Medlem
· Västmanland
· 261 inlägg
Hej,
Jag håller på att montera allmoge taklist 15x69 mm mot ett snedtak.
Förutsättningar:
Jag har provat flera vinklar på provbitar:
Frågor:
Har någon monterat liknande allmogelist mot snedtak runt 128° och vet vilken kapvinkel som brukar fungera?
Tacksam för hjälp, osäker på om jag är på rätt väg och om det är tekniskt möjligt att få till det. Jag har lagt en hel dag för att försöka hitta rätt vinkel.
Jag håller på att montera allmoge taklist 15x69 mm mot ett snedtak.
Förutsättningar:
- Vinkel mellan vägg och vägg: 90°
- Vinkel mellan vägg och tak: ca 128° (uppmätt med smygvinkel)
- Taklisten är en vanlig allmogelist, inte en speciallist för snedtak
- Sågen går endast till 45° gering
Jag har provat flera vinklar på provbitar:
- 45° = för lite
- 50° = betydligt bättre
- 58° = sämre igen
Frågor:
Har någon monterat liknande allmogelist mot snedtak runt 128° och vet vilken kapvinkel som brukar fungera?
- Ska detta gå att lösa med vanlig gering om listen ligger i monteringsläge ("in position") i sågen?
- Är det normalt att bygga en styrkloss/jigg för att få större effektiv vinkel än 45°?
- Eller är det bättre att montera ena listen först och rita av den verkliga skärlinjen på den andra?
Tacksam för hjälp, osäker på om jag är på rätt väg och om det är tekniskt möjligt att få till det. Jag har lagt en hel dag för att försöka hitta rätt vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "smygvinkel"
Smygvinkel 9574 Bahco
Överföring ab vinkel till arbetstycke
212 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västmanland
· 261 inlägg
Vad är det som gör att det inte går? Jag har hållit på en hel helg, men svårt att ge upp när jag inte förstår varför det inte fungerar. Har lyckats tidigare med snedtak, men inte med allmoge.T Testarn skrev:
Är det bara en snedkapad hörnkloss som gäller.
Geometri.
Du kan gera listen i ett plan och kapa respektive bit i halva totala vinkeln och få god passning. Funkar både vertikalt (tänk dörrfoder) och horisontellt (golvsocklar tex)
När du har vinklar i två plan så kommer geometri att ställa till det.
Tänk att du har en stående list och tvärs den en lutande.
När du kapar den lutande listen kommer snittet att bli längre än listens bredd.
Om du då har profilerad list så kommer profilen inte passa mot varandra. På den lutande listen kommer profilen "dras ut" så att säga.
Du kan gera listen i ett plan och kapa respektive bit i halva totala vinkeln och få god passning. Funkar både vertikalt (tänk dörrfoder) och horisontellt (golvsocklar tex)
Om du då har profilerad list så kommer profilen inte passa mot varandra. På den lutande listen kommer profilen "dras ut" så att säga.
Medlem
· Västmanland
· 261 inlägg
Tack. Då var det inte konstigt att jag inte fick till det. Jag får köpa några hörnklossar och snedkapa dom mot taket. Jag har gjort taklister i lutande tak och fick till det, men då var inte listen profilerad som en allmoge.T Testarn skrev:Geometri.
Medlem
· Västmanland
· 261 inlägg
Jag får profilerna att mötas i mitten men får cirka 5 mm förskjutning i fram- och bakkant av snittytan. Är det detta du menar med att profilen dras ut geometriskt?T Testarn skrev:Geometri.
Medlem
· Västmanland
· 261 inlägg
T Testarn skrev:Geometri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det att göra såhär med min list?
Medlem
· Västmanland
· 261 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden