10 118 läst ·
145 svar
10k läst
145 svar
Allmän diskussion om boräntor
Det låter lite mycket. Säg sen till banken att 3 mån är en bunden ränta, inte en rörlig. Det är ett j-la trams att man börjar kalla bundna lån för rörliga (även om bindningstiden är kort)cederbusch skrev:
3-månadersräntan har en "bunden ränta" men är inte bunden som lån. Dvs, vill du lösa ditt lån så gör du det när du vill. Jag kallar också 3-månaders för rörlig eftersom det är enda alternativet som du i praktiken låter följa ränteläget. Fel uttryckt kanske men..
Det enda som formellt skiljer ett 3-månaderslån från ett lån med längre bindningtid är just bindningstiden (med reservation för att enskilda banker skulle kunna behandla dem olika).HusByggarTomten skrev:
Du kan lösa både 3-månaderslån och längre lån precis när du vill och i båda fallen har banken rätt att kräva ränteskillnadsersättning om de avtalar om detta. På korta lån är det dock förstås ovanligare att det kan utgå någon ränteskillnadsersättning, av naturliga skäl.
Formellt kanske, men praktiskt sett så låter du räntan flyta efter ränteförloppet. Som sagt, fel uttryckt kanske. Men dom flesta ser det nog som att man inte binder sitt lån, och på vilket sätt bankerna också uttrycker det.
Känns inte som att man har något att vinna att påpeka detta för banken.
Mitt uttryck "lösa när man vill" förstod du säkert vad jag menade med, utan kostnad.
Känns inte som att man har något att vinna att påpeka detta för banken.
Mitt uttryck "lösa när man vill" förstod du säkert vad jag menade med, utan kostnad.
Samma här, jag har fått kanonservice och Aldrig några problem när jag kommit med mössan i hand och vill låna....Jan-Å skrev:
Jag har alltid haft en plan/budget för det jag vill låna iofs.....
Det stärker nog ens chanser, tror jag iaf...
Klart att inte ALLA är missnöjda med Swedbank, då hade nog fler flytt till andra banker..
oops... lever du såhär å ej lägger undan pengar?Peter2400 skrev:
farligt om du ej har väldigt bra ekonomi.
själv har jag me rörligt men pyntar in räntepengar på ett konto som om jag hade en ränta på 5%.
detta för att jag ej skall vänja mig vid den låga räntan för snart smäller det till å DÅ kan man köpa hus billigt för många kommer gräva sin grav.
nu kanske du ej ha det så men tog dina siffror nu som ett exempel!
mvh
snickar estwing
Helt riktigt, vi gör samma sak, betalar till servicekontot som om räntan var 5%, så man får lite kontinurlitet i ekonomin...estwing skrev:oops... lever du såhär å ej lägger undan pengar?
farligt om du ej har väldigt bra ekonomi.
själv har jag me rörligt men pyntar in räntepengar på ett konto som om jag hade en ränta på 5%.
detta för att jag ej skall vänja mig vid den låga räntan för snart smäller det till å DÅ kan man köpa hus billigt för många kommer gräva sin grav.
nu kanske du ej ha det så men tog dina siffror nu som ett exempel!
mvh
snickar estwing
Jag tror inte särskilt många kommer att kasta iväg sitt hus på fyndhörnan för att räntan går upp till 5-6%.
Finns säkert en hel del som konsumerar upp "mellanskillnaden" idag men det är inte samma sak som att inte kunna ställa om vid högre räntor.
Finns säkert en hel del som konsumerar upp "mellanskillnaden" idag men det är inte samma sak som att inte kunna ställa om vid högre räntor.
saken är den att har du 3 mille i lån har du en ränta på 5 papp drygt med ränta på runt 2%.
sen e det bara att räkna på hur den blir om den e på 5-6% som du nämnde.
får många familjer att gå på knäna.
arblöshet m.m.
ajajaj
mvh
snickar estwing
sen e det bara att räkna på hur den blir om den e på 5-6% som du nämnde.
får många familjer att gå på knäna.
arblöshet m.m.
ajajaj
mvh
snickar estwing
Redigerat: