Va irriterande, skulle man ju väntat ett tag till, men de verkar kunna ta en stund, får man hoppas ;)

Du kan trösta dig med att Vera har sjukt dålig track record när det gäller nya produkter. Det kommer ta LÅNG tid innan vi ser den nya Veran i butik.

P
Någon som använder en Aeon labs multisensor (gen5) med Edgen?
Min sensor verkar rapportera tempen i fahrenheit :(
Har andra temp sensorer som fungerar fint.

PsychoCheF skrev:
Någon som använder en Aeon labs multisensor (gen5) med Edgen?
Min sensor verkar rapportera tempen i fahrenheit :(
Har andra temp sensorer som fungerar fint.

Tjena.
Jag införskaffade en Edge för ett par veckor sedan för att börja min vandring mot ett smartare och roligare hem =)
Mitt första inköp var två Fibaro wall plugs och Aeons Multisensor (gen5).
Jag behövde aldrig ändra något för att få tempsensorn att visa celsius. Skulle gissa att den går på inställningarna i Veran. Ex. vart man befinner sig.

I övrigt har jag väldigt svårt att få motion sensorn att svara som jag vill. Det tar för lång tid. Har satt den innanför huvudentren för att den ska tända en lampa när man kommer hem. En lampa styrd av en Fibaro wall plug. Det tar dock allt mellan 1-5min innan lampan tänds... =( Någon som har ett förslag?
Ska försöka direkt associera dem men har inte hittat hur man gör det än.

Mvh
Hampus

Bytte "upp" mig från Vera 3 till VeraEdge i somras och håller fortfarande på att konfigurera om mina prylar i nya Veran.

Just nu så fastnade jag på NorthQ Power Meter, som annars funkade fint på Vera 3. Finns en hel del trådar och hjälp när det gäller Vera 3, men betydligt tunnare när det gäller Edgen.

Inkludera NorthQ var det inga problem med, men det är uppdateringar och inställningar som inte vill lira.

För det första så har jag detta meddelande hela tiden:
fail.png

Mina inställningar (Settings) är följande:
settings.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och vidare under Device Options:
svårtattändra.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För övrigt så har jag problem med att över huvud taget ändra något under Device Options. Vanlig klick på Save tar inte riktigt. Jag får hålla på och fippla fram och tillbaka. Efter ett tips från nätet, så har jag börjat att lägga till och ta bort ett tomt fält i parameterlistan i samband med att jag vill byta ett värde. Känns riktigt stabilt :)

Någon här som fått NorthQ att fungera med VeraEdge?

PS. Pluginet NorthQ Watt Calculator verkar funka, bara jag får igång uppdateringar på själva NorthQ-mätaren igång.

Jag har precis kommit igång med en VeraEdge. Har bl.a. en dörrsensor. Att sätta triggers på att dörren öpnas och stängs är inga konstigheter, men att kolla om den är öppen eller stängd just nu fattar jag inte hur man gör...

Är kritiskt för mig då jag kopplat dörrsensorn till en mikrobrytare i polislåset, och vill kunna styra saker utifrån om dörren är låst eller inte.

Fråga 2: Tycker det är rörigt kring utveckling mot Edgen. Finns det möjlighet att ställa frågor över nätet mot controllern? Tanken här är att jag har ett kameraövervakningssystem som notifierar mig vid rörelse. Jag skulle vilja ställa en fråga mot controllern om dörren är låst eller inte, och utifrån det avgöra om notifiering skall skickas eller inte.

Tacksam för alla tips
//Larsa

Larsa skrev:
Fråga 2: Tycker det är rörigt kring utveckling mot Edgen. Finns det möjlighet att ställa frågor över nätet mot controllern? Tanken här är att jag har ett kameraövervakningssystem som notifierar mig vid rörelse. Jag skulle vilja ställa en fråga mot controllern om dörren är låst eller inte, och utifrån det avgöra om notifiering skall skickas eller inte.
//Larsa
Det bör gå via deras halvkonstiga http-API, gör det själv för att logga temperatur m.m. över tiden. Dokumentation finns här:

http://wiki.micasaverde.com/index.php/Luup_Requests

Själv tycker jag Veran är en rätt märkligt designad mackapär i och med att den kräver åtkomst in från publika Internet för att funka fullt ut... Nu har jag själv bara belysning kopplad till den (har låst in den ordentligt bakom brandväggen också), men har man lite mer känsliga grejer inkopplade som dörrar m.m. så kan det ju vara värt att fundera på vad som skulle hända om/när tillverkaren blir hackad.

• Gilla
Larsa
  • Laddar…
Spännande HTTP-api! Där kom man ju åt allt rakt av, ingen autentisering.... Tror jag får sätt upp en proxy för att skydda stackars Vera.

Men kul, via det kan man ju göra massor.

Tjena. Idag när jag gick in på devices i min Vera så hade det dykt upp en massa sensorer som inte borde vara där. 9st "_Motion sensor" och en "_Smoke sensor". Alla är "Disarmed" förutom _Smoke sensor.
Någon annan som varit med om detta? Jag har ett larm ifrån Verisure men inte fan kan väl de dyka upp i Veran bara sådär? Det står att Parent ID är 124 på dem, men hur fasen vet jag vilken 124 är? Orka sitta och klicka igenom på alla och leta upp.

Efter litet letande hittade jag att enhet 124 är en Fibaro wall plug. Varför skulle den börja skapa massa nya enheter? Någon som har en idé?

Hej! Jag har ett antal tempmätare, där jag varje morgon skulle vilja få ett mail med aktuellt värde, någon som vet om/hur man kan göra, skall jag skapa en scen så bygger det ju på att den triggas om värdet är över/under någon angiven gräns. Hade bara velat ha en scen som kollade värdet och messade mig det vid en bestämd tidnpunkt?
Tacksam för hjälp till en nybörjare.

Jag är också nybörjare.

gjorde en scen som varje 10 sek skickar watt och kWh info från en plugg till emoncms.

jag tror att man kan ändra var 10sek till var 24h - men är inte vid Veran nu så jag har inte kollat

¨kollade lite snabbt

gör scen välj trigger schedule välj daily och tid på dagen

borde funka

Vilken app rekommenderar ni för push notiser och alerts via sms?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.