Hej,
Jag håller på att montera allmoge taklist 15x69 mm mot ett snedtak.

Förutsättningar:
  • Vinkel mellan vägg och vägg: 90°
  • Vinkel mellan vägg och tak: ca 128° (uppmätt med smygvinkel)
  • Taklisten är en vanlig allmogelist, inte en speciallist för snedtak
  • Sågen går endast till 45° gering
Problemet är innerhörnet där den lutande taklisten möter en horisontell taklist.

Jag har provat flera vinklar på provbitar:
  • 45° = för lite
  • 50° = betydligt bättre
  • 58° = sämre igen
När jag lägger ihop provbitarna passar profilen ganska bra i mitten, men jag får cirka 4–5 mm förskjutning i fram- och bakkant av snittytan.

Frågor:

Har någon monterat liknande allmogelist mot snedtak runt 128° och vet vilken kapvinkel som brukar fungera?
  1. Ska detta gå att lösa med vanlig gering om listen ligger i monteringsläge ("in position") i sågen?
  2. Är det normalt att bygga en styrkloss/jigg för att få större effektiv vinkel än 45°?
  3. Eller är det bättre att montera ena listen först och rita av den verkliga skärlinjen på den andra?
Jag vill helst undvika hörnklossar och få till en korrekt gering.

Tacksam för hjälp, osäker på om jag är på rätt väg och om det är tekniskt möjligt att få till det. Jag har lagt en hel dag för att försöka hitta rätt vinkel.

1780599846662.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
Den listen går inte att gera ihop med tillfredsställande resultat i ett snedtak.

Du får hitta en annan lösning.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Den listen går inte att gera ihop med tillfredsställande resultat i ett snedtak.

Du får hitta en annan lösning.
Vad är det som gör att det inte går? Jag har hållit på en hel helg, men svårt att ge upp när jag inte förstår varför det inte fungerar. Har lyckats tidigare med snedtak, men inte med allmoge.

Är det bara en snedkapad hörnkloss som gäller.

T
Geometri.

Du kan gera listen i ett plan och kapa respektive bit i halva totala vinkeln och få god passning. Funkar både vertikalt (tänk dörrfoder) och horisontellt (golvsocklar tex)

När du har vinklar i två plan så kommer geometri att ställa till det.
Tänk att du har en stående list och tvärs den en lutande.
När du kapar den lutande listen kommer snittet att bli längre än listens bredd.

Om du då har profilerad list så kommer profilen inte passa mot varandra. På den lutande listen kommer profilen "dras ut" så att säga.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Geometri.

Du kan gera listen i ett plan och kapa respektive bit i halva totala vinkeln och få god passning. Funkar både vertikalt (tänk dörrfoder) och horisontellt (golvsocklar tex)

Om du då har profilerad list så kommer profilen inte passa mot varandra. På den lutande listen kommer profilen "dras ut" så att säga.
Tack. Då var det inte konstigt att jag inte fick till det. Jag får köpa några hörnklossar och snedkapa dom mot taket. Jag har gjort taklister i lutande tak och fick till det, men då var inte listen profilerad som en allmoge.

T Testarn skrev:
Geometri.

Jag får profilerna att mötas i mitten men får cirka 5 mm förskjutning i fram- och bakkant av snittytan. Är det detta du menar med att profilen dras ut geometriskt?

T Testarn skrev:
Geometri.

1780643014588.png
Skapa konto

Går det att göra såhär med min list?

T
F Fredrik_1976 skrev:
[bild]
Går det att göra såhär med min list?
Nej, listen på bilden är inte lika platt som din list utan mer som en profilerad trekant vilket möjliggör deras lösning

T Testarn skrev:
Nej, listen på bilden är inte lika platt som din list utan mer som en profilerad trekant vilket möjliggör deras lösning
ok, då är det bara hörnkloss som är lösningen för mig?

F Fredrik_1976 skrev:
Förkroppning är lösningen! Googla, finns bra filmer på youtube!

T
F Fredrik_1976 skrev:
Som sagt, det går att lösa med en liten figursåg/lövsåg

Har precis den listen i sovrummet! Förkroppade mot väggen och gerade mot taket. Lite trial and error så gick det, och målarfog är ens vän...

• 17807538920576817153106436388279.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.