Patrik440
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är rätt tydligt den måste bli bra mycket bättre än Chat GPT iallafall. Jag är rätt övertygad att tech leads är en av de sista jobben att försvinna faktiskt.
Nu har det gått tre år, har ChatGPT lärt sig något vettigt tycker du?

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Nu har det gått tre år, har ChatGPT lärt sig något vettigt tycker du?
Jag använder AI varje dag, inte så mycket chat gpt utan bing (samma model), copilot (Claude) och Gemini (Gemini 3.1 Pro)

Men för enklar repetitiva saker, inte för att skriva hela system. Där är vi åratal ifrån.

Edit: juniorer verkar ha svårare få jobb. så visst har AI påverkat. Men det är för att de som köper in IT-system är dumma i huvudet inte att AI kan ersätta utvecklare

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Jag ställde en fråga till Gemini om ett felmeddelande jag fick och den inledde sitt svar med "Min gissning:". Det måste väl ändå vara ett fall framåt att AI'n talar om att den bara gissar?

• Gilla
  • Haha
Bjober och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag ställde en fråga till Gemini om ett felmeddelande jag fick och den inledde sitt svar med "Min gissning:". Det måste väl ändå vara ett fall framåt att AI'n talar om att den bara gissar?
Helt klart.

Dom flesta använder "AI" på helt fel sätt med att ställa en massa frågor som vara ger gissningar och faktafel, och bör fortsätta "googla". Era exempel är inte på att AI är dåligt, ni använder det fel.

• Haha
  • Wow
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Claude Code som gäller, där kan man idag skriva hela system semiautomatiskt.

C
Nån som noterat om Google tonat ner AI-översikten i söktjänsten på senare tid?
Tycker inte den triggar lika ofta längre.

• Älska
Festlund
  • Laddar…
E Erik9005 skrev:
Claude Code som gäller, där kan man idag skriva hela system semiautomatiskt.
Ja, det är ett område där AI verkligen fungerar. Jag kör Junie i Jetbrains IDE. Häromveckan ville jag utmana den med att skriva ett yatzy-spel för Android bara genom att prompta. Det tog en 5 minuter plus nedladdningstid att få igång utvecklingsmiljö och simulator från scratch på PC'n med Junies föreslagna kommandon. Sen tog det 60 sekunder att skapa all kod och bygga en första fungerande version. Jag har över huvud taget inte tittat på koden, men jag har sett att Gradle används för att bygga så jag utgår ifrån att det är Java iallafall.

När jag ville ha animerade tärningar i 3D fick jag en modell för OpenSCAD och ett script som skapar en serie png-filer från olika vinklar. Plus att koden modifierades för att visa animeringarna såklart.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Häromveckan ville jag utmana den med att skriva ett yatzy-spel för Android
Här har man ett verktyg som verkligen fungerar för att realisera alla ens önskningar och så ber man den bygga ett Yatzy-spel? 🤔😆

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Här har man ett verktyg som verkligen fungerar för att realisera alla ens önskningar och så ber man den bygga ett Yatzy-spel? 🤔😆
Ja rätt B. Morgondagens lottorad är vad jag skulle be om! 🤓

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Festlund och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det var det första jag kom på. 😳

Alfredo Alfredo skrev:
Ja rätt B. Morgondagens lottorad är vad jag skulle be om! 🤓
Jag avsatte en del i aktieportföljen som jag låter gemini styra valen av. Den går bättre än snittet iallafall.

• Wow
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Både produktions databas och backuper raderade av AI ....
[länk]
AI och agenter är effektiva...även när saker går snett :/

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
AI och agenter är effektiva...även när saker går snett :/
Mjo , helt klart.
Men hur otänkt är man som system administratör (jobbat som det i 30år nu) om man ger en AI och agent tillgång till BÅDE produktion och backup med fulla rättigheter....

• Gilla
  • Haha
joran och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.