iskvalité
Jag besökte den lokala rinken där man med kort varsel stängt av allmänåkningen för att isen var skadad och man försökte återställa ytan genom att spola x antal gånger o låta den återhämta sig. Är detta vanligt och vad är mest trolig orsak till skadorna? Är det konståkarna som gräver mest spår i isen? (Allmänåkningen är i min ort öppen 1,5h per dag, ca 2-5 dagar i veckan, och resterande tider för organiserad träning)

Busåkning
På allmänåkningen finns det blandat folk inkluderande nybörjade, barn som vuxna. Jag besökte en av rinkarna där det plötsligt kom en ung konståkningstjej med klubbtröjan på och körde runt på stora ytor med fart och skridkosblad i ansiktshöjd på små barn, mamman påhejande i båset. Därefter kliver 10st 10-åringar med full hockeyutrustning och börjar tokjaga varandra i full fart och andra får koncenterara sig på att inte bli påkörde. Med vänligt men bestämt tilltal ber jag grabbarna att lugna sig lite då det finns barn o nybörjare på isen - de stannade upp och registrerade vad jag sa, men 5 sek senare var det full kareta igen.

Organiserad träning ska ske när dessa klubbar har träning o match, resterande kort tid är för övriga. Var finns de vuxna undrar jag? Det fanns vuxna i klubbrummet/ombytesrummen men ingen verkar märkt eller brytt sig att killarna som ska ha match 1h senare "tjuvåker" på allmänåkningens tider. Är VAKT-mästarens roll bara att spola isen och låsa dörrar? Jag kan mycket väl tänka mig busåkning är ett vanligt samtalsämne.

Det är väl bättre att de åker skridskor än att de spränger portar och skjuter folk.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Där jag åkt är puck och klubba strängt förbjudet under allmänhetens tid.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Samma problem hos oss (kanske samma rink?)
Dock har dom tider där puck och klubba är förbjudet men det stoppar knappast konståkarna eller ”busgrabbarna”. Deras föräldrar är lika vansinniga dom med, oftast gamla herrar som spelat för det lokala hockeylaget och ska allt visa att dom fortfarande har det kvar och stila lite för sina grabbar. Kan bli rätt intensivt mellan åt när min grabb och dotter försöker lära sig åka. Jag brukar få agera ” bodyguard” och åker sakta runt mina barn som någon sorts jäkla sköld 😉

Som f.d. konståkningsförälder kan jag garantera att ishockespelande gör MYCKET större skador på isen än konståkning. Det är en väldig skillnad på isen efter ett hockeypass och ett konståkningspass.

Sen är det ett problem att det är stor brist på ishallar och istider, vilket gör att både konståkare och hockeyspelare dyker upp på allmän åkning, där de egentligen inte har nåt att göra.

C
P Peter_Ker skrev:
Det är väl bättre att de åker skridskor än att de spränger portar och skjuter folk.
Något säger mig att det inte riktigt är samma "målgrupp" 😀

• Haha
H-Thomasson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.