M Messier1994 skrev:
Vet att Bluetooth typ har noll räckvidd under vatten. Har försökt simma med vattentäta lurar, om man doppar huvudet försvinner ljudet direkt trots att telefonen är 1m bort. Det enda som fungerade var en variant man hade på backhuvudet med sladd till öronen eftersom den delen i princip alltid är över ytan.
Det är därför mikrovågsugnar använder 2,4 GHz... Vattnet absorberar all energi i mikrovågorna.

• Gilla
Danternas och 1 till
  • Laddar…
2.4 GH är en kompromiss i frekvens för lagom absorberande inträngningsdjup i matvarorna (och vid den tiden tekniska möjlighet att tillverka magentronen till ett pris som är möjlig för konsumentprodukter) - skulle man sätta frekvensen där vatten absorberar som mest så skulle det bara värma precis vid ytan och bränna den och ingen värme alls några mm under ytan.

Varför elektronik med radiosändare som bluetooth och Wlan har samlats kring 'microvågsungsfrekvens' är för att det länge har varit ett licensbefriat frekvensområde (dock med regler numera i hur mycket det får sända ut i effekt i luften) bla. urspungligen av just microvågsugnas inträde på typ 60-talet när frekvensområdet inte var reglerat som idag och lika över hela världen och frekvensområdet kring microvågsungsfrekvensen ansetts som 'död' och utstörd av microvågsungnarnas användning för att kunna ha det till långväga kommunikation.

Med modern modulation och mottagarteknik med bredbandsmodulering så är man rätt duktig att få ut nytta inom frekvensområdet även när en microvågsugn arbetar med stark (läckt) signal (sedd ur radiomottagarmässigt ögon) i alldeles närhet frekvensmässigt där man sänder över sina information, men får förstås problem om det går så starkt in att man får intermodulation i mottagarnas ingångssteg då det är inte speciellt skarpt filtrerat på ingångarna (inga alls typ) för att hålla ned priset på pryttlarna.

• Gilla
Vardagsrum och 1 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
2.4 GH är en kompromiss i frekvens för lagom absorberande inträngningsdjup i matvarorna (och vid den tiden tekniska möjlighet att tillverka magentronen till ett pris som är möjlig för konsumentprodukter) - skulle man sätta frekvensen där vatten absorberar som mest så skulle det bara värma precis vid ytan och bränna den och ingen värme alls några mm under ytan.

Varför elektronik med radiosändare som bluetooth och Wlan har samlats kring 'microvågsungsfrekvens' är för att det länge har varit ett licensbefriat frekvensområde (dock med regler numera i hur mycket det får sända ut i effekt i luften) bla. urspungligen av just microvågsugnas inträde på typ 60-talet när frekvensområdet inte var reglerat som idag och lika över hela världen och frekvensområdet kring microvågsungsfrekvensen ansetts som 'död' och utstörd av microvågsungnarnas användning för att kunna ha det till långväga kommunikation.

Med modern modulation och mottagarteknik med bredbandsmodulering så är man rätt duktig att få ut nytta inom frekvensområdet även när en microvågsugn arbetar med stark (läckt) signal (sedd ur radiomottagarmässigt ögon) i alldeles närhet frekvensmässigt där man sänder över sina information, men får förstås problem om det går så starkt in att man får intermodulation i mottagarnas ingångssteg då det är inte speciellt skarpt filtrerat på ingångarna (inga alls typ) för att hålla ned priset på pryttlarna.
Det fungerar väl iofs sådär när micron kör. Har jag micron igång då slutar synken över flera högtalare på WiFi att fungera, det blir för stora variationer I paketleveranserna. Så snart jag stänger av micron börjar det att fungera.

Med Bluetooth så sprakade det rätt rejält när en Zündapp körde förbi på gatan 30m bort. Den var en riktigt elak störsändare. Surfa gick inte, WiFi stördes ut hellt...

Blir så när många saker samsas inom samma frekvensområde - man slåss om utrymmet och den starkaste 'vinner'

Vi hade en (väldigt dyr) mätutrustning som av någon anledning använde bluetooth som kommunikationsgränssnitt som enda alternativ istället för en seriesladd eller USB-sladd - lycka till att använda det på tunnelbaneplattsform när ett tunnelbanetåg kommer in och det kommer ut 100-tals personer med sin mobiler varav väldigt många av dem använder bluetooth... någon tänkte inte där...

Radiostörningar från gammal moppe med dålig/ingen störningsdämpning på tändningen var ökända för att slå ut digital kommunikation som digital-TV när det rullades ut då spikarna kom i precis lagom takt för att för att i stort sett skrota var paket förbi den inbyggda redundansen kan hämta upp i felrättning medans på analog TV-utsändning så blev det bara lite prickar på bilden.

---

Om man räknar på det lite...

En mikrovågsugn på 700 Watt värmeeffekt ger en signaleffekt på 58.4 dBm och nivåer som en LNA i en radioingångssteg typiskt som BT/Wlan/mobiltelefon börja får problem med intermodulationer ligger kring -40 - -30 dBm om den samtidigt skall lyssna på svaga signaler och skillnaden i dynamik mellan dessa blir då 98 - 88 dB. Det krävs en rätt bra kapsling på mikrovågsugnen för att uppnå dessa skärmningeffekter då man snabbt åker upp på hockeyskaftet i kostnader när man skall förbi en bit över 70 dB dämpning i en kapsling. Sådana RF-kapslingar med > 100 dB mellan in och utsida i dämpning brukar ha en skruv per 1.5 - 3 cm foglängd lite beroende frekvensområde mellan en metallock och en chassie och det ser man inte på en mikrovågsugns lucka...

När jag tänker på saken har jag inte kollat med en spectrumanalysator i hur mycket en microvågsugn faktiskt läcker i sin närhet när den arbetar - har ju grejor för det på jobbet, kanske återkommer om det om jag kommer ihåg att kolla det.

Redigerat:
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
Man kan, som jag, kontakta Post och telestyrelsen/PTS om man hittar något som verkar bryta mot reglerna. Jag brukade promenera en viss sträcka och varje gång jag gick förbi en butik där så bröts min Bluetooth. Anmälde det och de åkte ut och mätte. Sen ringde en kille som hade koll till mig. Tyvärr såg de inget när de var ute.

slothy slothy skrev:
Man kan, som jag, kontakta Post och telestyrelsen/PTS om man hittar något som verkar bryta mot reglerna. Jag brukade promenera en viss sträcka och varje gång jag gick förbi en butik där så bröts min Bluetooth. Anmälde det och de åkte ut och mätte. Sen ringde en kille som hade koll till mig. Tyvärr såg de inget när de var ute.
Det räcker att det kör förbi en gammal moped av 70-tals modell så slutar både ZigBee och WiFi att fungera. Deras tändstift är oskärmade och agerar störsändare över ett brett spektrum. Har hänt mig ett par gånger att en veteran moped kör förbi utanför mitt hus och allt bara ger upp.

pacman42 pacman42 skrev:
Det räcker att det kör förbi en gammal moped av 70-tals modell så slutar både ZigBee och WiFi att fungera. Deras tändstift är oskärmade och agerar störsändare över ett brett spektrum. Har hänt mig ett par gånger att en veteran moped kör förbi utanför mitt hus och allt bara ger upp.
Kan det verkligen stämma?
Tänker på Mellsta Borlänge som väl är Sveriges största mopedträff och pågår i flera dagar...
Stora delar av Borlänge borde sakna wifi isåfall men det borde man hört talas om tycker jag

• Haha
  • Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Kan det verkligen stämma?
Tänker på Mellsta Borlänge som väl är Sveriges största mopedträff och pågår i flera dagar...
Stora delar av Borlänge borde sakna wifi isåfall men det borde man hört talas om tycker jag
Avstånd, skärmning och dämpning. Är du i en bil så är du skyddad. Är du i ett betonghus är du skyddad (armeringen). Dämpningen genom väggar gör stor skillnad.

WiFi är extremt tåligt och omsändningarna på TCP gör att man inte märker av hur mycket pakettapp det egentligen blir. Men sätt upp realtidsstreaming eller exempelvis streaming till två högtalare samtidigt hemma (detta bygger på att synk-paket skickas mellan högtalarna, dessa kommer ofta inte fram i tid och så bryts ljudet). Mikrovågsugnar ger liknande problem, men inte lika kraftiga (men även där havererar synken mellan högtalarna även om mikron är i andra änden av huset).

• Gilla
nino
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Mikrovågsugnar ger liknande problem, men inte lika kraftiga (men även där havererar synken mellan högtalarna även om mikron är i andra änden av huset).
De stör inte ut 5 GHz som används på enheter med streaming på typ TV. Mest enheter med 2.4 GHz och lägre krav på bandbredd som störs ut.

S sjoelund skrev:
De stör inte ut 5 GHz som används på enheter med streaming på typ TV. Mest enheter med 2.4 GHz och lägre krav på bandbredd som störs ut.
Och många gånger så hoppar enheterna ned på 2,4 GHz och hoppar inte tillbaka till 5 GHz. Av den anledningen så har jag separat SSID för 5 GHz hemma. Men notera hur dålig räckvidd och hur mycket sämre signal/brusförhållande som 5GHz har. Det är mycket omsändningar och störningar där också, men den höga kapaciteten och det faktum att man inte är på 2,4 GHz som är överfullt gör att det fungerar rätt bra ändå. Men för realtidsstreaming och för andra krävande applikationer så fungerar till och med mobilnätet bättre (om man har resursreservation så att man slipper slåss med användarna av mobilt bredband). Detta gör att man för exempelvis industrier har börjat gå över till privata mobilnät istället. WiFi duger helt enkelt inte. Samma sak för kreditkortsterminaler och andra tjänster som kräver låg bandbredd, de presterar bättre i det mobila nätet än på WiFi. Lite motsägelsefullt, men så är det.

S sjoelund skrev:
Varför skulle inte 2,4 GHz användas för streaming? Alltså jag är inte ute efter svaret "lägre bandbredd" utan är mer ute efter att jag tror att många faktiskt använder 2,4 GHz till det mesta och kanske till och med enbart 2,4 GHz.

Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle inte 2,4 GHz användas för streaming? Alltså jag är inte ute efter svaret "lägre bandbredd" utan är mer ute efter att jag tror att många faktiskt använder 2,4 GHz till det mesta och kanske till och med enbart 2,4 GHz.
Buffrad streaming fungerar rätt bra på 2,4 GHz tack vare omsändningarna på exempelvis TCP/QUIC, men du har frekventa störningar vilket temporärt påverkar både banddbredd och jitter. Så har man tjänster som inte buffras i flera sekunder innan visning så fungerar inte 2,4 GHz särskilt bra (och inte heller 5 GHz, även om man måste upp mycket mer i hastighet och ned i latenskrav för att springa på problem där).

Alfredo Alfredo skrev:
Det skulle förvåna mig då 5 GHz är riktigt gammalt nu och de routrar som inte stödjer det borde dött för länge sedan. Det är snarare så att de jag hjälpt med smarta hem har jag behövt slå på 2.4 GHz funktionen i routrar eftersom mycket sådan elektronik endast har stöd för 2.4 GHz... Men allting annat har kört på endast 5 GHz.

S sjoelund skrev:
Det är snarare så att de jag hjälpt med smarta hem har jag behövt slå på 2.4 GHz funktionen i routrar
OK. Min erfarenhet är snarare att den längre räckvidden på 2.4 GHz gör att det ofta fungerar bättre i praktiken än 5 GHz...

Alfredo Alfredo skrev:
OK. Min erfarenhet är snarare att den längre räckvidden på 2.4 GHz gör att det ofta fungerar bättre i praktiken än 5 GHz...
Det gör det för vissa enheter, ja. Jag har båda påslagna men det enda som egentligen borde kunna använda 5 GHz men kör på 2.4 är ett Nintendo Switch Lite (och det är väl dokumenterat att Nintendo programmerat dem att föredra 2.4 GHz även om 5 GHz finns och har bra täckning).

Resten, typ skrivare, robot dammsugare/gräsklippare, diverse Modbus, LLVP... Är det som ligger på 2.4. Alla Chromecast och TV apparater föredrar 5 GHz. (Det är samma SSID, så alla enheter får välja själva)

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.