4 943 läst ·
60 svar
5k läst
60 svar
Allmänna datorhjälp tråden
Skapa en lokal användare som du gör till administratör och använd den. Då kan du ta bort MS kontot om det stör. Bitlocker nyckeln kan du exportera och spara utanför MS kontot med.J jonaserik skrev:Sen med alla nya datorer har SSID diskar i dom, är inte stora, runt 500 Mb och som jag har tidigare, vanlig HD med 1 Tb på så får det inte plats. det måste till en extern. Dom flesta datorer i dag har ingen plats för en HD 1 Tb att montera extra. Hittade en ASUS i England med fack för HD. Den är klonad, men går inte att starta från, datorn hittar den inte. Med fråga på ASUS så blev ett svar, kanske datorn inte kan hantera den.
Men får se hur jag kan få till senare i framtiden, för det måste gå på något sätt, har en del datornördar omkring mig, så omöjligt är det kanske inte.
Vid installationen kommer frågan om att använda ett MS konto och det behövs två nej tack om jag minns rätt för att installera med lokalt konto.
Men inte i nya datorer då SSID är inlödda på kortet och går inte att byta, bland finns det någon extra anslutning för ytterligare insättning av SSID men inte en vanlig HD, det är borttaget.MathiasS skrev:
Har inte en susning om hur det kom sig. Detta hände efter flera månaders användning av ny datorMathiasS skrev:
Har ett lokalt konto och är kör på det nu. Har bitlockernyckeln på en separat fil, så där är inget problem.TeroM skrev:
Skapa en lokal användare som du gör till administratör och använd den. Då kan du ta bort MS kontot om det stör. Bitlocker nyckeln kan du exportera och spara utanför MS kontot med.
Vid installationen kommer frågan om att använda ett MS konto och det behövs två nej tack om jag minns rätt för att installera med lokalt konto.
Men kan inte klona eller bråka med den delen som Bit-locker sitter på. Försöker jag, kommer bara upp att du har inte behörighet för att göra detta. Skit.
Har du ändrat lokalkontot till administratör. Innan det är det inte mycket du kan göra med det kontot.J jonaserik skrev:Men inte i nya datorer då SSID är inlödda på kortet och går inte att byta, bland finns det någon extra anslutning för ytterligare insättning av SSID men inte en vanlig HD, det är borttaget.
Har inte en susning om hur det kom sig. Detta hände efter flera månaders användning av ny dator
Har ett lokalt konto och är kör på det nu. Har bitlockernyckeln på en separat fil, så där är inget problem.
Men kan inte klona eller bråka med den delen som Bit-locker sitter på. Försöker jag, kommer bara upp att du har inte behörighet för att göra detta. Skit.
Finns det ingen M2 plats för SSD i PCn ?
Jepp är det, Men går inte på den lockade delen. sen det med det nya nu och SSID så har jag läst för mycket om dom. Dom blir bra varma och tar stryk och säger upp sig. Nu vet jag inte hur många år någon har haft en sådan. Men har andra datorer med HD i och dom har snurrat i ca 20 år med användning med kanske 5 -10 timmar dagligen, får se om SSID klarar det.TeroM skrev:
Det med plats finns men där har jag en 1 Tb HD och den här datorn var den enda som fanns med hål för en HD i, mycket märkligt att dom kastat ut HD för SSID. Personligt är jag inte mycket för SSID. Men måste ha en 512; i den här. inlödd på kortet
Vad är det för dator, modell?J jonaserik skrev:Jepp är det, Men går inte på den lockade delen. sen det med det nya nu och SSID så har jag läst för mycket om dom. Dom blir bra varma och tar stryk och säger upp sig. Nu vet jag inte hur många år någon har haft en sådan. Men har andra datorer med HD i och dom har snurrat i ca 20 år med användning med kanske 5 -10 timmar dagligen, får se om SSID klarar det.
Det med plats finns men där har jag en 1 Tb HD och den här datorn var den enda som fanns med hål för en HD i, mycket märkligt att dom kastat ut HD för SSID. Personligt är jag inte mycket för SSID. Men måste ha en 512; i den här. inlödd på kortet
Kanske dags att starta en allmän datorhjälptråd i teknikdelen innan alla börjar ropa GAAAAHHH för långa diskussioner i denna tråd.
Jag installerade en ny win11 i sonens nya dator för 3 veckor sen och behövde inte bitlocka den. Dock har jag redan M$ konton för alla familjens medlemmar... Jag har installerat win11 på 3 datorer hemma och på ingen har det blivit bitlocker av misstag. Tror det kan bero på om man inte läser frågorna utan bara trycker ok på allt, kanske är bitlocker default valet? Tror inte det har med att man har en ms användare...TeroM skrev:
Ni som söker svar och hjälp, posta frågan i denna allmänna tråd.
Ni som kan ”det här med data” och vill hjälpa kan ju bevaka denna tråd för frågor.
Behövs det djupare analyser är det lämpligt att då bryta ut ämnet i egen tråd.
Inga ”Varför kör du Windows när det finns Linux etc.?” one-liners som inte tillför något.
Ni som kan ”det här med data” och vill hjälpa kan ju bevaka denna tråd för frågor.
Behövs det djupare analyser är det lämpligt att då bryta ut ämnet i egen tråd.
Inga ”Varför kör du Windows när det finns Linux etc.?” one-liners som inte tillför något.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Jag kan bidra med ett faktiskt problem jag hade för några dagar sedan och var på vippen att ringa supporten på företaget men hade inte tid, mitt uppe i en uppgift med klar tidsgräns.
Symtom: datorn verkar funka helt normalt men reagerar inte normalt på input från musen eller laptopens inbyggda styrplatta. Med viss möda drog jag igång en virusscan men inget hittades. Omstart, samma problem. Lade maskinen åt sidan och tog fram en annan laptop, kunde fortsätta vad jag höll på med tack vare att alla dokument är sparade på molntjänster.
Lösning: under ett efterföljande teamsmöte rotar jag runt litet på skrivbordet ser att det finns en styrplatta jag nästan aldrig använder, som alltid är kopplad via BT till den problematiska laptopen. Det låg en bok på denna styrplatta vilket betydde att den konstant sände musklick till den felande datorn... tada.
En verklig klassiker skulle jag säga, och grejen är att dessa BT-anslutna möss, styrplattor, tangentbord kan vara litet utspridda och gör problemet en smula gåtfullt ibland.
Sensmoral från detta: steg ett i felsökningen, kolla alla input-perifirienheter, glöm inte de blåtandsanslutna
Symtom: datorn verkar funka helt normalt men reagerar inte normalt på input från musen eller laptopens inbyggda styrplatta. Med viss möda drog jag igång en virusscan men inget hittades. Omstart, samma problem. Lade maskinen åt sidan och tog fram en annan laptop, kunde fortsätta vad jag höll på med tack vare att alla dokument är sparade på molntjänster.
Lösning: under ett efterföljande teamsmöte rotar jag runt litet på skrivbordet ser att det finns en styrplatta jag nästan aldrig använder, som alltid är kopplad via BT till den problematiska laptopen. Det låg en bok på denna styrplatta vilket betydde att den konstant sände musklick till den felande datorn... tada.
En verklig klassiker skulle jag säga, och grejen är att dessa BT-anslutna möss, styrplattor, tangentbord kan vara litet utspridda och gör problemet en smula gåtfullt ibland.
Sensmoral från detta: steg ett i felsökningen, kolla alla input-perifirienheter, glöm inte de blåtandsanslutna
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer