Mulvaden skrev:
Fortfarande är Linus Torvalds svar från 2015 träffande:
[länk]

Jag småler också när jag hör det talas om singulariteten. Men folk tror ju på gud så.

Ganska märklig och irrelevant liknelsen mellan gud och teknisk utveckling. Vet inte om du missat den tekniska utvecklingen de senaste 50 åren och vilken hastighet detta har skett ?

Men vill du tro att det aldrig inträffar är det fine - valet är fritt …

Ulltand Ulltand skrev:
Det finns vetenskapliga och välgjorda studier i ämnet och det är inte en fråga "om" utan "när".

[länk]

Såvida vår civilisation inte kollapsar av ett eller annat skäl vilket ju också är ett möjligt scenario.

Att allt förblir som förr är däremot mycket osannolikt.
Jag är ganska väl medveten om olika linjer och uppfattningar och håller helt med om inlägget efter ditt av MathiasS dvs verktyg i den övriga lådan. Tyvärr torteras mina öron som likt av raspar i många möten man får delta i där hela CBS-lingo ordboken på temat dras fram- och baklänges.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
P
C claym skrev:
Ganska märklig och irrelevant liknelsen mellan gud och teknisk utveckling. Vet inte om du missat den tekniska utvecklingen de senaste 50 åren och vilken hastighet detta har skett ?

Men vill du tro att det aldrig inträffar är det fine - valet är fritt …
Nä jag har inte missat utvecklingen. Dock så håller inte exponentiell tillväxt i sig så länge som en del verkar tro, och övertygelsen som vissa har, om att den exponentiella tillväxten ska leda fram till en sorts singularitet är skrattretande. Men att folk tror på det är inte så konstigt om man beaktar att folk år 2023 också tror på gud. Det var den kopplingen jag gjorde mellan gud och teknik.

• Gilla
Anonymiserad 358496 och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
På kort sikt inte så mycket. Dåliga organisationer kommer hitta ett sätt att bränna tiden som automatiseringen sparar på överadministration och ineffektiva processer.

Bättre organisationer kanske skaffar sig visst försprång, men automatisering är fortfarande dyrt och komplicerat.

Men på lång sikt, om man lyckas utveckla en riktig AI, så kommer det utan tvekan gå åt helvete.
Vårt enda hopp är John Connor.

Så fort man säger att vi står inför ett paradigmskifte, som kommer att omdana arbetslivet, så svarar många att det är en "domedagsprofetia" eller att "folk oroade sig under industrialiseringen också".
Själv är jag inte ett dugg orolig för förändringar, men jag är precis som sign: Ulltand fullständigt övertygad om att mänsklig sysselsättning står inför en stor strukturell och innehållsmässig omdaning. Vi kommer att få hjälp med mycket!
-Mönsterigenkännande neurala nätverk kan tränas att upptäcka cancer i en röntgenbild minst lika bra som en läkare.
-GAN (Generative adversarial networks) kan i någon mån anses kreativa och skapa t ex nya bilder utifrån data den tränats på.
-Autoencoding för att kompromera och expandera data.
-Självkörande fordon.
o s v. (finns många exempel)
Däremot tvivlar jag på att maskiner någonsin kommer att bli medvetna och ta kontroll över människor. Är där anhängare av de ideér Nobelpristagaren i fysik Roger Penrose har att medvetande har en kvantfysikalisk förklaring.
Beskrivet i hans 35 år gamla bok: The Emperor's New Mind eller tex här:
https://www.wm.edu/as/physics/documents/seniorstheses/class2015theses/Collins_Amanda.pdf

• Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
P
M MagHam skrev:
Mönsterigenkännande neurala nätverk kan tränas att upptäcka cancer i en röntgenbild minst lika bra som en läkare.
-Självkörande fordon.
Jo, håller med, det finns och kommer dyka upp tillämpningar där vi kommer få hjälp. Men t.ex självkörande bilar (level 5) ligger så långt borta att jag tror inte nån nu levande kommer få uppleva det. Det trodde jag inte för fem år sen. Att tolka röntgenbilder låter dock närmare (och det handlar om ren maskininlärning ska sägas). Men jag hörde det för sju år sen, och givet hur fort utvecklingen sägs gå så är det märkligt långsamt. Om utvecklingen sker exponentiellt så skulle dessa sju år ha lett oss till en helt annan planet vid det här laget..:-)

Cheesen
Jag har ju testat chatgpt några gånger och visst det är spännande... Men... Svaren man får från roboten är just robotlika. Uppbyggnaden av alla svar är snarlika i mönstret.
Sedan en sak till testade igår att fråga om hur man kan programmera en funktion. Och javiisst du får en kod som ser bra ut och är kommenterad, men jag tyckte inte den var supersmart... Och jag är inte ens närmelsevis speciellt duktig på att coda.
Vad chatGPT är bra på är ju att väcka tankar och ideer. Roboten är bra på att efterlikna intelligens men är den intelligent? Njae, en intelligent hjärna upprepar sig inte som ett självspelande piano. Den skapar nya formuleringar varje gång.
Men vem vet, kanske kan man utveckla tekniken. Den ska ju vara självlärande och om den lär sig vilket jag tvivlar på så kommer det att bli ett bra tillskott till våran värld. Den stora utmaningen då är ju att få människorna som uppnått medelålder och har en del självbestämmande att kunna lära sig nya saker. Det är en mycket svårare nöt att knäcka.

Claes Sörmland
Cheesen Cheesen skrev:
Vad chatGPT är bra på är ju att väcka tankar och ideer. Roboten är bra på att efterlikna intelligens men är den intelligent? Njae, en intelligent hjärna upprepar sig inte som ett självspelande piano. Den skapar nya formuleringar varje gång.
Nja. Jag upplever att de flesta människor som jag har interagerat mycket med upprepar sig hela tiden och är väldigt förutsägbara. Det är som att deras hjärnor är... hårdkodade neurala nätverk.

• Gilla
samordnarnoutlook.com och 13 till
  • Laddar…
Finns säkert flera än mig som har intresse av historia och t.ex. när bondesamhället omvandlades till industrisamhälle var det likande rädsla, eller om man vill kalla det, domedagsprofetior. Bilars intåg var något hemskt "Många var rädda för bilen när den kom, den var ett monster som lät läskigt".
Själv har jag arbetat ett helt arbetsliv inom den "datoriserade" världen och även här fanns liknande scenarier men kallades då att "datorerna tar över", vilket detta med AI är en fortsättning på.
Vi har redan gjort en stor förändring i arbetslivet och speciellt under 80-talet när persondatorer dök upp på skrivborden, för att accelera under 90-talet. Det "papperslösa kontoret", som ett företag kallade det där jag arbetade, har inte försvunnit men totalt förändrats.
Rädslan för det nya som många gånger inte är greppbart skrämmer.
Och inte att glömma boken från 1949, George Orwells, med namnet 1984 som står i bokhyllan.

Redigerat:
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nja. Jag upplever att de flesta människor som jag har interagerat mycket med upprepar sig hela tiden och är väldigt förutsägbara. Det är som att deras hjärnor är... hårdkodade neurala nätverk.
Är det inte så att det vi nu kallar "AI" bara är mönsterigenkänning. Det tillförs i regel inget nytt, utan man analyserar och använder sig av redan befintlig data?

Den dagen "AI" kan ta nya kliv och lämna vad som redan finns för att skapa helt nya (vettiga) saker, då börjar vi snacka. Än så länge är det så vitt jag ser det bara automatisering, om än lite avancerad sådan.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Den stora utmaningen då är ju att få människorna som uppnått medelålder och har en del självbestämmande att kunna lära sig nya saker. Det är en mycket svårare nöt att knäcka.
Nu OT, men ålder som sådan visar forskning är inte det som påverkar utan en massa annat t.ex. det liv man lever och levt. Däremot kan inlärandet bli svårare.
Det finns forskning som pågått i 50 år av Ingmar Skoog som visar på delar av det om man är intresserad.

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
TheImprovisor
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag tror inte det kommer bli ett Terminator-scenario. Där emot kommer det bli utmaningar för samhället när fler och fler okvalificerade jobb helt ersätts av AI. Det kommer uppstå en ny klass av människor.
Jag vill påstå att det inte bara är de okvalificerade jobben som kommer att tas över av robotar/AI. Ju mer avancerad tekniken blir, desto fler arbetsuppgifter kommer den att klara av.

Håller helt med dig om utmaningen. När människors arbete inte längre är aktuellt vare sig för lön eller beskattning måste vi skapa ett nytt system såväl för människors försörjning som för att få in medel till samhällets olika funktioner.

Jägare/samlare till jordbruk tog lång tid.
Jordbruk till industri gick snabbare och var en svår tid för många.
Industri till information, eller vad man nu väljer att kalla det vi står mitt i, går ännu fortare och kommer att kräva stora omdaningar också.

Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Det som skapar rädsla gällande arbete som påverkas av AI, men ännu mera av det automatiserade och "digitala" samhället. Jag ser automatisering, med robotar, "digitalisering" och som kompletteras med t.ex. AI som en helhet.

Cheesen Cheesen skrev:
...Den stora utmaningen då är ju att få människorna som uppnått medelålder och har en del självbestämmande att kunna lära sig nya saker. Det är en mycket svårare nöt att knäcka.
Å där såg vi en hel del fördomar bubbla upp ;)
Är själv 59 och älskar att lära nytt. Jobbar som systemutvecklare men har under flera år varit tjänstledig 1 dag i veckan för att på deltid avverka kurser i fysik, astronomi och matematik på GU och SU.
Alla som uppnått medelålder är inte ointresserade av att utvecklas och ta till sig ny teknik (men många är det tyvärr). Min svärfar är snart 82 och för honom är datorn ett helt naturligt redskap som han använder dagligen.
Däremot, av ålder, kommer en del visdom och insikt att allt som uppfinns och förändras kanske inte tillför så väldigt mycket nytt värde egentligen. Det allra viktigaste är att vi tar hand om varandra och håller fred, inte att det går en självlärande AI-robotgräsklippare i trädgården.

• Gilla
samordnarnoutlook.com och 8 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Å där såg vi en hel del fördomar bubbla upp ;)
Är själv 59 och älskar att lära nytt. Jobbar som systemutvecklare men har under flera år varit tjänstledig 1 dag i veckan för att på deltid avverka kurser i fysik, astronomi och matematik på GU och SU.
Alla som uppnått medelålder är inte ointresserade av att utvecklas och ta till sig ny teknik (men många är det tyvärr). Min svärfar är snart 82 och för honom är datorn ett helt naturligt redskap som han använder dagligen.
Däremot, av ålder, kommer en del visdom och insikt att allt som uppfinns och förändras kanske inte tillför så väldigt mycket nytt värde egentligen. Det allra viktigaste är att vi tar hand om varandra och håller fred, inte att det går en självlärande AI-robotgräsklippare i trädgården.
Unga pöjk, jag har grävt ner mig i Photoshop som del av arbete med att restaurera gamla foton och kan se hur deras "intelligens" blir förbättrad att hantera arbetet. Fortfarande en hel del manuellt, men vill man göra lite snabbfix med skakningskorrigering, skärpeförbättring, brus/damm reducering, etc, så kan man fuskade med de automatiska funktionerna. Även vissa svartvita foton kan få en hyfsad färgläggning om man inte vill lägga ned mycket mera tid på manuellt arbete.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.