Allemansrätt vid samfällighetsbrygga

23k läst  119 svar

1. F
    Medlem Nivå 1
    Hej. Vi är en samfällighet med sex fastigheter som tillsammans äger en bastu med soldäck och en brygga med båtplatser. Dessa är placerade på samfällighetens vattenbyggnadsområde med en area på cirka 1000 m2. När medlemmar i samfälligheten sitter i bastun, badar från bryggan, ankrar båten eller solar på soldäcket går det människor som inte tillhör samfälligheten ut på bryggan och badar eller fiskar. Dessa personer hävdar att allemansrätten gäller för bryggan och att de har rätt att vara där. Vilka rättigheter har vi?

Robbalove gillar
  2. P
    Medlem Nivå 3
    Jag skulle säga att det är samma regler som om det hade varit en enskilt ägd brygga (inte via samfällighet). Och även då säger nog allemansrätten att andra får lov att utnyttja den om den inte ligger på en tomt:

"Du får gå i land, bada, ankra och tillfälligt förtöja vid strand som inte tillhör tomt, eller som är skyddat för fågelliv eller annat. Tomt är det område närmast ett hus där de som bor ska kunna känna sig ostörda. Det är risken att störa som avgör hur nära ett hus du kan uppehålla dig." (Naturvårdsverket)

Det som avgör borde inte vara hur störda ni känner er när ni utnyttjar er egen brygga, utan hur långt det är till bostadshusen. Möjligen kan det påverkats till er fördel av att ni har byggt en bastu där.

Men en viktig sak: Andra kan inte hävda allemansrätten när ni befinner er på er brygga! Bara när den står tom.
    "Det är inget hinder att hoppa i vattnet t. ex. från annans badbrygga om den inte för tillfället används av ägaren eller hans familj." (Naturvårdsverket)

Strandskyddet för allmänheten är ganska starkt i allemansrätten. Länsstyrelsen Östergötland skriver tex:
    "Om komplementbyggnaden ska placeras utanför tomtplatsen ska en ny tomtplatsbestämning göras för den nya komplementbyggnaden eller anläggningen. Det bör göras så att hemfridszonen inte utvidgas mer än vad som är nödvändigt för att tillgodose det ändamål som dispensen gäller för. Detaljer kring problematiken finns inte reglerad i någon författning. Det står klart att hemfridszonen runt ett bostadshus i regel är förhållandevis stor, medan den är mindre vid andra byggnader än bostadshus och är obetydlig åtminstone omkring båt- och badhus. Markägaren kan normalt inte räkna med skydd för området vid badbryggor, trampoliner etc., än mindre för en badplats som saknar sådana anordningar men som han vill anse som sin privata. Det har vidare betydelse om byggnaden vid tillfället är befolkad"

3. Anna_H
    Husägare · Nivå 14
    Som p70 antyder handlar det ju om hur området är "hävdat". Normalt sett får man följa stranden och nyttja bryggor, om man inte uppenbart gör intrång på hemfridszonen. Jag antar att samfälligheten har bygglov och undantag från strandskydd enligt konstens alla regler?

4. D
    Medlem · Nivå 9
    Men det är inte samma sak som att det ingår i hemfrisdzonen. Det finns väldigt måga bryggor med gräsmattor i anslutning som inte är innom en hemfridszon. Det skulle vara fördelaktigt om det blev tydligare från offentligthåll vad som gäller. Nu är det minst sagt luddigt.

5. harry73
    Allvetare · Nivå 15
    Jag skulle säga att de är ok att bada för allmänheten sålänge ni inte badar bastu och därmed använder bryggan

6. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 9
    Jag tror tyvärr ni har ganska små rättigheter. I och med att ni är flera delägare vet jag inte ens om det skulle hålla att hävda att ingen annan får vara där när någon av er är det. Kan ni dela på bryggan inom samfälligheten skulle man ju kunna hävda att man inte stör mer som allemansrätts-nyttjare. Men normalt gäller att ägare har företräde till sin mark och sina anläggningar.

Jag vet inte vad det gäller för regler kring bryggrindar, men sådana sitter det ju på var och varannan båtbrygga och förfular miljön på fastlandet i alla fall. Har ni båtar vid bryggan kan ju en sådan kanske vara lösningen. Kodlås på det så får hela samfälligheten enkelt tillträde samtidigt som allmänheten hålls ute. Beror som sagt på hur anläggningen ser ut och hur angelägna ni är att hålla andra ute (och om det krävs bygglov).

Robbalove gillar
  7. D
    Medlem · Nivå 9
    Jag är ganska säker på att en låst grind inte är tillåten. Så länge allmänheten inte hindrar er användning så tror jag att de får de vara där.

jnse gillar
  8. harry73
    Allvetare · Nivå 15
    Man kan sätta stolpar därman kan hänga en kedja mellan med en skylt med texten vi badar bastu just nu. Respekter vår privacy och stör ej.
    Egentligen skriver ni då inget annat en det som sägs av allemansrätten.

9. S
    Medlem Nivå 8
    Ni kan ju göra en avskräckande attack nästa gång snyltarna är där och gratisbadar:

Göm er i bastun. När Svenne Banan så sitter på bryggkanten och doppar stortån i vattnet så rusar ni ut, givetvis nakna, så när som på en praktfull krigsmålning, och utför en högljudd och välkoreograferad krigsdans. Bryggan lär bli tom som plånboken i januari. ;)

Skämt åsido: Vi hade samma problem där jag växte upp. Allt vi kunde göra var att få det att se personligt och privat ut. Typ pyssla om bryggan noga, sätta blommor, helt enkelt göra så att den ser hemtrevlig och "icke-kommunal" ut, samt vara där mycket själva.

SonnyListon och ArvCop gillar
  10. D
    Medlem · Nivå 9
    Det är inte heller tillåtet att försöka få det att se privat ut.

11. L
    Medlem Nivå 2
    Är detta ett faktiskt problem? Vad är det Allmänheten gör på bryggan när ni är där?
    Om de står och fiskar när ni kommer för att tända bastun, berätta att vi kommer att bada om 30 minuter och vill gärna vara i fred då. Ska vara en väldigt fräck Allmänhet som står kvar och stör då...

12. S
    Medlem Nivå 8
    Hänvisning till lagtext tack!

Detta var på 80-talet, vet inte om lagar och praxis ändrats sedan dess. Men då landade vi i att det inte var okej att sätta upp en skylt med texten "privat". Däremot ställa dit blommor.

klaskarlsson gillar
  13. F
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla svar. Kontentan är väl att människor inte förstår att visa respekt. Vill vi inte bli ökända som de "sura gubbarna/kärringarna" så är det bara att hålla truten och lida. Det är konstigt att de inte sitter i bastun också men det är väl bara en tidsfråga.

14. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 9
    evertb och elpaco gillar
  15. S
    Medlem Nivå 8
    Du låter inte helt nöjd med nuvarande ordning? Hur skulle du vilja göra?

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: