33 850 läst ·
483 svar
34k läst
483 svar
Allmänn diskussion om AI
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 598 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 598 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 179 inlägg
Jag använder AI varje dag, inte så mycket chat gpt utan bing (samma model), copilot (Claude) och Gemini (Gemini 3.1 Pro)Patrik440 skrev:
Men för enklar repetitiva saker, inte för att skriva hela system. Där är vi åratal ifrån.
Edit: juniorer verkar ha svårare få jobb. så visst har AI påverkat. Men det är för att de som köper in IT-system är dumma i huvudet inte att AI kan ersätta utvecklare
Ja, det är ett område där AI verkligen fungerar. Jag kör Junie i Jetbrains IDE. Häromveckan ville jag utmana den med att skriva ett yatzy-spel för Android bara genom att prompta. Det tog en 5 minuter plus nedladdningstid att få igång utvecklingsmiljö och simulator från scratch på PC'n med Junies föreslagna kommandon. Sen tog det 60 sekunder att skapa all kod och bygga en första fungerande version. Jag har över huvud taget inte tittat på koden, men jag har sett att Gradle används för att bygga så jag utgår ifrån att det är Java iallafall.E Erik9005 skrev:
När jag ville ha animerade tärningar i 3D fick jag en modell för OpenSCAD och ett script som skapar en serie png-filer från olika vinklar. Plus att koden modifierades för att visa animeringarna såklart.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 582 inlägg