17 061 läst ·
98 svar
17k läst
98 svar
Alla tätskikt underkänns. BKR likaså?
Man får väll slänga ett öga på de tätskikt som används när man rollar insidan på en pool. Det fungerar ju så då måste det ju gå att få till det på sikt kan man tycka.
Samtidigt så är det ju aldrig så att vattnet trycks bakåt i ett normalt badrum om det inte är bakfall. Så detta test verkar extremt att prova detta genom att bygga ett badkar med matrial som inte är avsett för det och sedan dömma ut det. Nu har jag inte hunnit läsa den i sin helhet men det skall bli intressant läsning.
Samtidigt så är det ju aldrig så att vattnet trycks bakåt i ett normalt badrum om det inte är bakfall. Så detta test verkar extremt att prova detta genom att bygga ett badkar med matrial som inte är avsett för det och sedan dömma ut det. Nu har jag inte hunnit läsa den i sin helhet men det skall bli intressant läsning.
Jerk, har du sett någon pool byggd av spånplattor och träreglar? Fuktskydd i pooler är ofta epoxibaserade, men det finns även cementbaserade. Cementbaserade fuktskydd för pool är diffusionsöppna och är inte godkända enligt BKR för våtutrymmen i bostadsmiljö. Diffusionsöppna fuktskydd fungerar bra på betong och murat, men inte på trä. Jag håller med om att testet är extremt, men om det fungerar i Danmark och Norge, så då borde det väl fungera i Sverige också.
Suck, eftersom jag är mitt uppe i en badrumsrenovering håller jag som bäst på att plöja igenom BKRs regler. Hur det funkar som gör-det-självare gentemot försäkr. bolag är ju redan en djungel som det är. När man läser sådant här blir man ju inte direkt gladare. Redan nu tycker jag det känns som rena lotteriet att vid en eventuell skada försöka få ut någonting för en vattenskada hos sitt FB.
Känns helt ärligt som att det bara är att skita i alla regler och förordningar och bara sikta in sig på att få det så tätt och bra som möjligt istället.
Känns helt ärligt som att det bara är att skita i alla regler och förordningar och bara sikta in sig på att få det så tätt och bra som möjligt istället.
Jag tänkte mest på att där måste det finnas kunskap att hämta. Jag har personligen en pool med svetsad liner och den är ju tät. Man kanske kommer tillbaka till att mattläggarn får klä väggarna först och sen kakel på det.Ardexsmitten skrev:Jerk, har du sett någon pool byggd av spånplattor och träreglar? Fuktskydd i pooler är ofta epoxibaserade, men det finns även cementbaserade. Cementbaserade fuktskydd för pool är diffusionsöppna och är inte godkända enligt BKR för våtutrymmen i bostadsmiljö. Diffusionsöppna fuktskydd fungerar bra på betong och murat, men inte på trä. Jag håller med om att testet är extremt, men om det fungerar i Danmark och Norge, så då borde det väl fungera i Sverige också.
jerk, jag förstår ditt tankesätt, men, tänk om mattläggarn fuskar.... Förstår du mej nu? Rollat räcker, på alla ställen utom i Sverige... Gör man rätt, så räcker rollat, och då borde man väl lägga krutet på att få bort fuskare istället för att uppfinna hjulet igen. Sverige har många bra uppfinningar bakom sej, t.ex skifftnyckeln, propellern osv. Men, flytspackel på spånskiva, som är en svensk konstruktion, borde förbjudas. Iaf när det gäller våta utrymmen.
Både jag, grannen och en bekant som också är snickare har byggt våra badrum på samma sätt, golv och väggips och sen primat och rollat på tätskiktet, noll problem sen tre år tillbaka i alla fall.
Fördelen med geggan man rollar på är att man inte behöver speciell utbildning utan man kan få det tätt om man gör rätt. Finns ingen vad jag vet som svetsar en matta tät första gångerna.
Skulle jag eller vi sen få en skada så tja, risken är liten men det är även kostnaden att göra om saker.
/Kent som sover gott om nätterna trots avsaknad av BKR etc *S*
Fördelen med geggan man rollar på är att man inte behöver speciell utbildning utan man kan få det tätt om man gör rätt. Finns ingen vad jag vet som svetsar en matta tät första gångerna.
Skulle jag eller vi sen få en skada så tja, risken är liten men det är även kostnaden att göra om saker.
/Kent som sover gott om nätterna trots avsaknad av BKR etc *S*
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 214 inlägg
Jag vet inte, men jag TROR att ett system med svetsad matta och våtrumstapet inte heller skulle ha klarat detta test. Inget badrum är gjort för vattentryck.
Precis min misstanke, bättre att undvika genomföringar i våtzonen öht och limma upp allt. Även blandare och duschstång nu när det finns lim som är lämpliga. Golvbrunnen är fortfarande den mest kritiska punkten dock.Ardexsmitten skrev:
Hade varit intressant att se de allt mer populära Unidrain i ett sånt här test.