Testa även att blåsa rent kylflänsar och fläktar vid cpu och gpu, typiska dammsamlare och ger dessa symtom när kylningen inte funkar längre.

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
A
H Harald Blåtumme skrev:
Testa även att blåsa rent kylflänsar och fläktar vid cpu och gpu, typiska dammsamlare och ger dessa symtom när kylningen inte funkar längre.
Gör det bara inte med dammsugaren utan blås bort dammet istället med ex tryckluft på burk.

Dammsugaren skapar statisk elektricitet som dödar elektronik.

Majgårdarna
Ser att kylaren för cpu är full med bös. Skall blåsa ur den riktigt

• Gilla
Incinerator och 3 till
  • Laddar…
Behöver tips om felsökning på en dockningsstation. Har precis fått en HP USB-C docka G5 som jag använde ett par dagar utan problem. Vi har en skärm inkopplade med DVI, sen tangentbord, mus och webbkamera. Allt funkade hur bra som helst med min HP-dator. Sen ville frugan köra sin Lenovo mot dockan, men då fick vi inte skärmen att funka (allt annat funkade). Ok, datorn är kanske inte kompatibel.

Nu till problemet. När jag kopplar tillbaka till min HP dator så funkar allt MEN typ var 20e sekund klagar datorn på inkompatibel USB-enhet (utan att tala om vilken). Har provat allt - testat utan skärmen eller andra enheter inkopplade. Så klart stängt av och rebootat både dator och docka. Hittade till och med att det gick att uppgradera dockan mjukvara så nu har jag den senaste, men det är fortfarande samma problem. Nån som har tips på vad man kan göra? Jag skulle vilja fabriksåterställa dockan men lyckas inte hitta nån instruktion för det.

EDIT: Inser att skärmen inte alls funkar efter att dockan användes på frugans dator, utan vi testade med en separat HDMI-kabel för skärmen. Så gissningsvis är det skärmdelningen som ger felmeddelandet, det konstiga är att felmeddelandet även kommer om vi inte har någon skärm ansluten till dockan...

Redigerat:
Mats-S
Nu har Microsoft gjort det ännu svårare att installera en ren windows (ej uppgradera) med enbart en lokal användare knutet till den aktuella datorn. Tänket från MS är att alla ska logga in med ett officiellt windowskonto. Visst, passar säkert vissa, men många med mig vill inte ha den skiten, vi vill vara fria och köra vårat eget konto lokalt.

Dom gamla knepen funkar inte längre (för dom flesta). Den här metoden verkar vara den bästa just nu, MS har inte stoppat den ännu:

Det som kan strula är att man inte lyckas få upp kommandoprompten när man ska köra shift-F10 för att skapa den lokala användaren. Det som missas i videon är att det finns en lösning för det som i alla fall löste mitt problem.
Innan ni installerar, deaktivera "secure boot" i BIOS. Funkar det ändå inte, stäng av datorn, kolla BIOS igen att inte windows har pillat tillbaka "secure boot". Har ni ingen secure boot option i BIOS så kanske shift-F10 fungerar utan problem :-)

När får upp prompten är det bara att köra kommandot "start ms-cxh:localonly" på prompten så får ni upp en dialogruta där ni skapar en lokal användare. När det är klart är det bara att köra vidare, inget mer trams om "windows user" 😉

Det tidigare promptkommandot ""oobe\bypassnro" uppges inte fungera längre för många användare, hur som helst är det enklare att köra kommandot som jag skrev där man direkt får skapa den lokala användaren.

Det var allt, hoppas era win11 installationer funkar bra, kanske det här hjäpte någon att slippa timmar av googlande som jag fick göra 😎

• Gilla
Incinerator och 4 till
  • Laddar…
Jag har en kraschad Acer spin 7 med en i7-7Y75 CPU som inte ska stödja Windows 11 (ej gen 8 CPU, ingen TPM 2.0)
Är den skrot nu?
Jag har inte ens något Windows 10 media till den för att kunna återställa.

Finns det nån Linux distro med stöd för touch screen, flip mode(läsplattemode), laptotangentbord etc?

Man kanske ska köra linux i botten och wvrtuell någon virtuell Windowsinstallation som man återställer lätt i en VM?
Huvudlös KVM lättare än VmPlayer på Windows?

Sen är väl en ”mobil i7” ingen lämplig CPU för virtualicering med flera os snurrande samtidigt.
Win 10 + VmPlayer + Ubuntu gjorde den till en dålig äggkokare.
Endast batteriet blev ”kokt” så den började rulla på skrivbordet 😳😱
Trodde först jag knäckt metallcassiet, men det var inte skevt utan bulligt.

Strategi för Windows 10 End Of Life kan väl intressera många. 😛

J
blackarrow blackarrow skrev:
Jag har en kraschad Acer spin 7 med en i7-7Y75 CPU som inte ska stödja Windows 11 (ej gen 8 CPU, ingen TPM 2.0)
Är den skrot nu?
Jag har inte ens något Windows 10 media till den för att kunna återställa.

Finns det nån Linux distro med stöd för touch screen, flip mode(läsplattemode), laptotangentbord etc?

Man kanske ska köra linux i botten och wvrtuell någon virtuell Windowsinstallation som man återställer lätt i en VM?
Huvudlös KVM lättare än VmPlayer på Windows?

Sen är väl en ”mobil i7” ingen lämplig CPU för virtualicering med flera os snurrande samtidigt.
Win 10 + VmPlayer + Ubuntu gjorde den till en dålig äggkokare.
Endast batteriet blev ”kokt” så den började rulla på skrivbordet 😳😱
Trodde först jag knäckt metallcassiet, men det var inte skevt utan bulligt.

Strategi för Windows 10 End Of Life kan väl intressera många. 😛
Går inte det fortfarande att köpa win10 licenser på diverse andrahandssidor? Har man en licens som ännu ej är aktiverad men ändå köpt borde det väl ändå stödjas att installera eller insatllera om den? Jag har några gamla datorer jag ämnar köra vidare på win10...

Jag har också varit med om att batterier svällt i både laptop och mobil. Känns lite läskigt faktiskt...

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Mats-S
J JohanLun skrev:
Går inte det fortfarande att köpa win10 licenser på diverse andrahandssidor?
Här köper jag mina windowslicenser, har fungerat perfekt för mig alla ggr, kostar typ 50kr/licens, och ja, dom har win10 också.

https://royalcdkeys.com/?country=SE

Mats-S
blackarrow blackarrow skrev:
Är den skrot nu?
Jag har hjälpt typ halva släkten nu med uppgraderingar av deras gamla datorer, har fungerat till 100% :) Enklast är att göra en ren installation så man inte får med massa gammalt skit.
Ladda ner en ISO från win oficiella web, välj "Download Windows 11 Disk Image (ISO) for x64 devices", gör den bootbar på en USB-sticka med hjälp av "Rufus". Rufus. fixar automagiskt till usbstickan så att trams-kraven försvinner, så då fungerar det att installera på äldre datorer också :)

Vill du installera med lokalt konto, se mitt inlägg ovan, ang licenser se ovan. Glöm inte att uppdatera BIOS till senaste versionen. Eventuellt måste du även aktivera UEFI boot i BIOS om du får någon hint om det i början av installationen.

Redigerat:
  • Gilla
Johan Gunverth och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Rufus fixar automagiskt till usbstickan så att trams-kraven försvinner, så då fungerar det att installera på äldre datorer också :)
👍

Mats-S Mats-S skrev:
Här köper jag mina windowslicenser, har fungerat perfekt för mig alla ggr, kostar typ 50kr/licens, och ja, dom har win10 också.

[länk]
Retail licenserna för Windows tycks leva länge. Jag skaffade en licens för windows 7 för ett gäng år sedan och den har uppgraderats kostnadsfritt ett antal ggr. Den ligger nu på senaste Windows 11. Till skillnad från OEM kan de flyttas till andra maskiner.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Har precis bytt batteri i min bärbara Asus Zenbook då det gamla lagt av helt. Men datorn verkar att ha svårt att fatta status på det nya batteriet. Jag gissar att bytet gick bra för datorn lägger inte av om jag drar ut strömkabeln som förut, men i datorns batteristatus står det konstant 0% i batterinivå och kör jag utan sladd får jag ganska snabbt (inom 10min) upp att batterinivån är låg och sladd måste anslutas, trots att den varit nätansluten nån timme och batteriet är nytt så det borde vara kräm i det.
I infon som kom med batteriet står det att det kan ta upp till 10 laddcykler innan datorn fattar att den fått nytt batteri, men jag tycker inte den borde säga 0%.
Nån som vet om det går att resetta datorns batteriinfo på nåt sätt?

Har gjort samma byte och inte lyckats få tillbaka gammal kapacitet, som max nu 2-3 timmar.

D Dublin skrev:
Har precis bytt batteri i min bärbara Asus Zenbook då det gamla lagt av helt. Men datorn verkar att ha svårt att fatta status på det nya batteriet. Jag gissar att bytet gick bra för datorn lägger inte av om jag drar ut strömkabeln som förut, men i datorns batteristatus står det konstant 0% i batterinivå och kör jag utan sladd får jag ganska snabbt (inom 10min) upp att batterinivån är låg och sladd måste anslutas, trots att den varit nätansluten nån timme och batteriet är nytt så det borde vara kräm i det.
I infon som kom med batteriet står det att det kan ta upp till 10 laddcykler innan datorn fattar att den fått nytt batteri, men jag tycker inte den borde säga 0%.
Nån som vet om det går att resetta datorns batteriinfo på nåt sätt?
Är det verkligen samma sorts celler? Troligen inte och då olika volttal.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.