51 342 läst ·
641 svar
51k läst
641 svar
Allmänna Zigbee-tråden
Håller med! Ska nu EU lägga sig i och förbjuda diverse saker som exempelvis glödlampor, tycker jag de borde förbjuda armaturer med integrerade ljuskällor för det är nog en av de största blåsningarna konsumentkollektivet gått på i modern tid. Snacka om resursslöseri och miljöskadlig produkt!pacman42 skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
För 15-20 år sedan var det en vild debatt här på Byggahus om detta med moderniserade ljuskällor i gamla fattningar kontra helt nya armaturer. Då var det också delade meningar om 12V-system eller 230V-system till de infällda spottarna.Alfredo skrev:
Det finns fördelar med integrerade armaturer. Plafonder kan byggas mycket grundare och need jämnare spritt ljus. Sedan borde kanske drivare och annat gå att byta ut i dem. Annars blir det samma problem som med E27 - LED i dem fungerar fint, men drivaren är slut så man köper nytt ändå...
Fast det problemet kostar några tior att lösa av en lekman. Byta "plafond" kostar några tusenlappar och måste (i praktiken) göras av en elektriker. Skillnaden i problemets dignitet är extrem.S sjoelund skrev:
Det där är en extremt svartvit åsikt. Många av dagens belysningslösningar hade inte ens funnits om det funnits ett sånt förbud. LED-lister, grunda spotlights, tunna paneler, etc etc.Alfredo skrev:
Problemet är inte att ljuskällan inte går att byta, problemet är att undemålig design gör att de går sönder långt innan själva LEDens livslängd är uppnådd.
Vanligtvis är det för att elektroniken klämts in i för trånga utrymmen utan adekvat kylning, oftast i de produkter du förespråkar (utbytbara E27, E14, GU10, etc).
För all del. Det var väl en aning tillspetsat. Jag är dock förbannat less på diverse integrerade armaturer som lovar runt och håller tunt och totalt sett kostar långt mer än gamla armaturer med traditionella glödlampor.R RoAd skrev:
I detta sammanhang struntar jag i de tekniska orsakerna utan konstaterar bara att det är vansinnigt att totalkostnaderna ska öka rejält för exempelvis belysning i trapphus, tvättstugor och liknande allmänna utrymmen, när man går från gammaldags extremt energislösande teknik till modern energibesparande teknik.
Snabba ryck både från Ledgrossisten och Styra hem, båda paketen kom idag.
Satt igång Shellyn så det lyser mellan 06-22, kommer inte in på HA som är en Rpi.
Har för mig att jag använde internetdelning från mobilen när jag satt igång den men den kopplar inte upp sig på det automatiskt nu så klart...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Satt igång Shellyn så det lyser mellan 06-22, kommer inte in på HA som är en Rpi.
Har för mig att jag använde internetdelning från mobilen när jag satt igång den men den kopplar inte upp sig på det automatiskt nu så klart...
Reboot...nino skrev:
Snabba ryck både från Ledgrossisten och Styra hem, båda paketen kom idag.
[bild]
Hittade den på hemmanätet, la till mobilens WiFi och startade om och den hittade så wifit.
Uppdaterade till senast av allt, inte gjort nåt sen jan -24 så det var väl dax.
Nu ligger den på en hyresgäst nät där även mina 4 Shelly ligger så dom dök upp också.
La även till en räknare så jag har koll på hur många gånger den tänder 🙂
Uppdaterade till senast av allt, inte gjort nåt sen jan -24 så det var väl dax.
Nu ligger den på en hyresgäst nät där även mina 4 Shelly ligger så dom dök upp också.
La även till en räknare så jag har koll på hur många gånger den tänder 🙂
Blev jätte irriterad, kollade lampan i tvättstugan och den hade gått igång kl 06, det är väl helt ok om någon slog igång en tvätt då, men den lyste fortfarande 1.5h senare.
Har gjort en automation som ska tända vid rörelse och släcka 3min efter sista rörelsen detekteras.
Sen insåg jag att jag gjorde ju ett schema i Shelly appen där lampan skulle tändas 06 och släckas 22 så allt funkade ju som det skulle 😀😀
Har gjort en automation som ska tända vid rörelse och släcka 3min efter sista rörelsen detekteras.
Sen insåg jag att jag gjorde ju ett schema i Shelly appen där lampan skulle tändas 06 och släckas 22 så allt funkade ju som det skulle 😀😀
De ska göra om hela sortimentet verkar det som.tveksamt skrev:
https://www.ikea.com/se/sv/newsroom...produkter-foer-det-smarta-hemmet-pubc24b3f70/