Claes Sörmland
Gjutjärn svartrostar ju också vilket ger en viss rostskyddande effekt.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tillbaka till den gamla trådens fråga. Jag har börjat använda en rostfri wok efter att bara tidigare använt kolstål och non-stick av olika slag. Det som är skönt med rostfri är att den alltid är ren och snygg, går att lämna i vatten och köra i diskmaskinen och har bra temperaturspridning (med sandwichkonstruktion).

Jag hittade ett tips på Youtube som löste det där med att hindra att det bränner fast när man wokar i rostfritt. Det funkar!

Börja hetta upp woken och droppa minimalt med olja med låg rökpunkt (använde först rapsolja men har nu köpt linfröolja) och smeta tunt ut oljan över den heta bottnen på woken. Vänta tills det börjar ryka om oljan och låt det ryka lätt i 30 s. Nu är woken täckt med ett "non-stick-vax" på samma sätt som instekta kolstålspannor och gjutjärnspannor. T o m ägg går att steka i woken. Detta lilla moment på ett par minuter görs alltså före all kladdig wokning. Torra grönsaker behöver ju inte detta moment, men kyckling, ägg, nudlar, ris och potatis kräver det nästan.

• Gilla
rebecka_o
  • Laddar…
H
G Galten skrev:
Hej stekpannetråden!

Fick en Swiss Diamond 28 cm stekpanna förra julen och trots att jag behandlat den betydligt snällare än instruktionen (bara använt plastgrejer), så har beläggningen börjat släppa. Och den var minsann inte gratis. Tycker det är lite kasst.

Om man vill ha non-stick, vad är det som är bäst nuförtiden?
Du har 2 olika material som utvidgas i olika hastighet dör för måste man värma upp pannan mycket långsamt och den får aldrig gå torr. Induktionshäll är heller inte optimalt för belagda stekpannor och grytor då värmen går för snabbt.

Håller med Ronnebys ”lättvikts gjutjärnpanna” är suverän.
Svart lättvikts gjutjärnspanna på en svart induktionshäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Börja hetta upp woken och droppa minimalt med olja med låg rökpunkt (använde först rapsolja men har nu köpt linfröolja) och smeta tunt ut oljan över den heta bottnen på woken. Vänta tills det börjar ryka om oljan och låt det ryka lätt i 30 s. Nu är woken täckt med ett "non-stick-vax" på samma sätt som instekta kolstålspannor och gjutjärnspannor.
Ja, principen för inbränning är densamma vare sig vi pratar rostfritt, gjutjärn eller en gammal navkapsel. Jag har också hört att linolja är bäst för ändamålet, men den är ju lite otrevlig vid upphettning. Rapsolja funkar bra det också.

nikasp nikasp skrev:
Jag gick på gjutjärn och Ronnebys UltraLight efter att en kompis klagat på sin De Buyer, inte att den slagit sig men på att den rostar innan man hinner blinka om man inte är noga. Min Ronneby kan bli och se torr ut men rostar inte då den är väl inbränd efter flera års användning.
Steker ALLT i den inklusive ägg och plättar som man säger i Norrbotten (pannkakor) som ju blir så jäkla trista i teflonpannor.
Rost har inte varit ett problem än, diskar i varmt vatten och torkade direkt med hushållspapper.

Däremot att den slagit sig tycker jag är skandal.
Då har jag startat spisen på 3 av 14 och sen ökat till 5 och sen 8 och sen slutligen sista steget. O detta är över en tidsperiod på säg 3-5minuter beroende på slutläget.
Så jag är inte nöjd, stekpannan kostar endå en rejäl slant.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
G Galten skrev:
Hej stekpannetråden!

Fick en Swiss Diamond 28 cm stekpanna förra julen och trots att jag behandlat den betydligt snällare än instruktionen (bara använt plastgrejer), så har beläggningen börjat släppa. Och den var minsann inte gratis. Tycker det är lite kasst.

Om man vill ha non-stick, vad är det som är bäst nuförtiden?
AMT Gastroguss! Den är tung som ett as dock. :love:

nikasp
Jag tycker att jag varit igenom ganska många non-stick men de ger upp förr eller senare. Har inget emot non-stick för att jag är orolig men steker hellre i gjutjärn då jag tycker att resultatet och stekytan blir bättre. Och så slipper man byta dyra pannor var och varannat år.

Hade en som jag trodde skulle hålla for life som nog klarade 5 år men gav upp den med till sist. Den hade löstagbart handtag vilket jag tyckte var kanon. Gör ofta omelett och kör klart sista i ugnen så skönt att slänga in och plocka av handtaget.

nikasp nikasp skrev:
Är 49 år nu och det här är den bästa panna jag nånsin haft. Alla fördelar med gjutjärn men bättre hanterbarhet då den inte är så tung: [länk] Ultra Light Pro stekpanna 28 cm

Rekommenderas starkt. Jag lagar all typ av mat i den och brukar bara koka ur och diska snabbt med diskborste. Fettar in då och då men inte alltid pga lathet då den inte rostar på en gång. Dessutom väldigt snygg, gav bort en som 30-årspresent nyligen.

[bild]

Vi har en non-stickpanna kvar i torpet, enklare då vi bara har sommarvatten och man inte vill slösa med vatten som vi måste kånka i dunk. Har annars i princip fasat ut non-stick. Blir tråkig stekyta och de håller inte så länge. Ronneby lär leva livet ut och mer. Vi har flera andra gjutjärn men de känns tunga och otympliga jämfört med den här lätta pannan.
Kan bara hålla med bästa pannan jag har ägt någonsin, har haft gammaldags gjutjärnspannor i alla år men också testa teflon och keramikbelagda pannor. Som är dyra och blir fort slitna. Bytte till en Norrahammar som säkert är 50 år gammal. Utmärkta pannkakor och biffar. Kosta 20 kr på loppis men den är väldigt tung! Ronnebypannan är bäst: lätt,bra stekresultat, kan vara i ugnen och outslitlig!

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Lite om hur man kan göra rent och bränna in sin panna (Wok i detta fallet men det är ju samma...)

• Gilla
Solvskaftet och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Ja, principen för inbränning är densamma vare sig vi pratar rostfritt, gjutjärn eller en gammal navkapsel. Jag har också hört att linolja är bäst för ändamålet, men den är ju lite otrevlig vid upphettning. Rapsolja funkar bra det också.
Vad är det otrevliga? Att linfröoljan (rå linolja kallas den ju inte i matvaruaffären) ryker vid låg temperatur? Det är ju liksom det som man vill uppnå.

Så att alla är med i kemin:

Det som händer vid upphettning är ju att dubbelbindningarna i fettsyrasvansarna reagerar med varandra (fettet härdas) så att de bildar ett nätverk, ett vax som är själva non-stickytan på en "inbränd" metallyta. (Till detta kommer att fettsyrorna ramlar av glycerolen och en massa andra oklara kemiska reaktioner.) Och linfröolja har ju riktigt många dubbelbindningar eftersom den består av fleromättade fettsyror (inte minst till stor del alfa-linolensyra). Rapsolja har också rätt många dubbelbindningar även om den inte ligger i linfröoljeklassen. Mättat fett som t ex ister eller kokosfett är därmed sämre på att skapa en non-stickyta eftersom det ju finns färre dubbelbindningar.

• Gilla
7ender
  • Laddar…
Claes Sörmland
nikasp nikasp skrev:
Jag tycker att jag varit igenom ganska många non-stick men de ger upp förr eller senare. Har inget emot non-stick för att jag är orolig men steker hellre i gjutjärn då jag tycker att resultatet och stekytan blir bättre. Och så slipper man byta dyra pannor var och varannat år.

Hade en som jag trodde skulle hålla for life som nog klarade 5 år men gav upp den med till sist. Den hade löstagbart handtag vilket jag tyckte var kanon. Gör ofta omelett och kör klart sista i ugnen så skönt att slänga in och plocka av handtaget.
Håller med. Nu får det räcka med byte av stekpannor i mitt liv så nu kör jag gjutjärn och de Buyer kolstål. Keramisk non-stick var en förbättring jämfört med tidigare teflon med till sist slutade de att vara non-stick och blev sunkiga.

C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad är det otrevliga? Att linfröoljan (rå linolja kallas den ju inte i matvaruaffären) ryker vid låg temperatur? Det är ju liksom det som man vill uppnå.
Näe, rapsoljan bolmar rätt bra också. Nej, det var att linfröolja skulle vara särskilt dålig med avseende på ohälsosamma ämnen som bildas vid upphettning, men jag googlade lite på det och det kan nog mycket väl vara "alternativa fakta".

L lingonlingon skrev:
Scanpan ctx funkar mycket bra
Nä.. här var den kass efter ett halvår.. däremot funkar fortfarande tefal-jamie oliver, trots över tre år på nacken..

Peter2400 Peter2400 skrev:
Funkar jättebra tills man låter en köttfärssås puttra i den ett par timmar.
jag har kört gjutjärn i 20 år och det fungerar alldeles utmärkt. Bränner det fast så har man diskat med något fettlösande, alternativt för dåligt med fett i pannan. Endast hett vatten och en bit papper när man diskar. ☺️

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.