17 058 läst ·
98 svar
17k läst
98 svar
Alla tätskikt underkänns. BKR likaså?
Och vattentrycket spelar roll...
/K
/K
I Norge har man gjort samma test fast med bilar. Samtliga bilar fick underkänt då dom läkte in vatten efter att man sänkt ner bilarna i en basäng fylld med vatten.
" Klarar dom regn så skall dom väl klara detta också"
" Klarar dom regn så skall dom väl klara detta också"
Jaaa, vet ni att det finns en fyrkantig rondell i Norge.....mitt i oslo.... jo det är sant....jag åkte i den förra veckan. Inte för att det har något med tätskikt att göra men BKR gänget kanske har varit och snurrat runt i den 
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 196 inlägg
Efter att ha läst hela rapporten på sp.se (heter SP Rapport 2011:01, ligger under fliken "publikationer" sedan "bygg"), så blir jag en aning skeptisk till vad som pågår i Sverige. Enligt rapporten så används detta sätt att testa tätskikt både i Danmark och Norge, och flera rollade system har klarat testet. Orsaken till att det rollade systemet ska bort i Sverige, beror på att det fuskas med mängder och torktider. Då uppfinner spjutspetsen sverige ett nytt system, som man tvingar alla europeiska tillverkare att ta fram på väldigt kort tid, enbart för den svenska marknaden. Och vad händer? Jo, det blir ÄNNU sämre om man fuskar med monteringen!!! Fy fan för svenska byggregler. För några år sedan, när det kom fram att Åland (tillhör Finland, för den som inte vet...) skulle få svenska byggregler så var jag positiv till det, men nu vete fan... Hur kan det komma sej att en tillverkare, tex Ardex, får sina produkter att fungera i Tyskland, Danmark, Norge och Finland med rollat system, men inte i Sverige? Fel på Ardex? Skulle inte tro det! Nu tar jag på mej hjälmen... 
Slutsats: gör det själv så blir det riktigt gjort!
Det slog mig igår när jag monterade fixturer till PEX i det blivande badrummet, att det tar tid att få dem att sitta riktigt styvt. Jag överarbetar säkert, men man vill ju absolut inte ha rörelse i tätskiktet i genomförningen, och en blandare väger dels en del samt att i det här fallet rör det sig om en badkarsblandare. Jag ser framför mig att ungarna kommer hänga i den där blandaren när de reser sig upp osv. Frågan är hur tålmodig en sk hantverkare skulle vara med att få det att sitta som berget? Och särskilt när man avtalat fast pris.
Kanske ska tillägga att blandaren monteras direkt i fixturen, inte med en sån där väggbricka som ska skruvas genom tätskiktet.
Det slog mig igår när jag monterade fixturer till PEX i det blivande badrummet, att det tar tid att få dem att sitta riktigt styvt. Jag överarbetar säkert, men man vill ju absolut inte ha rörelse i tätskiktet i genomförningen, och en blandare väger dels en del samt att i det här fallet rör det sig om en badkarsblandare. Jag ser framför mig att ungarna kommer hänga i den där blandaren när de reser sig upp osv. Frågan är hur tålmodig en sk hantverkare skulle vara med att få det att sitta som berget? Och särskilt när man avtalat fast pris.
Kanske ska tillägga att blandaren monteras direkt i fixturen, inte med en sån där väggbricka som ska skruvas genom tätskiktet.
Redigerat:
Hur kan du dra den slutsatsen i den här tråden? Spelar väl ingen roll om du eller jag har satt upp ett foliesystem som inte torkar i skarverna? Eller? Nya problem har uppståt med foliesystemet, som egentligen är rätt logiska om man tänker efter. Ett veck i folien vid överlappning till nästa våd ger en kanal som läcker direkt. Ett system med upplimning baserad på det tidigare rollade systemet har problem att torka mellan två täta lager. Ska bli intressant att se var detta slutar.cederbusch skrev:
Man har valt att hålla det hemligt. Kanske pga att testmetoden inte har använts vid godkännande av produkterna i Sverige. Jag var på Lip kurs 3 igårkväll, och fick där reda på att tvåkompsystemet som testades var från Lip.jerk skrev: