10 122 läst ·
145 svar
10k läst
145 svar
Allmän diskussion om boräntor
Tror inte en sekund på att det "överkonsumeras". Sparandet slår nya rekord.Paul-Staffanstorp skrev:
Precis, så amortera inte förren du har ne årslön på banken.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Självklart har du rätt...
Därför det står att läsa bland annat detta på t.ex AB...
#
Vi har spenderat rekordmycket på julhandeln i år.
Men vad händer när räkningarna kommer i januari?
Här ger experten Charlie Södererg från Lyxfällan sina bästa tips.
Julhandeln slår försäljningsrekord igen.
Aldrig har vi spenderat så mycket på julklappar, julmat och mellandagsshopping som i år.
Handelns utredningsinstitut, HUI, beräknar att julhandeln kommer att dra in runt 61,3 miljarder kronor till handeln i år, vilket är en ökning med 3 procent jämfört med förra året.
#
http://www.aftonbladet.se/julshopping/article6361547.ab

Därför det står att läsa bland annat detta på t.ex AB...
#
Vi har spenderat rekordmycket på julhandeln i år.
Men vad händer när räkningarna kommer i januari?
Här ger experten Charlie Södererg från Lyxfällan sina bästa tips.
Julhandeln slår försäljningsrekord igen.
Aldrig har vi spenderat så mycket på julklappar, julmat och mellandagsshopping som i år.
Handelns utredningsinstitut, HUI, beräknar att julhandeln kommer att dra in runt 61,3 miljarder kronor till handeln i år, vilket är en ökning med 3 procent jämfört med förra året.
#
http://www.aftonbladet.se/julshopping/article6361547.ab
då har ni fina inkomster ifall den går till 8 på 3 mille.-Maria- skrev:
utgifterna har ni gö kvar på allt annat. vissa saker kan man dra in men ej fasta.
Julhandeln ökar varje år, är det något som markant har ökat på sistone så är det dock sparandet..estwing skrev:idag va julhandeln den bästa någonsin å aldrig mera har det vart så många som tagit snabba lån, sms lån m.m. VARFÖR?
dom lever snålt idag å har ej pengar över.
bara en sån här sak kan få daj att gå spikrakt ner i avgrunden.
såg på nyheterna idag kl:22.
en man som ej batalde sina räkningar lr glömt, kom ej riktigt ihåg hur det va men nu går kronofogden in å kräver sina 9500:- som skall inbetalas på 1vecka annars säljs hans hus.
detta va bara ett exempel.
men du missuppfattar nog lite nu.
detta GÄLLER ej alla villa ägare, jag menar fortfarande dom som tar stora lån å ja klarar sig bra nu men en räntehöjning får dom att falla kraftigt, kanske ända ut...
mvh
snickar estwing
Exemplet var ganska dåligt. Att någon inte kan betala en räkning på 9500 betyder inte ensamt att kronofogden går in och säljer ditt hus det hoppas jag att du själv förstår.
Förstår fortfarande inte vilka du menar kommer att "falla" när det kommer en räntehöjning. Om du syftar på människor som tar sms-lån så är det fortfarande inte "så många" vi pratar om. Hur många promille med en villa och ett 3-miljonerslån tror du tar sms-lån mellan varven?
Som sagt, undantag kommer alltid att finnas men någon större kris för att räntorna hamnar på 5-6% tror jag inte ett dugg på.
Redigerat:
En del av syftet med låg ränta är ju att få folk att inte sitta på slantarna utan just konsumera för att få fart på ekonomin. Om alla bara sparade överskottet skulle det med andra ord inte få förväntad effekt. Om detta sedan är rätt strategi kan man ju diskutera.Paul-Staffanstorp skrev:EXAKT...
Och detta gör att det överkonsumeras som aldrig förr i detta landet !
Huuuur många tror du sätter undan mellanskillnaden eller väljer att lägga den på amortering av lånen...
NEJ... de lägger den på konsumtion, konsumtion och åter konsumtion och har således ingen buffert och riskerar hamna i problem om en i familjen blir långtidssjukskriven eller arbetslös...
Inte speciellt många lever med sådana tankar att detta faktiskt kan hända.
Då spelar det ingen roll om de ens varit med om högre räntor.
De flesta lever bara med "Det händer inte mig" - principen...
Jag har varit med på mitten av 90-talet då räntorna var 12-15%, men för den sakens skulle skulle jag aldrig klara de räntorna under speciellt lång tid i dagens läge.![]()
När man diskuterar skräckscenarion med hög ränta så ska man ju samtidigt ha i åtanke att samtidigt som bankernas utlåningsränta blir högre så blir också möjligheterna att förränta sitt kapital större. Detta spelar naturligtvis ingen roll för de som inte har något sparat kapital och som ej heller har amorterat på huset, men för alla andra, som faktiskt har kapital i någon form, så är det relevant.
Hur definierar du överkonsumtion?Paul-Staffanstorp skrev:EXAKT...
Och detta gör att det överkonsumeras som aldrig förr i detta landet !
Huuuur många tror du sätter undan mellanskillnaden eller väljer att lägga den på amortering av lånen...
NEJ... de lägger den på konsumtion, konsumtion och åter konsumtion och har således ingen buffert och riskerar hamna i problem om en i familjen blir långtidssjukskriven eller arbetslös...
o
För övrigt så SPARAS det som aldrig förr.
För bara något år sen låg räntorna upp mot 6%, vad är det som säger att en återgång till den nivån skulle vara värre om 3 år än den var för 2 år sen?
har du hört talas om SAAB volvo, underleverantörena, byggfirmorna m.m NU?HusByggarTomten skrev:Julhandeln ökar varje år, är det något som markant har ökat på sistone så är det dock sparandet..
Exemplet var ganska dåligt. Att någon inte kan betala en räkning på 9500 betyder inte ensamt att kronofogden går in och säljer ditt hus det hoppas jag att du själv förstår.
Förstår fortfarande inte vilka du menar kommer att "falla" när det kommer en räntehöjning. Om du syftar på människor som tar sms-lån så är det fortfarande inte "så många" vi pratar om. Hur många promille med en villa och ett 3-miljonerslån tror du tar sms-lån mellan varven?
Som sagt, undantag kommer alltid att finnas men någon större kris för att räntorna hamnar på 5-6% tror jag inte ett dugg på.
många av dessa människor bor ute vid västkusten å där kostar det väldigt bra.
båda blir uppsagda nu på volvo... hur klarar du den biffen när kåkarna ligger ännu högre än 3 mille?
jag har ej sagt att ALLA ej klarar det, jag säger att många får det svårt.
tar massa billån,husvagnslån,båtlån m.m.m å sen kommer flera varsel.
har många vänner som ej lever så bra redan nu då dom har stora lån å båda arblösa.
i detta kan det vara folk som tar snabba lån, man har egentligen ej råd med julklappar till barnen, man e van att ösa klappar över dom men har ej råd nu, man tar smålån.....
mvh
snickar estwing
Är det någon som vet hur det egentligen är ställt med lånen och konsumtion?
Läste på sista sidan av DagensIndustri onsdagen den 30é dec 2009.
Rubriken löd:
"Hushållen lånar till sin konsumtion"
och fortsatte:
"Bankerna utlåning till hushållen forsätter att öka. Samtidigt fortsätter detaljhandelns
omsättning att stiga. Det visar Statistiska centralbyråns novembersiffror.
Att det finns koppling är det nigen tvivel om."
Men på en liten rad står det:
"Fortfarande sparar hushållen mer än de lånar."
En mening i en artikel, om än ganska liten artikel, men rubriken kunde varit
precis den meningen. Att Hushållen fortfarande sparar mer än de lånar men
icke sa nicke.
Di är ju en bra och pålitlig källa men ibland vet man inte riktigt, i alla fall inte jag.
Läste på sista sidan av DagensIndustri onsdagen den 30é dec 2009.
Rubriken löd:
"Hushållen lånar till sin konsumtion"
och fortsatte:
"Bankerna utlåning till hushållen forsätter att öka. Samtidigt fortsätter detaljhandelns
omsättning att stiga. Det visar Statistiska centralbyråns novembersiffror.
Att det finns koppling är det nigen tvivel om."
Men på en liten rad står det:
"Fortfarande sparar hushållen mer än de lånar."
En mening i en artikel, om än ganska liten artikel, men rubriken kunde varit
precis den meningen. Att Hushållen fortfarande sparar mer än de lånar men
icke sa nicke.
Di är ju en bra och pålitlig källa men ibland vet man inte riktigt, i alla fall inte jag.
Frågan vi diskuterar som jag ser det är om en ränta på mediokra 5-6% ställer till det för folk, generellt sett. Nej, inte mer än för en ytterst liten del. Det är väl här våra åsikter går isär antar jag. Det kvittar dessutom om lånet är på 1 miljon eller 4 miljoner. Det väsentliga är hur ekonomin i övrigt ser ut. Därför kan man inte säga att "med 3 millar i lån kommer en ränta på 6% göra att många familjer går på knäna". Fortfarande en ytterst liten del.estwing skrev:om man redan betalar så mycket för en ränta på 2% å den både dubblas å tredubblas hur blir det då?
många kanske klarar en dubbling men där lever på minimum skulle den då gå upp lite till ,,,??? vad sker då?:wow:
mer behövs väl ej förklaras?
i detta kan det vara folk som tar snabba lån, man har egentligen ej råd med julklappar till barnen, man e van att ösa klappar över dom men har ej råd nu, man tar smålån.....
Hur många kommer leva på "minimum" när räntan blir 4%, du kallar det för många, jag kallar det för ett fåtal.
Har folk det tungt nu, nej tvärtom vill jag påstå. Finns undantag, ja självklart.
Tar folk sms-lån, ja det finns puckon även 2010 och kommer alltid att finnas.
Redigerat:
Som sagt tidigare...bankerna kräver idag att man klarar ca 7,5% ränta (klarar innebär att två personer ska ha 11 000kr kvar efter att boendet är betalt). Att folk då skulle gå omkull för en ränta på 5-6% känns ganska så otroligt, möjligen sådana som lånade innan finanskrisen eftersom kraven inte var lika höga då, å andra sidan har villapriserna stigit med 10-15% sedan dess så de behövde ju inte låna lika mycket som en annan får göra idag.
Sen tror jag att det kommer att dröja innan räntorna är uppe på dessa nivåer. Alla "bankexperter" pratar ju om 5-6% redan i slutet av året, men riksbanken hävdar ju att de inte tänker höja reporäntan förrän i höst, och då kommer det inte att bli nån chockhöjning utan en långsam återgång. "Experternas" skitsnack är bara skrämselpropaganda just nu.
Sveriges företag kommer fortfarande att behöva ha låga räntor för att klara sig. En för stor höjning av räntan kommer inte bara att kyla av bokmarknaden utan även att slå undan ben och stöttor på många Svenska företag, det kommer att vara betydligt fler företag som går omkull än villaägare om räntan chockhöjs, och det vill riksbanken säkert undvika. Enda anledningen till stora snabba räntehöjningar just nu torde vara om inflationen skulle rusa iväg, men med tanke på hur världens ekonomi ser ut i övrigt och Sveriges ekonomi är så start sammankopplad med resten av världen i dag så lär det inte hända på ett tag heller.....TROR JAG alltså.
Sen tror jag att det kommer att dröja innan räntorna är uppe på dessa nivåer. Alla "bankexperter" pratar ju om 5-6% redan i slutet av året, men riksbanken hävdar ju att de inte tänker höja reporäntan förrän i höst, och då kommer det inte att bli nån chockhöjning utan en långsam återgång. "Experternas" skitsnack är bara skrämselpropaganda just nu.
Sveriges företag kommer fortfarande att behöva ha låga räntor för att klara sig. En för stor höjning av räntan kommer inte bara att kyla av bokmarknaden utan även att slå undan ben och stöttor på många Svenska företag, det kommer att vara betydligt fler företag som går omkull än villaägare om räntan chockhöjs, och det vill riksbanken säkert undvika. Enda anledningen till stora snabba räntehöjningar just nu torde vara om inflationen skulle rusa iväg, men med tanke på hur världens ekonomi ser ut i övrigt och Sveriges ekonomi är så start sammankopplad med resten av världen i dag så lär det inte hända på ett tag heller.....TROR JAG alltså.
helt korrekt men här syftar jag fortfarande på att folk ÄR arbetslösa, föräldralediga m.m.jhenrikj skrev:Som sagt tidigare...bankerna kräver idag att man klarar ca 7,5% ränta (klarar innebär att två personer ska ha 11 000kr kvar efter att boendet är betalt). Att folk då skulle gå omkull för en ränta på 5-6% känns ganska så otroligt, möjligen sådana som lånade innan finanskrisen eftersom kraven inte var lika höga då, å andra sidan har villapriserna stigit med 10-15% sedan dess så de behövde ju inte låna lika mycket som en annan får göra idag.
ni måste hålla isär lite nu.
kan säga som så att nu när min sambo går hemma så har vi ut 6K för henne.
nu jobbar jag så det är lugnt. låt oss säga att jag tillhörde volvo lr saab arbetaren nudå?
oops, nu knakar det rejält.
detta jag fortfarande menar, ni tror jag drar alla över en kant, varken skrivit lr påstått.
jag tror inte heller att den kommer sticka iväg just nu, å det va väl egentligen ingen som trodde det för 1,5 år sen heller.
man skall alltid ha varningarna i hövvet för det kan sparka iväg.
många kör med rörlig ränta just därför farligt samt att många är inte så införstådda i sina lån å kollar hur det går m.m.
men har du låsta räntor ja då ligger du högre å händer det nåt berör det ej daj.
nu kör jag rörlig ränta med fast tak 3 årigt, hur bra som helst. jag e skyddad för nåt oväntat.
vi alla här har olika uppfattningar å tänker olika, kul det annars hade vi ej debatterat.
mvh
estwing
Visst är du skyddad, i 3 år. Dock betalar du extra för det (SHB har 0,4 högre har jag för mig). Och det troliga är att det inte händer speciellt mycket på 3 år iaf. Så även om det händer något om 2,5 år så har du lika (höga?) räntor som alla andra längre fram. Säger inte att det är fel med rörligt med tak men det är ingen jättebra försäkring. Jag har själv funderat på den.
Sen känns det som att vi pratar om lite olika saker här. Att förlora jobbet känns som ett nederlag oavsett om du har lån på 300.000 eller 3.000.000, du klarar dig inte särskilt bra utan jobb hur som helst.
Har man lånat 3 miljoner och det saknas vettiga inkomster i hushållet så är det nog bara flytta, men att det skulle bli "många" som behöver göra det håller jag helt enkelt inte med om. Att det skulle ha någon större inverkan på bostadspriserna tror jag inte heller.
Sen känns det som att vi pratar om lite olika saker här. Att förlora jobbet känns som ett nederlag oavsett om du har lån på 300.000 eller 3.000.000, du klarar dig inte särskilt bra utan jobb hur som helst.
Har man lånat 3 miljoner och det saknas vettiga inkomster i hushållet så är det nog bara flytta, men att det skulle bli "många" som behöver göra det håller jag helt enkelt inte med om. Att det skulle ha någon större inverkan på bostadspriserna tror jag inte heller.
den ligger på 0,2 högre.HusByggarTomten skrev:Visst är du skyddad, i 3 år. Dock betalar du extra för det (SHB har 0,4 högre har jag för mig). Och det troliga är att det inte händer speciellt mycket på 3 år iaf. Så även om det händer något om 2,5 år så har du lika (höga?) räntor som alla andra längre fram. Säger inte att det är fel med rörligt med tak men det är ingen jättebra försäkring. Jag har själv funderat på den.
Har man lånat 3 miljoner och det saknas vettiga inkomster i hushållet så är det nog bara flytta, men att det skulle bli "många" som behöver göra det håller jag helt enkelt inte med om
precis det jag menade.
jag tror det kan bli många om nu hela saab går åt hel..e. det finns inga jobb vad gör dudå?
precis som du skrev-bara att flytta.
vad e många för dej å vad e få?
mvh
estwing
Ang SAAB så spelar de väl inte så stor roll om man har amorterat eller konsumerat upp det man fått över i fickan pga låg ränta.
Blir man av med jobbet så är det nog tufft oavsett ränta med 3Mkr i lån.
SAAB har ju inget med den stundande ränteuppgången att göra heller, väl?
För det var väl det diskussionen började med, att 'många' kommer få svårt att klara sig när räntan går upp mot en 5-6% och +3Mkr i lån.
Blir man av med jobbet så är det nog tufft oavsett ränta med 3Mkr i lån.
SAAB har ju inget med den stundande ränteuppgången att göra heller, väl?
För det var väl det diskussionen började med, att 'många' kommer få svårt att klara sig när räntan går upp mot en 5-6% och +3Mkr i lån.