4 668 läst ·
60 svar
5k läst
60 svar
Allmänna datorhjälp tråden
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
Visst, det är inte ett original. Men jag har köpt via batteriexperten förut utan problem. Jag kan ju returnera inom 30dgr ifall det inte fungerar. Vet inte ens om det finns original, datorn är några år.B Bästerortarn skrev:
Det krävs att Batteristatusmonitoreringen lär sig det nya batteriet.
När är det fullladdat och ffa när är det urladdat, men båda parametrarna ändras när det gamla batteriet åldras.
Jag hade liknande problem med en annan Asusmodell.
Batteriet, tja det såg exakt lika dant ut, men skruvarna passade inte riktigt…
Tror det visade 0% första gången, men minns inte riktigt.
Min nya Asusdator varnar om den varit nätansluten för länge.
Speciella kalibreringsprogram verkar inte finnas längre.
Huvudprincipen är
Ställ ner vid vilken batterinnivå som laptoppen ska stängas av till 5%
Ladda ur till den stängs av.
Ladda upp, upprepa, vilotider emellan.
Sätt gärna på en musikspelare så den inte gör någon Powerdown utan verkligen laddar ur batteriet.
Valbar volym. Alternativt stänga av batterisparfunktioner som viloläge.
Men det är len del detaljer som har betydelse.
Följande text kommer från
https://support.accessoires-asus.co...41-How-to-reset-the-battery-for-recalibration
Nadie lo sigue aún
To reset the battery of a laptop in order to calibrate it, follow these general steps:
- Completely discharge the battery: Use your laptop until the battery is completely discharged and the computer shuts down automatically.
- Wait: Leave the computer turned off for a few hours, ideally 4 to 6 hours, to allow the battery to rest.
- Fully recharge the battery: Plug the laptop into the computer charger and let the battery fully recharge. Make sure not to interrupt the charging process.
Calibration: If you wish, you can calibrate the battery by repeating steps 1 to 3 at least once more.
Once the battery is calibrated or reset, monitor its behavior. Make sure the battery life improves and that it charges and discharges normally.
Man ska ju vara lite försiktig med vem man litar på på internet, men jag tycker ändå man kan få lite intressanta hintar i följande svammel…samt sista punkten är intressant.
När är det fullladdat och ffa när är det urladdat, men båda parametrarna ändras när det gamla batteriet åldras.
Huvudprincipen är
Sätt gärna på en musikspelare så den inte gör någon Powerdown utan verkligen laddar ur batteriet.
https://support.accessoires-asus.co...41-How-to-reset-the-battery-for-recalibration
How to reset the battery for recalibration?
Actualización hace 1 añoNadie lo sigue aún
To reset the battery of a laptop in order to calibrate it, follow these general steps:
- Completely discharge the battery: Use your laptop until the battery is completely discharged and the computer shuts down automatically.
- Wait: Leave the computer turned off for a few hours, ideally 4 to 6 hours, to allow the battery to rest.
- Fully recharge the battery: Plug the laptop into the computer charger and let the battery fully recharge. Make sure not to interrupt the charging process.
Calibration: If you wish, you can calibrate the battery by repeating steps 1 to 3 at least once more.
Once the battery is calibrated or reset, monitor its behavior. Make sure the battery life improves and that it charges and discharges normally.
Man ska ju vara lite försiktig med vem man litar på på internet, men jag tycker ändå man kan få lite intressanta hintar i följande svammel…samt sista punkten är intressant.
To calibrate the Battery Management System (BMS) after changing the battery in an Asus Zenbook, you need to
perform a full manual discharge and recharge cycle. Unlike some older models, most modern Asus Zenbooks do not have a specific BIOS menu option or software for this process; it relies on the battery's smart chip re-learning its capacity through real-world use.
Manual Calibration Procedure
Follow these steps carefully to allow the BMS to recalibrate its fuel gauge:
- Full Charge: Plug in the AC adapter and charge the laptop's new battery to 100%. Once it reaches 100%, leave it plugged in for at least two more hours to ensure the cells are fully balanced and the BMS registers the "full charge" flag.
- Adjust Power Settings:Before discharging, modify your power settings in Windows to prevent the laptop from automatically going to sleep or turning off the display on battery power:
- Go to Control Panel > Power Options > Change plan settings for your current power plan.
- Set "Turn off the display" and "Put the computer to sleep" to "Never" for the "On battery" option.
- Save changes.
- Full Discharge: Unplug the AC adapter and let the laptop run on battery power until it completely discharges and automatically shuts down. You can use the computer lightly during this time to speed up the process, but avoid intense, battery-intensive tasks.
- Rest Period: Once the laptop shuts down, leave it turned off or in a sleep state for at least five hours to allow the battery to cool down and dissipate any residual charge.
- Uninterrupted Full Recharge: Plug the AC adapter back in and let the battery charge to 100% without interruption. Do not use the laptop during this charging cycle.
- Finalize: The battery should now be calibrated. You may repeat this cycle once more if the battery percentage still seems inaccurate.
Troubleshooting/Alternative Methods
- BMS Hard Reset (If applicable): For some models, a simple hard reset can help. Turn off the laptop, unplug the charger, and hold the power button for 30 seconds. Then reconnect the charger and turn the laptop on.
- Check for BIOS Calibration Utility: While less common on modern Zenbooks, some older ASUS models featured a "Start Battery Calibration" option in the BIOS menu (accessed by pressing F2 during startup). Check your specific model's manual to see if this is available.
- Specialized Tools: For complex issues where the BMS chip data is corrupted or "locked" after a cell replacement, professional tools like NLBA1 are required to reprogram the chip, which is generally not a DIY procedure.
Helt stört att både bilar och laptops har BMS
Det skrev ju i biltråden av dom gamla stofilerna att det var fullständig skandal att man skulle stoppa in en dator i bilen bara för man bytt startbatteri för det behövdes minsann inte på Volvo 240-tiden 😂
Jag körde liknande med min ASUS Zenbook men gav upp, det blev inte bättre än 2-3 timmar mot det tredubbla med originalbatteri. Nu får den leva vidare med det och Win10 för enbart enklare uppgifter.blackarrow skrev:
Huvudprincipen är
[länk]
Actualización hace 1 año
Nadie lo sigue aún
Känner din zenbook av att du bytt batteri, dvs får du något annat än 0% i battery?A AndersS skrev:
Jag använde min dator utan att den var nätansluten i ett par timmar utan problem, men datorn säger 0% i batteriet, larmar och vill att jag stoppar i sladden.
Tack för uppslagen. Batteriet i sig verkar ju funka, körde ett par timmar igår utan nätsladd utan att den dog, samtidigt som datorn sa 0% i batteriet. Det jag lurar lite över är hur laddning av batteriet egentligen styrs. Är det via datorn eller finns det egentligen något chip (i batteriet?) som styr det oavsett vad datorn tror? Jag tänker att om datorn styr laddningen kanske det kan bli knas om datorn tror 0% men batteriet är fulladdat.blackarrow skrev:
Huvudprincipen är
[länk]
Actualización hace 1 año
Nadie lo sigue aún
Suck. Det verkar som det kanske inte var batteriet. Jag följde tipsen från @blackarrow med att ladda ur helt, tog ca 4 timmar, sen fick den stå oansluten över natten och sen har den fått ladda hela dagen - och nu är batteriet fortfarande tomt... Det börjar luta åt att det är något som kontrollerar batteriet/laddningen som är knas. Vad tror du @RoTe är det BMSen 😉...
Det är synd för jag gillar verkligen den här datorn, men jag får väl se till att ha den nätansluten.
Det är synd för jag gillar verkligen den här datorn, men jag får väl se till att ha den nätansluten.
Det kunde vart värre. Jag frågade om batteribyte i affären jag köpte datorn. Jo då, de kunde skicka den för felsökning och batteribyte, men eftersom garantin gått ut så skulle jag få betala 3000kr + batteri och ingen rabatt om "lagningen misslyckades". Batteriet fanns inte ens hos serviceverkstädernas leverantör i norden.D Dublin skrev:Suck. Det verkar som det kanske inte var batteriet. Jag följde tipsen från @blackarrow med att ladda ur helt, tog ca 4 timmar, sen fick den stå oansluten över natten och sen har den fått ladda hela dagen - och nu är batteriet fortfarande tomt... Det börjar luta åt att det är något som kontrollerar batteriet/laddningen som är knas. Vad tror du @RoTe är det BMSen 😉...
Så det är trots allt billigt att misslyckas själv...
Ska tillägga att mitt batteri jag köpte på Amazon klarade några timmar...blackarrow skrev:
Det kunde vart värre. Jag frågade om batteribyte i affären jag köpte datorn. Jo då, de kunde skicka den för felsökning och batteribyte, men eftersom garantin gått ut så skulle jag få betala 3000kr + batteri och ingen rabatt om "lagningen misslyckades". Batteriet fanns inte ens hos serviceverkstädernas leverantör i norden.
Så det är trots allt billigt att misslyckas själv...
Missade din fråga, dator visar med batterisymbolen att det nu är: 2 tim 0 min (77%) kvarD Dublin skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
Nu chansar jag att det är någon som är haj på domäner, dns, mailforwarding etc. här på BH och kan rädda mig. Eftersom nästan all världens kompetens finns här så håller jag tummarna. Ha förståelse för ev. bristande terminologi, jag är amatör (och klantskalle) 😊
Jag har en egen domän sedan 25 år. Först skaffade jag den som en kul grej, för att det var mitt smeknamn etc. Men framförallt hade jag den för att slippa byta email när jag bytte isp. På samma sätt gav jag morsan en emailadress också. Vid något tillfälle var det något som strulade som fan och jag slutade att använda bästerortarn@mindomän.cåm och gick över helt till en gmailadress. Däremot har morsan fortsatt att använda morsan@mindomän.cåm
Ett tag dom första åren så använde vi gandi.net's (det är där jag har domänen) inkluderade emailtjänst men sen var det strul, tror att det var något med att deras mailservrar var svartlistade eller dyl. så vissa mail jag skickade gick inte fram. Då ändrade jag så att morsan@mindomän.cåm bara var en forward till en emailadress hos hennes i.s.p. Nu har hon bytt i.s.p. till Tele2 som inte längre erbjuder email så jag försöker reda upp detta. Jag har förstått att man kan använda en gmailadress i iphones emailapp och i Windows mail (eller vad det nu heter) men då måste jag ju först fimpa den forwarding som finns från morsan@mindomän.cåm till morsan@teliaskojare.cåm som kommer avslutas snart av Telia.
Men nu när jag är inloggad på Gandi och ska fixa detta så ser jag att jag inte har någon email forwarding hos Gandi men att jag däremot har angett externa dns'er från Zoneedit. Och det ringer någon klocka att jag har använt ett gratiskonto på Zoneedit nån gång till något. Och eftersom Zoneedit också erbjuder emailforwarding så antar jag helt enkelt att det är där jag har lagt in en forward för morsan@mindomän.cåm till ......
Jag har klantat till det* med kontot hos ZoneEdit så jag kommer inte in där för att fimpa aktuell forwarding. Men ..... kan jag fimpa aktuell forwarding hos Zoneedit genom att bara ändra hos Gandi (där jag har domänen) från externa dns'er hos Zoneedit till Gandi's DNS'er?
* = min emailadress (för bl.a. återställning av lösenord) hos Zoneedit är bästerortarn@mindomän.cåm som jag inte har en jävla aning vart den går eftersom jag inte använt den på 15-20 år 🤪
Jag har en egen domän sedan 25 år. Först skaffade jag den som en kul grej, för att det var mitt smeknamn etc. Men framförallt hade jag den för att slippa byta email när jag bytte isp. På samma sätt gav jag morsan en emailadress också. Vid något tillfälle var det något som strulade som fan och jag slutade att använda bästerortarn@mindomän.cåm och gick över helt till en gmailadress. Däremot har morsan fortsatt att använda morsan@mindomän.cåm
Ett tag dom första åren så använde vi gandi.net's (det är där jag har domänen) inkluderade emailtjänst men sen var det strul, tror att det var något med att deras mailservrar var svartlistade eller dyl. så vissa mail jag skickade gick inte fram. Då ändrade jag så att morsan@mindomän.cåm bara var en forward till en emailadress hos hennes i.s.p. Nu har hon bytt i.s.p. till Tele2 som inte längre erbjuder email så jag försöker reda upp detta. Jag har förstått att man kan använda en gmailadress i iphones emailapp och i Windows mail (eller vad det nu heter) men då måste jag ju först fimpa den forwarding som finns från morsan@mindomän.cåm till morsan@teliaskojare.cåm som kommer avslutas snart av Telia.
Men nu när jag är inloggad på Gandi och ska fixa detta så ser jag att jag inte har någon email forwarding hos Gandi men att jag däremot har angett externa dns'er från Zoneedit. Och det ringer någon klocka att jag har använt ett gratiskonto på Zoneedit nån gång till något. Och eftersom Zoneedit också erbjuder emailforwarding så antar jag helt enkelt att det är där jag har lagt in en forward för morsan@mindomän.cåm till ......
Jag har klantat till det* med kontot hos ZoneEdit så jag kommer inte in där för att fimpa aktuell forwarding. Men ..... kan jag fimpa aktuell forwarding hos Zoneedit genom att bara ändra hos Gandi (där jag har domänen) från externa dns'er hos Zoneedit till Gandi's DNS'er?
* = min emailadress (för bl.a. återställning av lösenord) hos Zoneedit är bästerortarn@mindomän.cåm som jag inte har en jävla aning vart den går eftersom jag inte använt den på 15-20 år 🤪
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja! Du får ju också se till att motsvarande inställningar som du har hos Zoneedit i dag görs på Gandi, om de nu inte tillhandahåller defaultinställningar när du byter tillbaka (eller att du hittar dina 15 år gamla inställningar där), plus att du får fixa så att deras emailforwarding fungerar.B Bästerortarn skrev:
Medan du pillar med detta kan det bli lite driftavbrott för morsans mail (dvs att inkommande mail studsar).