- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Varför, i så fall, finns det inte många besiktningsmän som inte skulle godta en 1pol/trapp som brytare till en fläkt? Istället skulle de fråga "är det där verkligen en 2polig brytare?"
Har personligen 'vuxit upp' med att nollan är en pol. En arbetsbrytare är som sagt inte allpoligt brytande, men i verkligheten så sätter man ju arbets/säkerhetsbrytare till alla maskiner som kräver det (roterande delar etc).
Sorry för att fortsätta OT men jag tycker det är intressant.
Har personligen 'vuxit upp' med att nollan är en pol. En arbetsbrytare är som sagt inte allpoligt brytande, men i verkligheten så sätter man ju arbets/säkerhetsbrytare till alla maskiner som kräver det (roterande delar etc).
Sorry för att fortsätta OT men jag tycker det är intressant.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det står kanske så någonstans elmont, men om du kan visa mig var elsäkerhetsverket skriver detta så ska jag tro dig. I Blå Boken står det iaf att nollan skall brytas och i nuvarande föreskrifter nämns det inget vad jag vet, det är därför jag undrar var du hittar detta?
Edit: Hittade det själv nu, elsäkerhetsverket var visst dubbeltydiga i denna frågan i blå boken och i nya föreskrifterna nämns inget. Så jag får medge att jag skrev fel i mitt första inlägg.
Edit: Hittade det själv nu, elsäkerhetsverket var visst dubbeltydiga i denna frågan i blå boken och i nya föreskrifterna nämns inget. Så jag får medge att jag skrev fel i mitt första inlägg.
Redigerat:
Eftersom du hävdar det så undrar jag varför en säkerhetsbrytare inte bryter nollan?Slugge skrev:
Danne, hur menar du nu, att jag hävdar något? Om du menar det med att nollan skulle brytas enligt Blå Boken så var det ju inte jag som hävdade något isf utan elsäkerhetsverket. Men på ett annat ställe står det annorlunda så slutsatsen är att det stod fel under definitioner i Blå Boken.
Det finns säkerhetsbrytare som bryter nollan om du är ute efter detta, det är tillåtet att montera. Kolla hos elgrossisten.
Det finns säkerhetsbrytare som bryter nollan om du är ute efter detta, det är tillåtet att montera. Kolla hos elgrossisten.
helt rätt, vart lite tokit där....hehe.. strömkommer gå genom PE och jfbn lösa vid nollkortis mot jord i apparaten om andra förbrukare delar på jfbn....pefo skrev:Snälla, tänk efter nu! Nolla och skyddsjord är ihopkopplad någonstans före JFB:n. Att kortsluta nolla och skyddsjord efter JFB:n får samma resultat som att lägga en extra nolledare utanför JFB:n. Någon potentialskillnad behövs inte eftersom det i grunden är samma ledare och strömmen fördelar sig proportionellt mot resistansen i ledarna. Så länge det finns nånting som drar ström efter PEN-förgreningen så kan man lösa den JFB vars nolla kortsluts mot skyddsjord. Bara att plugga på om parallellkopplade resistanser!![]()
Det kanske är långsökt, men man kan tänka sig att man arbetar med en utrustning som kopplats bort, fast inte nolla och PE. Om sedan nollan glappar någonstans före brytaren, t.ex. matande nolla till närmaste central, så kan man få höga spänningar inuti den bortkopplade utrustningen, mellan nolla och PE. Eftersom nollan kan ha förbindelse med fasledarna genom utrustningens interna laster, kan det även bli spänning mellan fasledare och PE. I princip kan all el i utrustningen få spänning relativt PE. Normalt är inte glapp/avbrott på nollan farligt, men i den här situationen blir det annorlunda.elmont skrev:
Jag har bett Elsäkerhetsverket motivera varför reglerna är
som de är, men svaret stämmer inte så bra på frånskiljning av en enskild utrustning:
"Nu gällande föreskrift ELSÄK-FS 2004:1 hänvisar till standard SS
4364000, enligt 536.2.1.1
Varje strömkrets ska kunna frånskiljas från samtliga matande
spänningsförande ledare med undantag av de fall som anges i
536.1.2. I TN-C system får PEN-ledaren inte frånskiljas eller brytas. I
TN-S system behöver inte neutralledaren frånskiljas eller brytas om
nätkonsessionshavaren garanterar att antingen matningens PEN-eller
neutralledare är anslutna till jord med tillräckligt låg resistans."
Svaret verkar syfta på frånskiljning av en hel anläggning.
Nätkoncessionshavaren tar väl inget ansvar för hur nollan är dragen i anläggningen?
Jag påpekade att jag såg en risk med frånskiljning av en enskild utrustning, om nollan inte bröts, men jag fick aldrig någon mer information från dem.
/Hasse
Allpolig brytare behöver INTE bryta Nollan.
Sluta tjata om detta 1 gång i månaden, sök på forumet.

Den som hävdar att nollan skall brytas vid allpolig brytning, kan ju ringa elsäkerhetsverket...
Jag kommer aldrig ge mig på denna punkt..
Sluta tjata om detta 1 gång i månaden, sök på forumet.
Den som hävdar att nollan skall brytas vid allpolig brytning, kan ju ringa elsäkerhetsverket...
Jag kommer aldrig ge mig på denna punkt..
Att hitta teoretiska möjligheter för att nått ska bli fel kan man alltid, problem med spänningssatt nolla torde vara ytterst sällsynt, även skyddsjorden kan ju bli spänningssatt om "rätt" fel uppstår. Dessutom kontrollmäter väl alla innan man stoppar fingrarna där det skulle kunna vara spänning. Jag vet naturligtvis inte hur andra gör men jag kontrollmäter alltid sedan jag slaget av en brytare och ska in i anläggningen och jobba.
jag anser att anläggningen är spänningsatt tills motsatsen är bevisad.
2008-07-03elmont skrev:
När Elsäkerhetsverket förnyar sina föreskrifter innebär det att de sista delarna av den så kallade Blå boken upphör att gälla.
Kan ta bort dina 'väl' nästa gång
Själv hade jag ingen aning om det, bra att veta.
Du e inte lika våghalsig då som de gamla mekarna på stockholms tunnelbana som gick omkring i servicehallen och kollade strömavtagarnas fjäderspänning med bara händerna ("Har Gummistövlar - inget problem") medans andra sidan av tåget var anslutet till spänningsförande skena ( 600V likström) ....heheelmont skrev:Att hitta teoretiska möjligheter för att nått ska bli fel kan man alltid, problem med spänningssatt nolla torde vara ytterst sällsynt, även skyddsjorden kan ju bli spänningssatt om "rätt" fel uppstår. Dessutom kontrollmäter väl alla innan man stoppar fingrarna där det skulle kunna vara spänning. Jag vet naturligtvis inte hur andra gör men jag kontrollmäter alltid sedan jag slaget av en brytare och ska in i anläggningen och jobba.
Jag tycker bara att reglerna är lite inkonsekventa. För de flesta fel krävs det två samtidigaelmont skrev:
fel för att det ska bli farligt. Där det räcker med ett fel, PEN-avbrott, har man infört speciella regler, t.ex. att arean alltid måste vara minst 10 mm2.
Pillar man i en utrustning som är frånskild med en "allpolig" brytare,
så kan det alltså räcka med ett ganska simpelt fel för att det ska bli farligt.
Nollan definieras fortfarande som spänningsförande, och i just det här fallet kommer man alltså i kontakt med "spänningsförande" delar.
Om man har en arbetsbrytare för att garantera att maskinen inte aktiveras,
då tycker jag att reglerna är tillräckliga. T.ex. en rörlig maskin där det skulle innebära livsfara om den startade vid fel tillfälle.
Har man arbetsbrytaren för att fritt kunna arbeta med el i maskinen,
då tycker jag att det finns ett (litet) säkerhetshål. Försöker man gardera sig genom att tillfälligt bygla nolla och PE i maskinen, så kommer troligen en JFB att lösa ut.
Elsäkerhetsverkets åsikt verkar dock helt klar:
En allpolig brytare behöver inte bryta nollan, men den får göra det.
/Hasse
Lite roligt att denna diskussion kommer upp då och då.. Hade för mig att vi hade utrett detta in i minsta detalj? Man behöver aldrig bryta nollan, förutom om det står så i en produkts installationsbeskrivning (då är det den som gäller). Så sa elsäkerhetsverket då jag ringde dom.