Inspirerad av denna tråd http://www.byggahus.se/forum/juridik/194113-hur-bor-far-man-jaga-bort-inkraktare-3.html så spinner jag vidare:

Det är ett äldre fritidshusområde med idag mestadels permanent boende familjer. Insprängt mellan dels nyare bostadsområden i ena delen och orörda marker i den andra delen. Det finns flera obebyggda tomter i "vårt" område. Det är alltså lite så där lagom lummigt mellan husen på de flesta ställen.

En av ödetomterna (som är bevuxen med träd) har nu fått staket runt sig med motiveringen att det var ett sånt spring där. (Vi har bättre insyn än ägaren och hade inte reagerat på det)

På tomten gick en stig upp till en vacker utsiktsplats (inte officiell sådan) och en fin svampskog. Det är ungefär 20-30 meter mellan stigen och det hus där tomtägaren bor (det är olika tomter). Denne har också en häck runt sin "bostadstomt" så där finns en naturlig siktbegränsning. Sitter de på sin uteplats så kan de skymta att folk går upp i skogen men mer än så är det inte.

Staketet får de naturligtvis sätta upp, det hindrar inte en passage men markerar gränsen. Men vad gäller för allemansrätten, är det OK att gå där?

Jag skulle tro att man kan gå där iom. att det finns den där häcken som begränsar insyn och störning.

Mitt sunda förnuft säger mig att det borde vara så också, men detta kanske är ett gränsfall?
Man når tomten direkt från gatan så det sker ingen störning alls, mer än att man kan skymta att någon går förbi där.

Men i inlägg på sidan 3 i tråden jag länkade till så står det en hel del om tomter och det kan innebära begränsningar. Definitionen av tomt är vag, men menar man upparbetat tomt (dvs iordningställd och inte en ödetomt)? För oss som bor här så vet vi ju att det är en ödetomt, men för andra så är det en passage till ett skogsområde.

Redigerat:
harry73
Med tomt i samband med allemansrätt menas hemfridszon och en häck är en bra avgränsning av ens hemfridszon. En fastighetsgräns är också en rimlig begränsning av din hemfridszon, så om det är en avstyckad tomt med egen fastighetsbeteckning, då är det ocskå rimligt att det inte ingår i grannhusets hemfridszon.
Om han däremot skulle foga båda tomter tillsammans och tar bort häcken, klippa gräset, plantera några fruktträd och sen staketet runt det hela, då skulle båda tomter (även med olika fastighetsbeteckningar) räcknas som sin hemfridszon.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.