54 497 läst ·
689 svar
54k läst
689 svar
Allmänna Zigbee-tråden
Jag kör HA/ZHA/ConBee II och jag upplever att mitt zigbee-nätverk har blivit så långsamt på sistone, blandade enheter och jag har inte lagt till något nytt som jag kan koppla det till, upplever att det tar flera sekunder för det mesta och ibland längre.
Någon idé om vad det kan bero på och om man kan göra något?
Flytta över så många WiFi-enheter som möjligt från 2,4 GHz till 5 GHz, då frigör du mycket bandbredd. Det gör säkert att ZigBee-routinge fungerar bättre också. Använd olika SSID för 5 GHz och 2,4 GHz för att hindra dem att falla tillbaka på 2,4 GHz.
Anänvd ett verktyg för att analysera signalkvalitén (mätningar ingår i protokollet för att hantera routingen, så har du ett bra verktyg i din gateway så kan du se vart nätet fungerar dåligt). Du har säkert en flaskhals någonstans. Förstärk nätet där den är.
Anänvd ett verktyg för att analysera signalkvalitén (mätningar ingår i protokollet för att hantera routingen, så har du ett bra verktyg i din gateway så kan du se vart nätet fungerar dåligt). Du har säkert en flaskhals någonstans. Förstärk nätet där den är.
D djac skrev:Jag kör HA/ZHA/ConBee II och jag upplever att mitt zigbee-nätverk har blivit så långsamt på sistone, blandade enheter och jag har inte lagt till något nytt som jag kan koppla det till, upplever att det tar flera sekunder för det mesta och ibland längre.
ZHA använder kanal 15 som standard.pacman42 skrev:
Flytta över så många WiFi-enheter som möjligt från 2,4 GHz till 5 GHz, då frigör du mycket bandbredd. Det gör säkert att ZigBee-routinge fungerar bättre också. Använd olika SSID för 5 GHz och 2,4 GHz för att hindra dem att falla tillbaka på 2,4 GHz.
https://www.home-assistant.io/integrations/zha/
Använder man wifi-kanal 1 eller 6 så stör det lite in på Zigbee kanal 15. Man kan prova byta till wifi-kanal 11 om man misstänker att det har med problemet att göra. Läs mer här https://www.metageek.com/training/resources/zigbee-wifi-coexistence/
Tack @pacman42 @Alfredo @knightjocke , sammantaget gjorde era tips att jag verkar ha lyckats förbättra tillståndet. Jag misstänker att kanaldistributionen i mitt WiFi har påverkat, jag har tre accesspunkter och använder därför ett antal kanaler och vilka som används var verkar vara av betydelse. Tog också bort några döda noder som hade kopplingar kvar, kanske detta också hjälpte till.
Jag är också nyfiken på om det finns några verktyg som kan underlätta i nästa felsökning?
Jag är också nyfiken på om det finns några verktyg som kan underlätta i nästa felsökning?
Det tråkiga med Zigbee är att ett kanalbyte betyder omparning till skillnad från wifi som är i princip sömnlöst.D djac skrev:Tack @pacman42 @Alfredo @knightjocke , sammantaget gjorde era tips att jag verkar ha lyckats förbättra tillståndet. Jag misstänker att kanaldistributionen i mitt WiFi har påverkat, jag har tre accesspunkter och använder därför ett antal kanaler och vilka som används var verkar vara av betydelse. Tog också bort några döda noder som hade kopplingar kvar, kanske detta också hjälpte till.
Nu kör du ZHA. Men i Zigbee 2mqtt så kan man också få fram nätkartan. Det kan hjälpa om man har problem med specifika enheter. Jag loggar även signalkvalitet och mängden paket enheterna skickar. Men det kan man inte i ZHA tyvärr
Står inget om att de slutat på hemsidan:
https://www.lidl.se/c/smart-home/s10019135
https://www.lidl.se/c/smart-home/s10019135
Marknaden kanske är mättad?
Folk har gjort sina teknikval och sitter still i båten.
Folk har gjort sina teknikval och sitter still i båten.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Kollade på detta för några månader sedan och då fanns det bara WiFi- eller Bluetooth-baserade klotlampor E27 med Tuya-firmware. Hittade inga Zigbee- eller Matter-lampor alls. Det är ju de senare du söker till Dirigera-hubben. Tuya-lampor går ju dock att ”svarva om” till ESPhome så att man slipper molntjänsterBono_R skrev: