefär 2-3 minuter kommer köttbiten att själv släppa från stekpannan. När den har gjort det kan du vända steken och sänka temperaturen. En 2cm tjock stek kan vändas efter ungefär 2 minuter och därefter stekas ytterligare 2 minuter på den andra sidan (för medium).
7. Strax innan du har stekt klart, kryddar du med salt och peppar.
Matlagning är ett hantverk, och kräver sin man/kvinna liksom alla andra hantverk.
Och du och jag är kanske bara glada amatörer i att steka biff, och resultatet blir därefter
Jag tror din ansats är rätt men slutsatsen är fel. Det är ett hantverk och därför klarar vi icke-kockar också av det. Men, det tar lite längre tid och kräver lite mer förberedelse för att bli lika bra som när mat-hantverkarna gör det....KnockOnWood skrev:
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
vill inte vara sådan, men 1500 för en stekpanna.... ??!"!??!!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag menade det bara som ett (dåligt) skämt.
Av någon anledning låter hustrun alltid mig steka biffarna.
Fastän hon sommarjobbade som kallskänk i Minilands kafé för ett halvsekel sedan
Av någon anledning låter hustrun alltid mig steka biffarna.
Fastän hon sommarjobbade som kallskänk i Minilands kafé för ett halvsekel sedan
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vill inte heller vara sån, men varför inte?MagicFingers skrev:
Den kanske inte skall användas till att steka falukorv i
http://royaldesign.se/viewitem.aspx?ID=69709
2249 kr.
Folk betalar ju 10.000 kr för ett par duschdörrar
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Hittade också det när jag googlade men ingen framgång ändå.
Tyvärr
Tyvärr
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Fick ett presentkort på en fin köksbutik. Hade aldrig slantat 1500 annars för en stekpanna.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Stekte falukorv i den igår. Fastnade också...
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Hm. Citeringen kom inte med i mina inlägg ovan. Skulle aldrig bytt från iphone till samsung...
Medlem
· Västra Götaland
· 75 inlägg
Rostfritt innebär ju inte teflon, precis. Det är ju som att steka i en kastrull. Fungerar bäst till såser...
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
