Bono_R Bono_R skrev:
Ok det var det jag också kom fram till när jag googlade runt. Men vem vet kanske kommer ngt framåt. Men stort tack i allafall.
/B
Om du skall söka på engelska heter klotlampa ”fancy round”

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Om du skall söka på engelska heter klotlampa ”fancy round”
Ok Tack får kolla på nätet imorgon.

Köpte en 60*60cm lampa på Lidl med Zigbee 29/1 -24
Idag så ser den ut så här

Har reklamerart den via nätet, antar att det blir pengar tillbaka
Men lite tråkigt då den kostade 800 och jag hade 40% så gav 480:-
Var hittar man nåt liknande?
Zigbee krav
Massa olika färger, helt onödigt
Ska ligga i ett akustiktak

• Gilla
ClasH
  • Laddar…
nino nino skrev:
Var hittar man nåt liknande?
Zigbee krav
Massa olika färger, helt onödigt
Ska ligga i ett akustiktak
Hornbach har Ergo Crosslink.Z som på papperet verkar likartat. Betydligt dyrare dock, med ca 1500 för en motsvarande storlek på panel. Blandade recensioner. Jag har inte provat själv.

AliExpress, svårt att få garantier dock.

En sökning på "ceiling led panel 60x60 cm zigbee" ger massor av träffar i Sverige och utomlands i varierande prisklasser...

• Gilla
nino
  • Laddar…
Har du HA så kan du styra lampan med vilken trigger som helst.
Måste lampan ha inbyggd Zigbee? Kan du inte styra den med valfri trådlös puck via HA?

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Har inte Ikea paneler, som styrs via deras smart, vilken är Zigbee men i övergång till Matter nu?

Signerat,
Experten på många frågor i en mening

• Gilla
nino
  • Laddar…
Sist jag kikade på Ikeas stöd för matter var det Zigbee enheter kopplade till deras gateway och istället för att tvinga använda deras molntjänst kunde man kolla gateway till matter. Inget Thread bakom kulisserna och då kunde man lika gärna köra på någon annan lokal Zigbee gateway (eftersom Zigbee-Matter inte alltid får med alla detaljer och extra features som enheterna kan tänkas ha).

slothy slothy skrev:
Har inte Ikea paneler, som styrs via deras smart, vilken är Zigbee men i övergång till Matter nu?

Signerat,
Experten på många frågor i en mening
Jetström men det är en panel för utanpåliggande montage inte i ramverket för taket.

Lutar lite på om det är drivdonet som gått sönder, det kanske går att byta?
Ser ut så iaf men är väl inte säkert

Monteringsanvisning för utvändig panelinstallation med nätkabel, pluggar, skruvar, LED-drivdon och panellampa, med delbeskrivningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

useless useless skrev:
Har du HA så kan du styra lampan med vilken trigger som helst.
Måste lampan ha inbyggd Zigbee? Kan du inte styra den med valfri trådlös puck via HA?
Nej det är.väl inget krav.
Tror jag har Shelly puckar liggandes och även nån Zigbee puck från Amazon, kanske har en gen4 Shelly också 🤔

Bryter man strömmen till drivdonet då med pucken? Är det bättre/sämre ?

S sjoelund skrev:
Sist jag kikade på Ikeas stöd för matter var det Zigbee enheter kopplade till deras gateway och istället för att tvinga använda deras molntjänst kunde man kolla gateway till matter. Inget Thread bakom kulisserna och då kunde man lika gärna köra på någon annan lokal Zigbee gateway (eftersom Zigbee-Matter inte alltid får med alla detaljer och extra features som enheterna kan tänkas ha).
IKEA är på gång med nya produkter på området. Ska visst komma en första uppsättning i januari.

tveksamt tveksamt skrev:
IKEA är på gång med nya produkter på området. Ska visst komma en första uppsättning i januari.
Jo och de skriver så här om Matter

"IKEA + Matter: framtidens smarta hem.

IKEA är fullt engagerat i Matter-standarden, som är en ny, gemensam teknik som gör det enklare att koppla ihop smarta produkter från olika varumärken.

Just nu kan du testa Matter-stöd för vår DIRIGERA-hubb via The Workshop, en experimentell testsektion i IKEA Home smart-appen. Denna betafunktion stöder för närvarande endast ljuskällor, inklusive drivare. Fler produkttyper kommer att läggas till stegvis.

DIRIGERA fungerar som en brygga för Matter. Med tiden kommer hela vårt sortiment av smarta produkter att stödja Matter via DIRIGERA-hubben, som kopplar samman IKEAs produkter med andra Matter-kompatibla system.

https://www.ikea.com/se/sv/customer...les/d8f3b532-2513-4d88-97b0-e425d9f5d9g6.html

tveksamt tveksamt skrev:
Men det är väl ingen revolutionerande ny funktionalitet iom Matter? Har man en plattform som kan integrera diverse olika protokoll så tycker inte jag man ska hålla andan tills Matter går att köpa.

• Gilla
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
DIRIGERA fungerar som en brygga för Matter. Med tiden kommer hela vårt sortiment av smarta produkter att stödja Matter via DIRIGERA-hubben, som kopplar samman IKEAs produkter med andra Matter-kompatibla system.
Låter precis som det de redan har stöd för. Kan vara bra i framtiden när fler saker har stöd för Matter. Men kör man Home Assistant med en vanlig Zigbee brygga kan man i princip göra samma saker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.