238 972 läst ·
226 svar
239k läst
226 svar
Allt fastnar i rostfri stekpanna
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 854 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 854 inlägg
Satake har PTFE-beläggning precis som alla andra och tål inte mer än 260C kontinuerligt, så oavsett utseendet måste man undvika att överhetta om den ska hålla och inte bryta ner beläggningen.
Närmare bestämt https://www.ppgindustrialcoatings.com/en-US/products/ppg-xylan-plus-coatings
Närmare bestämt https://www.ppgindustrialcoatings.com/en-US/products/ppg-xylan-plus-coatings
Kan vara, det vi haft problem med är Scan Deli Falukorv(68% kött), Felix pytt som lämnar all yta i pannan om det inte dränkts med olja och slutligen skalade och skivade potatis.MultiMan skrev:
Jag tror korvstekningsproblemet har med kvaliteten på korv att göra. Köper jag riktigt bra korv för (tyvärr) typ dubbla garantkorv-priset så är det som att steka en köttbit och det fastnar inte i gjutjärn eller kolstål, även med mindre mängder fett. Tyvärr tenderar lågpriskorv med en massa mjöl och andra utfyllnader till att klibba fast i pannan och då går det knappt med annat än teflon.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 854 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 854 inlägg
Scan Deli är ju deras bättre sort, men jag gillar inte Scan falukorvar alls dels pga smaken/konsistensen och att de gärna klibbar i pannan. Köper knappt Scan öht faktiskt utom rent kött och mamma Scans köttbullar när jag inte orkar göra egna. Tycker rent allmänt att tyskarna är bäst på korv. Falukorv har jag hittat en lokal variant som varken fastnar eller krymper och smakar fantastiskt (för att vara falukorv), men den är klart dyrare tyvärr.
Jag såg ett program på tv om skötsel av papegojor där dom varnade för att låta fåglarna vara nära eftersom dom inte tålde det som kom från pannorna. Nu är ju vi inte papegojor (ja en del kan uppfattas som det) men det avges nåt i alla fall.
Redigerat:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 854 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 854 inlägg
Gaserna som bildas när PTFE bryts ner är dödlig för vissa fåglar. Människor tror jag kan bli tillfälligt dåliga av den också fast i mycket högre koncentrationer som är omöjliga att uppnå i hemmet. Men sådant gäller ju mycket som används på fel sätt och bryts ner eller brinner upp och då avger giftiga gaser. Fåglar är allmänt gaskänsliga, därför man använde de i gruvor förr t ex.
60-talets miljonbyggen med plastlister/handtag, PVC-kablar och skummgummisoffor/madrasser var ju inte direkt mumma heller när det börjar brinna.
60-talets miljonbyggen med plastlister/handtag, PVC-kablar och skummgummisoffor/madrasser var ju inte direkt mumma heller när det börjar brinna.
Jepp, på det spåret var jag med men insåg efter par år att materialen och teknikerna kommer alltid leverera olika resultat. Man kan skylla på kunskap men faktum är att det alltid kommer krävas många gånger mer olja\fett med kolstål\gjutjärn\rostfritt. Man kan praktiskt taget steka ett ägg utan någon fett alls i en teflonpanna. Fett är dock viktigt för smakens skull MEN det ska vara i rätt mängd, jag vill inte behöva sila maten innan den läggs upp på tallriken vilket alltid varit fallet med gjutjärn\kolstål. Sen är det säkert så att vi har olika förväntningar på resultatet. Steker jag par ägg eller pyttipanna så lägger jag kanske i 1 matsked smör, det skulle inte räcka på långa vägar i kolstål\gjutjärn.Claes Sörmland skrev:
Jag använder inte non-stickstekpannor av den enkla anledningen att nu får det banne mig räcka med slit-och-släng-stekpannekonsumtion i detta livet. Rostfri stekpanna upptäckte jag först nyligen men förstår nu varför de är så populära i restaurangköken. Men visst kräver de lite mer färdighet att använda än alternativen.
Har iallafall inga problem att steka dem i teflonpannan med en matsked smör, har inte märkt att de klibbar. Däremot går de inte alls att steka på kolstål utan att täcka botten med olja.MultiMan skrev:
Scan Deli är ju deras bättre sort, men jag gillar inte Scan falukorvar alls dels pga smaken/konsistensen och att de gärna klibbar i pannan. Köper knappt Scan öht faktiskt utom rent kött och mamma Scans köttbullar när jag inte orkar göra egna. Tycker rent allmänt att tyskarna är bäst på korv. Falukorv har jag hittat en lokal variant som varken fastnar eller krymper och smakar fantastiskt (för att vara falukorv), men den är klart dyrare tyvärr.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 854 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 854 inlägg
Vi har två stycken Fissler-pannor. En i rostfritt stål med nån "grilleffekt". Herregud vad vi misshandlat den men den verkar överleva allt. Ett varv med stålull och lite diskmedel och den blir som ny. Fastnar inte överdrivet mycket heller, men kör inte ägg eller sånt där i.
Den andra tror jag heter Adamant med nån non-stickyta. Går dock att använda metallredskap så ska vara lite tåligare. Den funkar riktigt bra. Kört några år och den ser fortfarande fräsch ut och funkar lika bra som när den var ny.
Innan gick vi igenom ikea-pannor på löpande band.
Den andra tror jag heter Adamant med nån non-stickyta. Går dock att använda metallredskap så ska vara lite tåligare. Den funkar riktigt bra. Kört några år och den ser fortfarande fräsch ut och funkar lika bra som när den var ny.
Innan gick vi igenom ikea-pannor på löpande band.
Det bevisar att PFAS föroreningar är skadliga, det är allt. Frågan är inte heller att just hur mycket du får direkt via stekpannan, utan att tillverkningen av sådana och andra produkter har skapat föroreningar till den grad att regnvattnet i hela världen nu överskrider gränsvärderna av PFOA (och halterna ökar). Så frågan är mera att vi måste se över allt som använder dessa tillverkningsmetoder och bli mycket mera återhållsamma och noggranna med dom, inte bara stekpannor.MultiMan skrev:
PFOA används vad jag vet inte längre vid tillverkning av PTFE/Teflon, typ sedan 10 år och inte ens när det gjorde det fann man att det fanns några farliga mängder i grytorna då i stort sett allt försvann vid tillverkningen. Utanför fabrikerna förr, ja, det var ett problem.
Plasten i sig tål över 300C innan den börjar brytas ned. PTFE används i stort sett överallt och är helt oumbärlig i det moderna samhället, inklusive modern medicin.
Hur får du in PFAS (som i skumsläckningsmedlet som användes under många år) i stekpannorna vi använder i hemmen?
Exakt vad i studierna du visar påvisar att PTFE i hushållsredskap som används normalt (under 250C) skulle vara farligt?
Jag steker ägg i min minsta De Buyer kolstål, blir överlägset godast med perfekt krispighet, fastnar inte. Max 1 matsked olja krävs hos mig.
Jag har inte heller sett nånting som indikterat att PFOA slutat användas och hittar inget då jag söker.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 854 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 854 inlägg
@DennisCA Om du följer inläggen jag skriver i den här tråden hade du direkt sett ett exempel på att PFOA slutat användas, och det gäller de flesta tillverkare av sådana beläggningar:
https://www.ppgindustrialcoatings.com/en-US/products/ppg-xylan-plus-coatings
https://www.ppgindustrialcoatings.com/en-US/products/ppg-xylan-plus-coatings
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, mina kock-skills sträcker sig precis förbi korvstekandet så jag kanske inte ser problemet. Jag gillar falukorv och brukar köpa vanlig ICA körv, men den med lite mer kött i (70% eller nått), sedan pruttar jag i lite Arla flytande smör och rapsolja och sedan är det bara elda på tills det blir knaprigt och fint. Brukar inte fastna i pannan.....MultiMan skrev:
Jag tror korvstekningsproblemet har med kvaliteten på korv att göra. Köper jag riktigt bra korv för (tyvärr) typ dubbla garantkorv-priset så är det som att steka en köttbit och det fastnar inte i gjutjärn eller kolstål, även med mindre mängder fett. Tyvärr tenderar lågpriskorv med en massa mjöl och andra utfyllnader till att klibba fast i pannan och då går det knappt med annat än teflon.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 854 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 854 inlägg
Bra genomgång, men jag är ingen fan av rostfritt (edit: i stekpannor) utan har funnit mina favoriter i främst kolstål, gammaldags gjutjärn (som var det jag började med för längesedan) och moderna. tjockväggiga PTFE-pannor för sådant som kräver det. Tefal hade en rätt billig och bra serie stekpannor och ugnsformar i tjock, gjuten aluminium med PTFE, utmärkta och använder de fortfarande.
Men överlag är de väldigt prisvärda De Buyer som blivit mina favoriter till stekning av det mesta. Billiga och tåliga. Ger fantastisk Maillard-effekt.
Men överlag är de väldigt prisvärda De Buyer som blivit mina favoriter till stekning av det mesta. Billiga och tåliga. Ger fantastisk Maillard-effekt.