klaskarlsson skrev:
Jo det är givet eftersom i slutändan om priserna ständigt ökar mer än inkomsterna så kommer ingen ha råd att köpa sin bostad, och då om inte förr kommer priserna plana ut...
Inte alls säkert. Så länge våra reallöner ökar, har vi råd att lägga en större andel av lönen på bostaden.
 
-MH- skrev:
Inte alls säkert. Så länge våra reallöner ökar, har vi råd att lägga en större andel av lönen på bostaden.
Jo men om priserna ständigt ökar mer än reallönen så håller ju ekvationen inte i oändlighet, eller !??

Om jag måste betala 50% av lönen idag för boendet, 60% om 3 år, 70% om 5 år osv - till slut så kommer jag ju behöva betala mer än 100% - det går ju inte ihop.

/K
 
Så här skulle bostadspriserna se ut om de ökade 10 % varje år i 30 år.
Startvärde, godtyckligt 2,2 miljoner.

jakgcaaci.jpg

Säg att vi har en fiktiv lön på ~ 30 000 SEK
Jag räknar upp lönen 5 % per år (får väl sägas vara ganska standard?)

jakglaaci.jpg

Någonstans efter 27 år går hela lönen åt att betala räntekostnaden. Detta för de som kliver in på marknaden då, blir skön kontantinsats på ca 3-6 miljoner också, sedan amortering på det! d^_^b

Driftkostnader, skatter, avdrag och dylikt är inte med för att göra räkneövningen simpel.
 
Då ska man väl ha i åtanke att dels har inte alla samma lön och dels kostar inte alla hus lika. En kontinuerlig prisökning på 10% är teoretisk möjlig så länge det finns människor som har råd att betala. Vad det i praktiken skulle innebära är att många skulle behöva gå ned i standard gällande sitt boende och att de hus som idag anses som medelmåttiga bara skulle vara tillgängliga för rika människor.
 
BobbyEwing skrev:
Då ska man väl ha i åtanke att dels har inte alla samma lön och dels kostar inte alla hus lika. En kontinuerlig prisökning på 10% är teoretisk möjlig så länge det finns människor som har råd att betala. Vad det i praktiken skulle innebära är att många skulle behöva gå ned i standard gällande sitt boende och att de hus som idag anses som medelmåttiga bara skulle vara tillgängliga för rika människor.
Hur menar du egentligen, Bobby? En allmän prisökning förutsätter ju att alla hus går upp i pris. Enligt Engströms beräkning skulle en 2,2 miljoners villa kosta 35 miljoner om 30 år, med 10% värdeökning. Vi pratar ju inte om exklusiva objekt här, snarare radhus i mindre attraktiva områden. Varifrån skulle de superrika människorna komma som köper upp de husen?

Nej, det som har styrt bostadspriserna de senaste 15 åren är

  1. fallande räntor,
  2. ekonomisk tillväxt, och
  3. inflyttning till tillväxtområden.
Av dessa är punkt 1 den absolut viktigaste. Jämför man med början av 90-talet är det faktiskt enklare för en ung familj att klara en villa i stockholmsområdet idag, tack vare de låga räntorna. Om räntorna fortsätter att vara låga får vi kanske se en snabb prisökning under några år till. På lång sikt blir det ekonomisk tillväxt som styr utvecklingen.
 
lurk12345 skrev:
Nej, det som har styrt bostadspriserna de senaste 15 åren är

  1. fallande räntor,
  2. ekonomisk tillväxt, och
  3. inflyttning till tillväxtområden.
Av dessa är punkt 1 den absolut viktigaste. Jämför man med början av 90-talet är det faktiskt enklare för en ung familj att klara en villa i stockholmsområdet idag, tack vare de låga räntorna. Om räntorna fortsätter att vara låga får vi kanske se en snabb prisökning under några år till. På lång sikt blir det ekonomisk tillväxt som styr utvecklingen.
Du missar en viktig punkt.
4. Människor är beredda att spendera mer av sin inkomst på bostaden.
 
HusByggarTomten skrev:
4. Människor är beredda att spendera mer av sin inkomst på bostaden.
Jo. Vi lever i en "ny ekonomi" :rolleyes:

Ovanstående tror jag enbart är ett resultat av evigt stigande priser. Om priserna verkligen dalade, och man började höra talas om folk som gjort dåliga fastighetsaffärer (några sådana har väl knappast existerat de senaste 10 åren), då skulle den här trenden gå åt motsatt håll.
 
Nyfniken skrev:
Jo. Vi lever i en "ny ekonomi" :rolleyes:

Ovanstående tror jag enbart är ett resultat av evigt stigande priser. Om priserna verkligen dalade, och man började höra talas om folk som gjort dåliga fastighetsaffärer (några sådana har väl knappast existerat de senaste 10 åren), då skulle den här trenden gå åt motsatt håll.
Nä det tror jag inte.
Bara för att priserna skulle stanna av eller sjunka betyder inte att jag hellre flyttar till mindre, äldre eller längre bort. Vad skulle det göra för skillnad för mig?
 
Nyfniken skrev:
Jo. Vi lever i en "ny ekonomi" :rolleyes:

Ovanstående tror jag enbart är ett resultat av evigt stigande priser. Om priserna verkligen dalade, och man började höra talas om folk som gjort dåliga fastighetsaffärer (några sådana har väl knappast existerat de senaste 10 åren), då skulle den här trenden gå åt motsatt håll.
Nja, beredvilligheten att lägga mer pengar på sitt boende tycks väl också hänga ihop med en ändrad attityd till skuldsättning? Fast den attityden skulle inte vara särskilt hållbar om priserna började gå nedåt på bred front, så på det sättet har du ju rätt.

En annan sak som jag funderar på men som är svår att belägga är om det inte är litet av en livsstilstrend också. Jag tänker på allt det här med inredningsmagasin, hemfixarprogram och "disajnintresse"...boende är trendigt helt enkelt och sånt brukar göra folk mer villiga att spendera pengar. Men i så fall vänder kanske trenden en vacker dag och folk börjar fråga sig: Varför ska vi lägga ut så mycket på att bo i stället för att leva?
 
Farzan skrev:
En annan sak som jag funderar på men som är svår att belägga är om det inte är litet av en livsstilstrend också. Jag tänker på allt det här med inredningsmagasin, hemfixarprogram och "disajnintresse"...boende är trendigt helt enkelt och sånt brukar göra folk mer villiga att spendera pengar. Men i så fall vänder kanske trenden en vacker dag och folk börjar fråga sig: Varför ska vi lägga ut så mycket på att bo i stället för att leva?
Jag håller med du. :)

Och det är vad som kommer att driva bostadspriserna neråt eller sidledes (realt, ej nominellt) när det inträffar.

Men nu har vi råd, om vi vill. Precis som att åka till Thailand.
 
Nja,
boende i sig är väl egentligen inte en trend även om jag är med på vad du menar. Vi måste ju bo nånstans, det är liksom inte en fråga om vara eller inte vara. :)
Jag tror som sagt att man är beredd att betala mycket för boendet och med det menar jag inte att nya kök och badrum är det vi är beredda att skuldsätta oss för (generellt). Jag tror man är beredd att betala mycket för "vart" vi bor, och även hur förstås. Bekvämt, nära vänner, familj, arbete, skola, dagis, natur och hav. Det är väl egentligen en ganska sund trend i så fall att vi kanske lägger mer pengar på att bo bra och bekvämt, än att pengarna går till resor, bilar, prylar och nya möbler 1 gång i kvartalet. Självklart finns det säkert några som lägger onödigt mycket på saker i hemmet som konsumeras i snabb takt men särskilt många av oss?

Om vi säger så här. Det första folk drar ner på är nog inte huset i sig. Jag tror man är mer beredd på att dra ner på övrig konsumtion innan man byter bort ett bra hus med bra omgivning. Eller vad säger ni själva, vad är det ni vill ha mer pengar till idag? Resor, kläder, ny bil?

Är inte att "bo" i väldigt hög grad att "leva"? :)
 
Redigerat:
HusByggarTomten skrev:
Nä det tror jag inte.
Bara för att priserna skulle stanna av eller sjunka betyder inte att jag hellre flyttar till mindre, äldre eller längre bort. Vad skulle det göra för skillnad för mig?
Nej, men när du flyttar, för det gör man trots allt ibland, så kanske du inte är lika benägen att belåna dig upp över öronen.
 
HusByggarTomten skrev:
Om vi säger så här. Det första folk drar ner på är nog inte huset i sig.
Renovering och underhåll får nog stryka på foten.
 
Nyfniken skrev:
Nej, men när du flyttar, för det gör man trots allt ibland, så kanske du inte är lika benägen att belåna dig upp över öronen.
Du menar att när jag flyttar, så vill jag låna mindre än det jag lånar för huset jag har?
 
Nyfniken skrev:
Renovering och underhåll får nog stryka på foten.
Du menar att folk hellre åker till Thailand än håller sitt hus i gott skick när eller om tiderna blir lite sämre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.