Här på forat härjade för något år sedan en lång debatt huruvida allpolig frånskiljning inkluderade nollan eller ej. Jag tror att en noggrann tolkning av "blå boken" gav att nollan inkluderades men att forat ändå var oenigt om behovet. Dock tycker jag det var uppenbart att blå boken krävde allpolig frånskiljning av motorer (sedan är det en annan sak om författarna till olika stycken i boken menade samma sak).

Oavsett vad reglerna säger, så är det praktiskt att enkelt kunna skilja bort nollan av två skäl:
- Vid service och reparation på t.ex. tvättmaskiner och värmepumpar vill man inte lösa ut JFB om man råkar kortsluta PE och N inuti maskinen när den är frånskiljd.
- Vid sökning av jordfel i t.ex. tvättmaskiner och värmepumpar behöver man kunna skilja PE från N när den är frånskiljd.

Jag vill alltså byta mina 3-poliga brytare mot 4-poliga men upptäcker till min förvåning att i stort sett alla fabrikat av brytare är 3-poliga. Det finns 6-poliga till rövarpriser och det måste ju vara avsett för Y/D startade motorer och det är väl att ta i (priset orimligt). Och så finns det hjälpkontakter men jag förstår inte om dessa klarar strömmen eller om de endast är avsedda för signalering och kontroll?

Kan någon tipsa om åtminstonde en brytare som är 4-polig? Och hur kommer det sig att den överväldigande majoriteten i utbudet är 3-poligt (ofta med N-plint!) om det finns ett krav på frånskiljning av N?

Pen

Mikael_L
Om man bryter nollan behöver man i vissa fall veta att nollan bryts efter och kopplas före faserna vid från- resp. tillslag. Jag tror det är för laster med blandade deltakopplade trefaslaster och Y-kopplade trefaslaster eller enfaslaster. För rena deltakopplade laster behövs ju ändå ingen nolla...

Här har du E nr till två olika 4 poliga
E3164312 E3157013

Mikael_L: Tack för det! Skulle gärna vilja kontrollera att nollan kan bära full ström. Det står tyvärr inget fabrikat och jag har inte tillgång till refererade standarder. T.ex. ABBs brytare BAS25 specas kortfattat 3+1 men det är ändå bara 3 poler som kan bära last om man tittar närmare i specen. Men de brytare du hittat som bara heter 4 pol och inte 3+1 verkar ju lovande.

petersv: Håller helt med dig om brytordningen. Och i fallet tvättmaskin och värmepump är det ingen ren trefaslast utan en massa annat skräp också - så det har betydelse. Kanske standarden specar detta för Mikel_L's strömbrytare? Strikt sett ska man ju inte manövrera en säkerhets-brytare med maskinen igång, men å andra sidan är det lätt hänt.

elmont: Tackar! Tyvärr hittar jag dem inte vare sig på Ahlsell eller Selga. Var kan jag titta närmare på dem eller köpa dem.

Pen

E3164312 är av fabrikat Norwesco och E3157013 är av fabrikat Katko, Elektroskandia för åtminstone dom fabrikaten och Ahlsell har Katko i sitt sortiment.

Pen skrev:
Mikael_L: Tack för det! Skulle gärna vilja kontrollera att nollan kan bära full ström. Det står tyvärr inget fabrikat och jag har inte tillgång till refererade standarder. T.ex. ABBs brytare BAS25 specas kortfattat 3+1 men det är ändå bara 3 poler som kan bära last om man tittar närmare i specen. Men de brytare du hittat som bara heter 4 pol och inte 3+1 verkar ju lovande.
Jag skulle sätta en peng på att det är Malmbergs!

Elsäkerhetsverket har svarat att neutralledaren inte behöver frånskiljas.

Fråga (00-91)
Innebär krav på allpolig till- eller frånkoppling i en fast installation att även neutralledaren skall brytas i TN-system?

Svar
Nej, av 461.2 framgår att neutralledaren inte behöver brytas eller frånskiljas i TN-S-system, det vill säga i en anläggningsdel inom ett TN-system där skyddsledaren (PE) och neutralledaren (N) är separata ledare.

Hoppas att det ger svar på den delen av frågan
Därmed fungar 3-polig brytare utmärkt.

Jag tycks minnas att orsaken till "allpolig brytning" på enfasapparater hänger samman med nått som har med länder med 2 fas i systemen att göra, som tex. Norge mm. och i sådana system har ju den allpoliga brytningen relevans även i 230 volts system

Fast även i ett system med fas+neutral så har N andra egenskaper än PE. Schneider electric gav ut en intressant text "ECT212: The neutral: A live and unique conductor" där för och nackdelar behandlas i samband med de olika vanligt förekommande jordningssystemen.

Jag kan försöka ladda upp den om folk är intresserade. Hur gör man?

Pröva gå in i avancerat läge där kan man ladda upp filer, får max vara 97kb om jag förstod rätt

MickeM skrev:
Elsäkerhetsverket har svarat att neutralledaren inte behöver frånskiljas.

Fråga (00-91)
Innebär krav på allpolig till- eller frånkoppling i en fast installation att även neutralledaren skall brytas i TN-system?

Svar
Nej, av 461.2 framgår att neutralledaren inte behöver brytas eller frånskiljas i TN-S-system, det vill säga i en anläggningsdel inom ett TN-system där skyddsledaren (PE) och neutralledaren (N) är separata ledare.

Hoppas att det ger svar på den delen av frågan
Därmed fungar 3-polig brytare utmärkt.
Ja, det var ju faktiskt tydligt vad som krävs ur elsäkerhets-synpunkt. Det betyder alltså att allpolig i 553.1 ska tolkas enligt 461.2 och inte enligt definitionen på annan plats. Tack!
Dock kvarstår att det i mina två fall är önskvärt med brytning av nollan. Men det är ju inte en elsäkerhetsfråga.

petersv skrev:
Jag lade den här i stället:
[länk]
Intressant. Författaren rekommenderar starkt brytning av nollan vid frånskiljning. Tack för artikeln.

elmont skrev:
E3164312 är av fabrikat Norwesco och E3157013 är av fabrikat Katko, Elektroskandia för åtminstone dom fabrikaten och Ahlsell har Katko i sitt sortiment.
OK och tack. Just det numret är inte klickbart och sökbart på Ahlsells web-katalog (varför?) men jag hittade närliggande nummer som hade 4-polig brytning. Tack än en gång.

Pen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.