lurk12345 skrev:
All kritik mot regeringen kan inte bortförklaras som subjektiva åsikter. Ta till exempel följande resonemang ur artikeln:

En rimlig argumentation, tycker jag. Vill du bemöta den får du ta till sakargument.
Vad är ditt problem?

Jag länkade till information om räntebeslutet förra veckan, utan åsikter eller andra inlägg. Vad har du svårt att förstå?

HusByggarTomten skrev:
Vad är ditt problem?

Jag länkade till information om räntebeslutet förra veckan, utan åsikter eller andra inlägg. Vad har du svårt att förstå?
Han pratar med jhenrikj, inte med dig.

lurk12345 skrev:
All kritik mot regeringen kan inte bortförklaras som subjektiva åsikter. Ta till exempel följande resonemang ur artikeln:

En rimlig argumentation, tycker jag. Vill du bemöta den får du ta till sakargument.
Jag skrev ju att han säkert har mycket rätt i det han skriver, men han väljer också att beskriva en tänkbar verklighet som kan tänkas att dyka upp, beskriva den som enda tänkbara verkligheten och bara hävda att det är regeringens fel alltihop. Den finns många andra scenarion som kan tänkas bli verklighet också.

Riksbanken själva, som jag tror har absolut bäst koll på svensk ekonomi, ser inte någon risk för bostadsbubbla.

jhenrikj skrev:
Riksbanken själva, som jag tror har absolut bäst koll på svensk ekonomi, ser inte någon risk för bostadsbubbla.
Är det därför de nu i dagarna har startat en utredning om expansionen i bostadskrediter, eftersom ingen annan tog på sig ansvaret för en sådan? :rolleyes:

Nyfniken skrev:
Är det därför de nu i dagarna har startat en utredning om expansionen i bostadskrediter, eftersom ingen annan tog på sig ansvaret för en sådan? :rolleyes:
De vill nog bara ha koll på vad som händer i Svensk ekonomi. Att de startar en utredning är inte för mig samma sak som att de tror på en bostadsbubbla.

jhenrikj skrev:
De vill nog bara ha koll på vad som händer i Svensk ekonomi. Att de startar en utredning är inte för mig samma sak som att de tror på en bostadsbubbla.
För mig är det samma sak som att de befarar en.

Nyfniken skrev:
Han pratar med jhenrikj, inte med dig.
Han svarar mig, men pratar med någon annan?

HusByggarTomten skrev:
Exakt.

Nyfniken skrev:
För mig är det samma sak som att de befarar en.
Det beror väl lite på vad man menar..? Det finns kanske bubblor och bubblor?
Ingves har uttalat att han inte tror att det finns någon bubbla på bostadsmarknaden just nu. Samtidigt är han oroad över den över att bostadskrediterna har ökat så mycket (både i absoluta tal och som andel av den totala kreditgivningen), att vi lånar upp en större andel av köpesumman och att vi amorterar mindre. Det kan verka litet motsägelsefullt.

Det klassiska definitionen på bubbla, såsom ordet oftast har använts, handlar om kortsiktig spekulation, så som skedde med tulpanlökar i Holland på sextonhundratalet: Priset på en vara eller tillgång stiger brant på kort tid och gör några rika, vilket får fler köpare att rusa till i förvissning om att de också kommer att bli rika snabbt, vilket pressar upp priset ytterligare o s v tills hela korthuset av förväntningar förr eller senare rasar ihop.

Nu säger ju många att vi har en bubbla på grundval av att bostadspriserna på senare år har stigit så mycket mer än reallönerna eller de disponibla inkomsterna eller vad det är, jag är inte så inläst i detaljerna i statistiken...men är det ett säkert tecken på en bubbla av det klassiska snittet? Jag tror inte det. För det första är det nog få, även under de brantaste prisuppgångarna vi har haft, som har köpt en villa för att de trott att det ska göra dem rika på kort sikt. Det är inte fråga om den sortens spekulation. För det andra, se på vad som har hänt under de senaste två åren: Först en finanskris med snabbt stigande räntor, som dock inte pressade ned priserna med ens en bråkdel av vad många befarade. Sedan en period med historiskt låga räntor som inte har lett till mer än högst måttliga prisökningar. Vore det fråga om klassiskt bubbelbeteende, borde inte priserna ha både fallit mer hösten -08 och stigit mer våren -09?

Dock verkar det ju som att prisuppgångarna baserar sig på ett ökat lånande som jag tror rymmer en attitydförändring. Jag har inga hårda siffror på det men utifrån vad jag hört av hur folk resonerar verkar vi i medeltal ha blivit mer benägna att låna större summor och amortera mindre. Och det beteendet rymmer väl, om det ska vara rationellt, något slags antagande om att priserna åtminstone på sikt ska stiga eller i alla fall inte löpa någon större risk att falla mycket. Om man vill kalla det en bubbla eller inte beror väl litet på hur stor risk man tror det är att de/vi får fel...men jag får intrycket att det är det här som bekymrar Ingves även om han inte hör till dem som vill kalla det en bubbla.

Farzan skrev:
Det beror väl lite på vad man menar..? Det finns kanske bubblor och bubblor?
Ingves har uttalat att han inte tror att det finns någon bubbla på bostadsmarknaden just nu. Samtidigt är han oroad över den över att bostadskrediterna har ökat så mycket (både i absoluta tal och som andel av den totala kreditgivningen), att vi lånar upp en större andel av köpesumman och att vi amorterar mindre. Det kan verka litet motsägelsefullt.

Det klassiska definitionen på bubbla, såsom ordet oftast har använts, handlar om kortsiktig spekulation, så som skedde med tulpanlökar i Holland på sextonhundratalet: Priset på en vara eller tillgång stiger brant på kort tid och gör några rika, vilket får fler köpare att rusa till i förvissning om att de också kommer att bli rika snabbt, vilket pressar upp priset ytterligare o s v tills hela korthuset av förväntningar förr eller senare rasar ihop.

...
Jag tror som du.
I definitionen av en bubbla finns ett stort mått spekulation, och till skilland från tex i början av 90-talet så är det inte så att det spekuleras i fastigheter på samma sätt - man bor i dom.

Så inte en bubbla.

Däremot är lånbetendet kankse inte sunt.
Det är möjligt att 40-talisterna hade en för restriktiv hållning till lån, men att vi nu hålelr på att "lå över" s.a.s
Dvs ngt mellanting är det sunda.

Och då är ju frågan hur vi landar.

Att priserna i längden itne kan fortsätta över reallöneöknigarna i nuvarande takt är en given sanning, frågan är hur det planar ut - med 20-30% sänkningar över en kort period, eller med en utplaning eller en mild nedgång när räntan börjar knata uppåt om 1-2 år ?

/K

klaskarlsson skrev:
Att priserna i längden itne kan fortsätta över reallöneöknigarna i nuvarande takt är en given sanning, frågan är hur det planar ut - med 20-30% sänkningar över en kort period, eller med en utplaning eller en mild nedgång när räntan börjar knata uppåt om 1-2 år ?
Ja, och jag tänker att det kanske är det som Ingves & co är ute efter - att under kontrollerade former försöka se till att det blir det senare alternativet.

klaskarlsson skrev:
Priserna kan fortsätta över reallöneökning i toering oändligt länge, finns inget given sanning som säger annorlunda. Om de sen gör det eller ej, det kan man fundera över. :cool:

HusByggarTomten skrev:
Nej, jag pratade med dig, husbyggartomten.

När jag såg din länk till en artikel i DN hade jag just läst artikeln av Scocco och Appelgren. Jag trodde att den kunde vara intressant för andra medlemmar av forumet så jag la in en länk tillsamans med rubrik och inledning (så att folk som inte var intresserade inte behövde följa länken). När du, husbyggartomten, ifrågasätte att jag länkade till den:

en artikel där subjektiva åsikter talar om sittande regeringen
försökte jag försvara att jag hade länkat till den:

I dag har Riksbanken öppet deklarerat att ”...ansvaret för en hållbar utveckling när det gäller utlåningen och bostadspriserna (ligger) till stor del utanför Riksbankens kontroll”. Indirekt pekar Riksbanken på att regeringen och dess underlydande myndigheter bör ta ansvar för att kreditgivningen är balanserad. Det är i dagsläget ett ansvar regeringen inte valt att ta på sig.
Visst är det åsikter de för fram, men det är en argumentation grundad på sakargument.

Jag hoppas att jag har lyckats reda ut vilket inlägg jag besvarade och varför. Om det är nån som vill ha ytterligare klargöranden ställer jag givetvis upp.

Glöm vad jag sa. :blushing:

-MH- skrev:
Priserna kan fortsätta över reallöneökning i toering oändligt länge, finns inget given sanning som säger annorlunda. Om de sen gör det eller ej, det kan man fundera över. :cool:
Jo det är givet eftersom i slutändan om priserna ständigt ökar mer än inkomsterna så kommer ingen ha råd att köpa sin bostad, och då om inte förr kommer priserna plana ut...

/K

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.