Man kanske skulle sluta publicera foto och videosnuttar på sociala medier eftersom de kan användas som input till att generera deep fake videos?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B b8q skrev:
Lättare att komma undan med brott nu, när AI gör att ytterst få bilder eller filmer kan användas som bevis.
[länk]
Fast personen som höll i kameran måste ju kunna vittna om dess äkthet, det måste ju även funnits en person på plats som såg det med egna ögon?

Skillnaden mot fildelningspaniken är drastisk, då räckte det med en skärmdump där din ip adress syntes som bevis, något som vilken tonåring som helst kunde fejka på fem minuter i paint...

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Man kanske skulle sluta publicera foto och videosnuttar på sociala medier
Varför gör någon någonsin det undrar jag mest...

Alfredo Alfredo skrev:
Varför gör någon någonsin det undrar jag mest...
För att det är hela syftet med de plattformarna?

useless useless skrev:
För att det är hela syftet med de plattformarna?
Det är inget svar på varför någon frivilligt använder dem.

Alfredo Alfredo skrev:
Det är inget svar på varför någon frivilligt använder dem.
Nä, det är en bra fråga. Men det finns ju folk som vinterbadar, spelar bort pengar på hästar och cyklar till jobbet mitt i vintern också.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nä, det är en bra fråga. Men det finns ju folk som vinterbadar, spelar bort pengar på hästar och cyklar till jobbet mitt i vintern också.
Och håller på lag som Timrå och Brynäs. Du har rätt. Världen är svårbegriplig.

Alfredo Alfredo skrev:
Och håller på lag som Timrå och Brynäs. Du har rätt. Världen är svårbegriplig.
Dom spelar i alla fall i högsta serien...

• Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
Jag felsökte ett anslutningsproblem med hjälp av AI, Gemini i snabb(gratis)-läge. När jag inte gillade svaren slog jag om till Pro-läge och bad AIn kolla sina egna svar.
Ursäkten accepterades.

/Höghus

AI-verktyg erbjuder ursäkt för felaktig nätverkstrafikbedömning och erkänner misstag i tidigare samtal angående databasanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Text om regler för BE-körkort: ingen riskutbildning del 1 eller teoriprov krävs. Körkortstillstånd och körprov med säkerhetskontroll behövs.
Skapa konto

AI läget i Google inte helt lysande…

• Haha
  • Wow
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Idag fick vi svar på en fråga vi hade till den värderingsman från Ludvig & Co som anlitats för att värdera gården inför arvsskiftet, svaret börjar med:
Bra och relevant fråga – jag kan förstå att den dyker upp! 🙂
Så nu undrar man ju om personen ens läst frågan, eller för den delen sitt autogenererade svar...

• Wow
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Testade Gemini nyss;

Den här bilden;
Hand håller vita och ljusgula elkontakter i en motor på en Mazda Miata 2002. Den vita kontakten har svart kabel med gult streck, ljusgula brun kabel.
Skapa konto

Och den här texten;
"Det här är en Mazda Miata 2002 1,8 liter NBFL. Kontakterna jag håller i sitter i framkant av motorn. Den vita kontakten har en svart kabel med gult streck. Den ljusgula kontakten har en brun kabel utan streck. Vad ska kopplas in i dessa kontakter?"

Gav det här resultatet;
Närbild på händer som håller i två kontakter på en Mazda Miata-motor, en vit med svart kabel och gul rand, och en ljusgul med brun kabel.
Skapa konto

Text på skärm som beskriver funktion och placering av en vit kontakt med svart/gult streck, kopplad till kamaxelpositionssensor för en Mazda Miata VVT.
Skapa konto

Smartphoneskärm som visar en text om Mazda Miata VVT, kablar och solenoider, med fokus på kort sammanfattning och frågor om bilens motor.
Skapa konto

Intressant att den lyckades fatta att motorn inte sitter i en Miata.. men det blå på bilden är baksidan av mätarhuset, inga kablar..

Nån som vill testa med annan AI? (Gemini svarade helt fel såklart..😄)

• Gilla
  • Haha
Biffen181 och 3 till
  • Laddar…
AI, som andra verktyg, måste användas rätt.

Och vad gäller "bevis" så gäller sällan en enskild bild eller videosnutt som bevis (ens innan "AI-revolutionen") däremot kan det användas tillsammans med andra saker för att styrka en tidslinje, händelsekedja osv

Vad gäller tex detta med motorkontakten så tycker jag ändå AI ofta gör rätt bra ifrån sig. Kanske inte på en prompt, men genom att ge lite mer kontext hjälper man till: Jämför med om du frågar en kunnig kompis: "Vad är den här kontakten till för" och fotar med mobilen: Ju mer kontext du kan ge, ju troligare är att du får ett bra svar

Det gäller dock att ha med sig att AI ofta är "insmickrande" och eftersom det är en sannolikhetsmotor (med lite filter) så är det sällan den ger svaret "jag vet inte" - utan den kommer killgissa utefter det mest sannolika svaret (även om det egetnligen är rätt osannolikt).

Men litar man inte på ett svar så kolla referenser på andra sätt (vanlig googling osv), eller be AI'n själv redogöra sina referenser så du kan kolla upp dom.

Idag fanns en forskningsartikel om AI och kan vara intressant att läsa.
Är positiv till utveckling av teknik och system, har haft kontakt med ML (Machine Learning), men för mig blir det generella använda av begreppet AI bara flummigt. Speciellt generellt "fråga/svar" användandet.
Finns flera länkar på sidan som visar andra användningsområden där "AI" i någon form ger förbättringar, men då i smalare och mera specifikt definierat syfte och mål.
Forskning.se

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.